Narkos = livstidskarens?

Sv: Narkos = livstidskarens?

Har de gått in och ultraljudat SI lederna innifrån ? Hur är rörligheten uppåt/neråt/sidled i ryggen om du drar henne med två hovkratsar ?

Du menar dra längs ryggraden? Hon är ganska stel nedåt men inte helt orörlig. Man kan stå bredvid (högt) och trycka ner ryggraden med hjälp av sin egen tyngd, men det sviktar liksom inte utan är ganska stumt.

Hon är inte ULad, vi diskuterade det men det blev aldrig gjort - jag ska be dem göra det också!

Du menar dra längs ryggraden? Hon är ganska stel nedåt men inte helt orörlig. Man kan stå bredvid (högt) och trycka ner ryggraden med hjälp av sin egen tyngd, men det sviktar liksom inte utan är ganska stumt.

Hon är inte ULad, vi diskuterade det men det blev aldrig gjort - jag ska be dem göra det också!

Med tanke på att karpen sitter rakt över SI leden så känns det inte helt otippat att det kan vara där det spökar, SI leden påverkar också galoppen mkt mer än traven. Där sitter ju också en hel del ligament som skall hålla leden i läge som kan skadas. Skadade ligament tar ju minst ett år att läka (under förutsättning att det är en "läkbar" skada.)

Jag tycker hovkratsar är bra att använda för att kolla rörligheten de reagerar "mkt" på dem utan att man behöver ta i de skapar så att säga en lagom retning som får dem att flexa så att man tydligt ser avvikelser i rörligheten och kan gissa sig mer till i vilket område problemet sitter (det märks väl inte att jag haft häst med SI leds problem :angel: )
Du skall inte dra på ryggraden utan på sidan 2-3 cm från ryggraden. När jag kollar igenom börjar jag med ett drag (med en hovkrats) längst varje sida börja vid manken och och dra längst med ryggraden i ett svep ända ner till skinkmuskeln på baklåret, en normal rörlig häst sänker ryggen när du drar från manke till SI led för att sedan skjuta upp ryggen från SI-led till svans, här skall de också tydligt vika sig i bålen med rumpan bort från dig. Det brukar också gå ganska tydligt att läsa hästen vilken del av rörelsen som är obehaglig/gör ont. Sen kan du stå mitt bakom hästen med två hovkratsar en på var sida om ryggraden börja från SI leden och dra hela vägen bak, gör du det med ett jämnt tryck skall hästen skjuta rygg (sätta sig) utan att vika åt någon sida gör den det skyddar den någonting alt där sitter en låsning i den sidan den viker åt.
Du kan även kolla rörligheten upp och ner i ryggen genom att dra från manke till SI led med en hand(sänker ryggen) omväxlande med att dra en mitt under magen (vilket gör att de skjuter upp ryggen).

Finns även ett sätt att kolla rörligheten i sidled just i SI leden men svårare att förklara då du måste hitta triggerpunkterna dels en som brukar sitta strax ovanför virveln i ljumsken dels en vid bärbensknölen bak där du vid tryck/mothåll kan få dem att röra bara bakkärran i sidled. Brukar vara stendött åt ena hållet om de har en låsning i SI leden.

Du kan även enkelt kolla om där är reaktioner i muskulaturen runt SI leden. Om du tittar uppifrån (pall rekommenderas om du inte är lång) så ser du att där liksom är en grop i muskulaturen ovanför ganska nära höftknölen sätt ihop dina händer (med öppen hand alltså raka fingrar) dra händerna med ganska bestämt tryck från sidan av ryggraden mot dig rakt ner i "gropen" knäar hästen till på bakbenet ja då har du en muskelspasm som indikerar SI leden.

Jag har haft ut en duktig ET och hon gjorde nog det mesta av det du beskriver. Hon hittade egentligen ingenting, möjligen att hon var lite tätare i muskulaturen på ena sidan (i sadelläget). Jag tror att det är ett ligament (om det nu inte visar sig vara skelettskada), från början trodde vi ju det var en muskel men då borde det ha läkt ut vid det här laget.

Jag har förstått som att ligament är mycket svårläkta (i princip omöjligt säger min hemmavet. men jag har inte diskuterat det med kliniken så mycket än), men du menar alltså att det kanske går med mer tid?

Hon är helt jämnt musklad och även jämn i bäcken osv. Inga gropar eller andra konstigheter.

Jaha.:confused: Så sa den på S-valla som opererade. min för 9 år sedan:confused:
Har reglerna ändrats?

Jag har haft ut en duktig ET och hon gjorde nog det mesta av det du beskriver. Hon hittade egentligen ingenting, möjligen att hon var lite tätare i muskulaturen på ena sidan (i sadelläget). Jag tror att det är ett ligament (om det nu inte visar sig vara skelettskada), från början trodde vi ju det var en muskel men då borde det ha läkt ut vid det här laget.

Jag har förstått som att ligament är mycket svårläkta (i princip omöjligt säger min hemmavet. men jag har inte diskuterat det med kliniken så mycket än), men du menar alltså att det kanske går med mer tid?

Hon är helt jämnt musklad och även jämn i bäcken osv. Inga gropar eller andra konstigheter.

Det man är rädd för i SI ledsområdet är uttänjda ligament då dessa sedan kan förbli för "slappa" även som utläkta. Känslan man får i alla fall av att titta på bilden av din är ju inte slappa ligament utan tvärtom att det ser kort, svullet och krampigt ut. Det ser ju ut som ett område som är totallåst ihopdraget i kramp. Hade det varit min hade jag låtit en erkänt duktig kiropraktor kika på den (inte ET har i alla fall hittills inte träffat på någon ET som är tillräckligt duktig på kiropraktik biten för att åstadkomma några underverk ET funkar bra på smålåsningar och dyl men när det handlar om större manipuleringar så är det bara kiropraktorer som lyckats tycker jag).

Skickar över ett pm till dig med vem jag tycker att du skall kontakta (kommer så snart jag lyckas komma på var tusan jag har skrivit upp hans kontaktinfo.....)

Reglerna ändras fortlöpande varför det som hade livstidskarens för några år sen mkt väl kan ha en kort karens idag.
Sen har de flesta veterinärer inte stenkoll på listan.
PL

Hur är det med halotan eller vad det heter? Det hade ju livstidskarens förr i alla fall? Shettisen har ett 'behandlingsbevis' med livstidskarens på pga det. Nu har jag på eget bevåg kryssat hans pass av praktiska skäl, men nyfiken ändå =)

Reglerna ändras fortlöpande varför det som hade livstidskarens för några år sen mkt väl kan ha en kort karens idag.
Sen har de flesta veterinärer inte stenkoll på listan.
PL

Hur gör man då om man opererat sin häst genom narkos 1994 och fått inskrivet i passet att livstids karens gäller för ett medel som senare ändrats i regelverket?? Begär destruktion av det gamla passet och begär ett nytt som dementerar tidigare livstidkarens eller ska man till Länsstyrelsen rapportera att dom flesta veterinärerna inte är uppdaterade???

Jag valde det senare,, ska bli intresant att höra deras svar.

Men ditt exempel säger väl inget om hur uppdaterade veterinärerna är!
Ffa inte som 1994 var innan reglerna för livstids karens kom.
Det är den mottagande veterinären på slakteriet som tolkar vad som gäller utgående från vad som är inkrivet i passet, även preparat på undantagslistan skrivs ju in som livstids karens fast de har 180 dagar.
PL

Halotan är väl dessutom förbjudet att använda sedan några år tillbaka? Inte för att det berör en tidigare noterad livstidskarens, den gäller ju ändå.

Det var en annan fråga jag började klura på, med tanke på det Coari skrev.

Men om ett djur getts ett medel som inte får ges till livsmedelsproducerande djur, men man löst det så med häst att man ger det, men det blir livstids karens, då kan väl den karensen aldrig 'raderas' - även om preparatet i sig senare blir tillåtet att ge till livsmedelsprod djur, men med t ex 180 dygns slaktkarens?

(Å tredje sidan så är karenserna omöjliga kontrollera om inte passet är kryssat, det är ju livstids slaktkarens på en massa flugmedel osv..)

Berör inte mig övht då jag 'kryssar' pass även på 'rena' hästar för att slippa pappersexcersisen av att räknas som foderföretagare annars. Men minns att för läänge sen, så rek en DV mig att skriva in behandling med butta, just för det inte var säkert det om X år skulle vara livstidskarens, istället för att 'kryssa passet'. Nu var passet redan kryssat, men funderat på det där nu - det som inte får ges till livsmedelsproducerande djur (dvs = livstids slaktkarens), går det att notera nånstans utan att kryssa passet och undanta från livmedelsproduktion för all framtid? Försökte kolla i passet men hittade bara ställen att skriva in det som ingår i alla bilagor utom IV?

Min vet skrev in buttabehandlingen under övriga läkemedelsbehandlingar, utan att skriva någonting om karens eller kryssa passet vilket gör att det finns i passet men om karensen ändrar sig så är inte passet kryssat gör det inte det så framgår det tydligt i passet att hästen fått medlet.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
415
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
610
Senast: __sofia__
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka