Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort
Vi har en valack född 2013, användes som ridhäst och kördes litegrann vad jag förstår det som fram till ca 2017, sedan dess har han förmodligen gått som haghäst för det mesta fram till april-20 då han kom till oss för att fortsätta gå som framförallt sällskap.
Han är något extremt dominant och har provat det ena med det tredje både när man varit ute och gått med honom och när man ridit. Reser sig, kastar med huvudet och bockar, bockar kopplar jag dock hellre till ett extremt överskott av energi än dominans då han börjat med det nu i vinter.
Jag upplever att han reser sig när man ”rubbar” hans plan, när han blir frustrerad och inte får som han vill, inte får gå på vilken väg han vill eller i det tempot han vill. Såklart väldigt obehagligt emellanåt. Från marken har vi dock lyckats lösa problemen men det kvarstår fortfarande när man rider, han går som ett ljus sålänge han inte hittat på att han inte alls ska svänga eller stanna tex.
Han tycker det är superkul att komma ut på ridturer, att umgås och att följa med in i stallet, vääärldens socialaste, på gott och ont
Vad gör man riktigt? Extrem energi och dominans, inte helt igång heller, eller ja, han har väl varit ut rätt mycket och skrittat sen vi tog hem honom. Men då intresset aldrig varit att träna med honom så har vi inte gjort så mycket mer än så. Han såldes som sällskap/nybörjar- familjehäst
Som sagt, han tycker det är roligt att komma ut och han är alltid snäll, det är bara när det inte går som han tänkt sig som det kör ihop sig för honom.
Har även provat löslongera, han tyckte det var kul i typ ett varv, sen kom han på att någon försökte styra vad han skulle göra, det gick han inte med på och gick och ställde sig i hörnet och surade istället
Han funkar egentligen rätt bra som sällskap (har inte börjat med några olater och blir inte heller omöjlig att hantera, hanteringsproblemen vi hade i början kommer alltså inte tillbaka bara för att han får stå) men hade ju varit kul om han hade kunnat funka som en andra-/skogshäst, går det inte så går det inte, men vad hade ni gjort, vad tänker ni?