Narkolepsi hos häst

Sv: Narkolepsi hos häst

Fantastiskt forum det här, alltid lär man sig något :o)
Detta har jag aldrig hört talas om i mitt över 40 åriga hästliv.
Hoppas hästen kan leva vidare med sin narkolepsi i många år framöver.

Vi har en häst som har narkolepsi, han gör ungefär som din häst, först far hans huvud ner till backen och han står liksom och sover, sen ser man frambenen rycka och han far bakåt med rumpan, sen upp igen, sen efter en liten stund då viker sig frambenen fram, så då brukar han vakna till och lite förvånad ut, han for i hop för ett halvår sedan och krampade också :( då for vi till veterinär och tog ryggmärgsprov som inte visade på något, men blodprovet innan som veterinär tog någon dag efter det hänt, visade på infektion, så då fick han vila,sen vart han bra igen.
Han har inga problem i övrigt, både tränas i hoppning och tävlas, det är i hagen det händer (varje dag) förra veckan ramlade han ihop igen och krampade, så vet kommer till veckan och tar prover igen så får vi se vad det visar.
stackaren, vet inte om det är epilepsianfall han får i samband med narkolepsin, hur som helst är det orosamt innan man vet.
Vi kör kutterspån i botten i boxen, sen stallpellets som blöts och bli som en bädd, det funkar bra, han har inga sår på frambenen nu.

Om hästen krampar låter det ju mer som epilepsi än narkolepsi. Låter väldigt otäckt med er häst:(.

Liknande trådar

A
Hästvård Ett ämne som intresserar mig mycket, då jag misstänker narkolepsi hos min häst. Har inte fått någon diagnos av veterinär utan gör...
Svar
13
· Visningar
2 490
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V