Näringslära häst

Yrja

Trådstartare
Hästvärlden i sig är ju byggd på en hel del "sanningar" som egentligen är felaktiga och inlärda vanor och sätt som vi fått med oss från ridskolor och annat.

En hel del har vi ifrågasatt redan och man blir mer och mer medveten om att våra gamla metoder inte alltid är bra och att våra gamla filosofier många gånger brister i logik och fakta. Just nu kan man väl tycka att det börjar bulla över för mycket (ja, mänskligheten fungerar ju så) och man hittar på div bomlösa sadlar, uteboxar och andra saker som jag fortfarande tycker är påhitt som delvis saknar logik. Enligt min mening.

Iaf - inga påhopp där ;) - så tycker jag dock att detta med utfodring fortfarande är något som man bara gör för att man ska göra det. Alltså man utgår från havre, betfor, korn, lusern osv, så som man alltid gjort och ifrågasätter inte det.

Nu sitter jag här och letar efter lite mer information om just hästen. Närlingslära kan man kanske kalla det, och jag hittar INGENTING. Finns det inget alternativ till havre och betfor? Vad innehåller helfoder?

Hur hittar ja fakta om vad hästen behöver - alltså inte i mängd havre eller betfor utan i mängd proteiner etc?

Sv: Näringslära häst

Det finns åtskilliga böcker om ämnet, dels det som stödjer det s k kvottänkandet och dels de som går in på rent behov. Behovsräkning är dock, såvitt jag vet, mera utbrett utomlands än så länge.

Har du inte läst "Hästens näringsbehov och utfodring" av Planck och Rundgren så är det en utmärkt start. Tillägg, på nätet finns massor av läsbart också: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/index.cfm?Call=foder

Jag förstår inte vad du menar. En snabb sökning på två ganska vanliga färdigfoder gav följande resultat.
Innehåll
Krafft Grund: 20% havre, kli, lusern, betfiber + vitaminer och mineraler

Fibergi låg:Knäckt havre och korn, halmhack, linfrökaka, olja, melass + vitaminer och mineraler.

Det är inga revolutionerande saker som de innehåller MEN de har ett färdigt beräknat energi, vitamin, smältbart råproteininnehåll osv. Hur du ska beräkna hur mycket din häst behöver finns det ganska många gratisprogram som kan göra. Tyvärr kan jag ingen på rak arm, men du kan säkert söka här bland fodertrådarna.

Det finns många bra böcker skrivna i ämnet!

Mina favoriter är skrivna av Christina Planck, t.ex. "Hästens utfodring", som är en bra basicbok att börja med om man känner sig helt lost på foder.;)

En mer detaljerad och fördjupande bok (antar att det är en sådan du är ute efter) är "Hästens näringsbehov och utfodring". Den innehåller mer tabeller och fördjupande beskrivningar av matsmältningsapparaten, men istället något färre konkreta exempel på rena foderstatsuträkningar.

Jag förstår inte vad du menar. En snabb sökning på två ganska vanliga färdigfoder gav följande resultat.
Innehåll
Krafft Grund: 20% havre, kli, lusern, betfiber + vitaminer och mineraler

Fibergi låg:Knäckt havre och korn, halmhack, linfrökaka, olja, melass + vitaminer och mineraler.
Det är just dessa resultat som för mig är ointressanta.

Mina favoriter är skrivna av Christina Planck, t.ex. "Hästens utfodring", som är en bra basicbok att börja med om man känner sig helt lost på foder.;)

Om man tittar i denna bok ska man lägga märke till när den är skriven. Jag vet inte om det finns uppdaterad upplaga men jag vet att det säljs nytryck av gammla upplagor med uppgifter som inte stämmer idag när mer forskning är gjord. Kontrollera att revision har skett efter år 2000 (?).

Det skall man nog kolla i alla faktaböcker - utgivnings/ revideringsåret alltså. Det är inte alltid senaste rön.

Utöver boken Hästens näringsbehov och utfodring (av Margareta Rundgren och Christina PLanck) som även jag rekommenderar starkt så finns det en hemsida som är jättebra, tycker jag, en tjej som gjort den och den förklarar på ett enkelt sätt hur man ska fodra och förklarar varför osv:
http://www.angelfire.com/ego/riven0/foderstater.html

Ytterligare en möjilghet - anmäl dig till SLU kurs om hästens näringsbehov.

http://www.slu.se/?id=334&anmkod=20011.0607

Kursen behandlar bl.a. olika hästraser och deras användningsområden, hästens egenskaper och hur dessa påverkass av arvet och miljön, hästen digestionsfysiologi, ämnesomsättning och näringsbehov, fodermedel och utfodringsrekommendationer samt avelsarbetets uppläggning i teori och praktik.

Jag gick den för något år sedan och hade då bl a CP som föreläsare. Både kul och nyttigt!

Värt att veta är dock att denna kurs är omgjord, nedkortad och numera har förkunskapskrav (inga höga men förut var det bara allmän behörighet).

Till Ts, jag vet inte om jag förstår riktigt vad du är ute efter? Jag kan hålla med om att det fortfarande cirkulerar en hel del myter som sanningar och att många gör som de alltid har gjort utan att tänka på varför.

Vill du lite mer att bita i i litterturväg så rekommenderar jag David Frapes 'Equine Nutrition'. Och en kurs/föreläsningar är ju aldrig fel, där har man möjlighet att ställa frågor direkt.

Tack ALLA! :bow:

Nu har jag lite att läsa, fundera på och sen gör jag en ny tråd där jag är lite mer konkret vad jag eg vill. Inser att jag var lite förvirrad när jag skrev denna. :D

Tack igen.

Alltså man utgår från havre, betfor, korn, lusern osv, så som man alltid gjort och ifrågasätter inte det.

Kanske av den enkla anledningen att dessa foderslag är några som finns lätt tillgängliga i vår odlingszon och som bevisligen fungerar bra? I andra odlingszoner använder man säkerligen andra typer av kraftfoder till hästarna (majs t ex), men det finns väl ingen anledning för oss att importera långväga ifrån när vi kan få tag på bra foder på hemmaplan?

Ska bli roligt att se vad du kommer fram till för jag kan inte riktigt få kläm på varför du tycker att havre, korn och betfor är ointressant för hästar? :bump:

Ts menar nog inte att havre, korn osv är ointressant, utan att hon var ute efter innehåll och behov i Mj och g smrp för att lära sig räkna på foderstater. Dett var alltså inte massförhållandena av de olika sädesslagen i färdigfodren hon var ute efter utan siffervärden att räkna på. Tror jag:)

Ska bli roligt att se vad du kommer fram till för jag kan inte riktigt få kläm på varför du tycker att havre, korn och betfor är ointressant för hästar? :bump:

Precis som heidi maria redan påpekade så tror jag inte heller att tintilar menade att dessa foderslag skulle vara ointressanta för hästar utan mer att många ger dom fodrena utan att ens veta om det behövs. De bara ger det för att de tror att man "ska" ge en häst havre och betfor... typ.

Liknande trådar

Hästhantering Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️ Vi har en valack född 2013, användes som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 551
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 981
Senast: Nominous
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 553
Senast: TantEster
·
Hundavel & Ras Jag var i mitt barndomshem och hittade min gamla hundbok. Boken är från 1982 och är spännande av så många anledningar. Detta är alltså...
Svar
17
· Visningar
1 602
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!