Narkolepsi hos häst

Ekblomma

Trådstartare
Jag har ett 20årigt halvbloddsto som nu fått diagnostiserad narkolepsi. detta är vad jag förstått ganska så ovanligt hos hästar men det förekommer. Symptomen är att hon kan stå lugnt i sin box och titta ut då hon på 10 sekunder går in i DJUP sömn och frambenen viker sig på henne (då hjärnans signaler inte når fram till benen), hon tar stöd med halsen på boxgallret och vaknar oftast precis innan hon slår i golvet.

Jag undrar om det finns fler som har likadana hästar, och vad ni gör för att förebygga? vet. sa att det inte är så mycket att göra åt, men jag lindar frambenen för extra stöd.
Har någon några tips? :)

Sv: Narkolepsi hos häst

aldrig hört om någon häst som haft, går de att rida sånna? de borde väl vara lite riskabelt?
har den alltid haft de?
vet bara en hund som hade de, den somnade varje gång den skulle äta..:crazy:

jo, det finns men är som sagt ovanligt.

Det går alldeles utmärkt att rida på henne då hon bara får sömnattacker då hon står på box eller i hagen, det händer inte då hon är aktiverad som tex vid ett ridpass.

Medryttarpållens före detta boxgranne hade narkolepsi. Hon gick ner på knäna när hon fick sina "sömnattacker", det inträffade enbart när hon stod i boxen. Hon vaknade oftast direkt igen, men ibland kunde hon bli stående några sekunder med rumpan i vädret. :D

Vad jag vet hade hennes ägare fått samma besked som du; det går inte att göra särskilt mycket. Det verkar ju inte bekymra hästarna särskilt mycket heller vad jag har förstått. Pållens granne mådde finfint och verkade inte medveten om att hon slocknade ibland, och hon gjorde aldrig illa sig trots att hon dråsade ner på framknäna när hon somnade.

Jag blev för övrigt livrädd första gången jag var i stallet på kvällen, det var ingen som hade talat om för mig att hon var narkoleptiker. Stod och mockade i godan ro när jag plötsligt hörde en DUNS från boxen bredvid, och när jag kollade vad som hade hänt stod hästen där och svajade med vikta framben och slutna ögon. Trodde ju att hon höll på att dö allraminst. :eek: :D Som tur var fanns stallägaren i närheten och kunde berätta hur det låg till.

I förra stallet jag hade min häst fanns det en fullblodsvalack med liknande symptom. Vet dock inte om han somnade så fort, men när han väl sov betedde han sig som du beskriver. Dessutom snarkade han så man trodde han hade andnöd.

Den hästen klarade sig bra så där förebyggdes ingenting.

Vi har haft en fullblod med liknande symptom troligtvis ocksp Narkolepsi, väldigt mystiskt men de blev tyvärr sjuk av annan åkomma så vi hann inte undersöa så mycket om det.

Vet inte om det var narkolepsi, men jag vet en ridskolehäst som "svimmade" ett par gånger, varav första gången man vet det hände var med ryttare på ryggen (ja, hon blev ordentligt skadad :(), sen nån gång i stallet och i hagen.
Han blev utdömd utan diagnos för att det helt enkelt var farligt att ens försöka rida honom, ingen ville utsätta någon ryttare för den risken och av samma skäl var det olämpligt att sälja honom.

Tack så jättemycket för era svar! då är jag inte ensam iaf :)

precis som asfaltsflickan skrev så verkar mitt sto inte lida av det, är snabbt upp på benen igen och förstår nog inte att hon nyss stod med rumpan i vädret ^^

Jag antar att man får leva med det. :)

Tack!

jag har bara sett filmer på youtube med en hund (den fick attacker när den blev uppspelt, så det såg rätt kul ut när den i full rulle sprang ut på en äng och sedan somnade i ett språng).

trodde inte alls att det var såpass vanligt på hästar (med vanligt menar jag att fler på buke ändå skriver om det i den här tråden)

låter läskigt... hur löser man det praktiskt i boxen? extra mycket strö? vaderade saker på knäna?

Ja, precis mycket spån och lindor på frambenen då hon viker in dem så konstigt och får skav på kotorna annars. sen lindar jag för att hon ska få lite extra stöd i benen.

Har ett halvblod född 98 med diagnosen Narkolepsi som gör exakt som du beskriver. Tyvärr blev hon utdömd igår eftersom det sakta men säkert blivit värre...:(

Oj narkolepsi kan inte vara vanligt på häst! Vet inte att jag har hört talas om det (på häst) tidigare. Men det måste vara väldigt svårt för en häst att leva med?

Ett tips är att skaffa någon for av skydd till framknäna för att skydda dem mot smällar, det är ju ganska mycket vikt när en häst dråsar ner. Har för mig att det finns BoT skydd till framknän blandannat och de är ju hyfsat tjocka /dämpande och då har man ju BoT - effekten också. I övrigt stort lycka till!

Ang knäskydd, så annars kan man kolla i engelska näthästbutiker. De har en förkärlek för att ha knäskydd vid roadwork (= uteritt på asfalterade vägar), och de brukar vara ganska kraftiga. Vet dock inte hur bra de sitter om hästen ska ha dem hela natten.

Nu tycks ju dock TS häst klara sig fint ang knäna som det är, men..

En liten reflektion från mej : Borde det inte vara säkrare att ha hästen på lösdrift så hon inte kan slå sönder sej i boxen ?

Jag har en bekant som hade en häst som fick diagnosen, så det förekommer som flera andra skrivit.
Den hästen blev tyvärr också sämre och kunde ramla väldigt snabbt om jag frstod rätt, så den blev nästan farlig att hantera också. Tyvärr är den också borta nu, men narkolepsin var inte enda orsaken även om den bidrog.

Japp, har haft ett sto här som hade narkolepsi. Det hade tävlat framgångsrikt innan den kom hit och led aldrig av det vad jag kunde märka. Men första gången jag såg det så ringde jag i lätt panik till ägaren. Hon förklarade läget och det var som sagt aldrig så att hon gjorde sig illa. Men det såg rätt kul ut ibland när man såg henne "somna" till i hagen...

extra tjockt med strö, någon form av knäskydd och att minimera riskerna för andra islag är väl en idé. Att man klär in alla utstickande kanter från krubbor och liknande i något stötabsorberande material, typ yogamatta aktigt kan ju vara en bra idé det med.

Liknande trådar

A
Hästvård Ett ämne som intresserar mig mycket, då jag misstänker narkolepsi hos min häst. Har inte fått någon diagnos av veterinär utan gör...
Svar
13
· Visningar
2 490
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V