Näringsvärde i krossat korn?

Rumpnissen

Trådstartare
Ni förstår frågan va? Helt korn har jag näringsvärdet på men krossat då. Vad väger krossat korn i förhållande till helt? Min hjärna är seg så här på kvällen och kan inte räkna. Så någon som vet näringsvärdet i krossat korn och hur mycket kross väger?

Sitter och räknar ny foderstat till min pålle som blivit smaaaal. :o

Sv: Näringsvärde i krossat korn?

Näringsvärdet är detsamma. Vad det väger vet jag inte...

Jo, jag förstår ju att näringen inte försvinner.:D Men näringsvärdet per kilo foder blir ju annorlunda. Så därför måste man ju veta vad det väger.

enklast är ju att väga upp ett kilo ;) vi vägde korn krossen senast idag. 1 liter av våran kross vägde 600 gram. och visst kan näringen försvinna, det minskar redan en vecka efter att man krossat. bäst är om man har möjlighet att krossa varje/varannan dag, annars kan det ju vara ett alternativ att stöpa kornet.

Men då måste jag ju veta vad helt korn väger, för att veta skillnaden i och med att helt korn väger mer och jag vet näringsvärdet i det. Eller hur?

För övrigt är jag övertygad om att näringen inte försvinner, men den hygieniska kvalitén blir sämre.

Varför inte skulle det inte vara det?

Har precis köpt ny häst, räknade ut en foderstat och hon har gått ner i vikt. Jag tror att det är så enkelt som att denna hästen har ett högre näringsbehov än vad en "standard halvblodshäst" har. Tänkte inte börja byta foder än. Hon får korn, betfor och krafft plus breed.

Jag vet faktiskt inte om jag förstår frågan, men...

Ett kilo helt korn innehåller samma näringsmängd som ett kilo krossad korn. Ett kilo korn väger fortfarande ett kilo när man har krossat det. Så näringsvärdet per kilo foder är alltså detsamma (förutsatt förstås att det är bra förvarat etc etc...). Däremot kan volymen ändras, så att en skopa korn inte har samma vikt om den är hel jämfört med krossad.

Sant! Mycket sant! :D Tjena vad seg jag är. :rofl:

Men hur mycket är ett kilo krossat korn i volym då?

Av kornet ovan (600 g/liter krossad) så är ju 1,7 liter krossad ungefär ett kilo....

väg upp ett kilo av ditt korn så vet du (kan väga olika beroende på lev. och hur vältorkat det är). har du ingen bra fodervåg så ta en hushållsvåg.

och jo, näringsinnehållet sjunker efter det krossats (det gör det även på havre), därför är det bättre att stöpa kornet om man inte kan köpa nykrossat ofta/krossa själv.

varför skulle den hygieniska kvaliten bli sämre på det krossade än på hel korn ? det ska ju förvaras torrt villket som för att inte bli dåligt.

Får jag bara komma med ett litet inlägg och fråga hur man stöper och varför? :smirk: Är det lika lättsmällt som krossat? kan hästen tillgodose sig näringsinnehållet lika bra osv jmf med krossat..? *nyfiken*

Mvh Tessan

Senast ändrad av en moderator:

när man stöper så lägger man kornet i blöt över natten/dagen för att det ska "mjukna" och bli lättsmält. det är lika näringsrikt som krossat(ingen skillnad alls), och ett bra alternativ om man inte har tillgång till kross eller kan hämta nykrossat tillräckligt ofta. får kross ligga så sjunker näringsinnehållet snabbt.

Tack för ditt svar! Hur lång tid bör stöpt korn ligga i blöt innan fodring? Kan det ligga för länge?

Ger min vbl.tös bl.a grov (ej "ren" havre då hon är relativt pigg) och funderar på att byta en del av groovgivan mot stöpt korn - vore detta ett bra alternativ tro?

Mvh Tessan

när jag stöpt korn så lägger jag kornet i lite kallvatten på kvällen för att fodra med på morgonen, och på morgonen så gör jag i ordning kvällsmaten. som med betforn och lusernet.

lycka till.

Men om jag frågar så här då, var tar näringen vägen? Försvinner den ut i luften? Jag tror inte ett dyft på det, den nya forskningen säger att näringen inte försvinner.

Den hygieniska kvalitén blir sämre då det krossade kornet lättare förstörs av fukt och damm än av helt, pga av konstrunktionen.

Till alla: Jag vart lite förvirrad när jag startade den här tråden, och efteråt också. Nu efteråt känner jag mig ganska korkad. :D Jag brukar väga allt foder på hushållsvågen för att ha koll, men jag var lat denna gången. ;) Dock är allt fixat nu och vi får hoppas att hästen lägger på sig. :idea:

inte heller hel korn ska förvaras fuktigt eller dammigt. även den blir förstörd då. och kross bör göras åt fort, men var och en får göra/tro som den vill. vart "näringen" försvinner vet jag inte/har inte brytt mig om att ta reda på, känns för mig ganska oviktigt eftersom vi krossar flera gånger i veckan eller stöper beoende på vilken häst som ska ha det. (host hästen och gamlingen får stöpt)

Om du inte vill krossa kornet så stöp den. Gör det med mina pållars och har gjort nu i 1 1/2 år, funkar bättre n med krossad tycker jag iaf.
Och så blir det billigare med!:) Annars så kan du ju ge henne lite solfrosfrö lovar dig att hon blir fin i hullet av detta!! :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka