Näringslära häst

Sv: Näringslära häst

Har du inte läst "Hästens näringsbehov och utfodring" av Planck och Rundgren så är det en utmärkt start. Tillägg, på nätet finns massor av läsbart också: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/index.cfm?Call=foder
jag tycker det är märkligt att INGEN än så länge har nämnt att det faktiskt finns en UTMÄRKT uppföljning till ovan nämnda skrift, som heter
Utfodringsrekommendationer för häst, också utgiven av SLU 2004!
Den är ännu mer innehållsrik än "hästen, näringsbehov och utfodring".

Är det den där man får hjälp med att räkna foderstater?
Annars har jag nog inte läst den själv. Än. :o

Fast jag tycker faktiskt inte att den är enbart bättre, den nya. En del är bättre, en del saker saknar jag från gamla. De kompletterar varandra ganska bra dock.

Jag kan också rekommendera Hästens näringsbehov och utfodring. Den är både grundläggande och ganska detaljerad. Jag var pinsamt okunnig om foder innan jag läste den men den var väldgt lärorik!

Om man tittar i denna bok ska man lägga märke till när den är skriven. Jag vet inte om det finns uppdaterad upplaga men jag vet att det säljs nytryck av gammla upplagor med uppgifter som inte stämmer idag när mer forskning är gjord. Kontrollera att revision har skett efter år 2000 (?).

Min är tryckt 2003.

Har just gjort en foderstatsmall på exel bla grundad på den boken.(bör alltså ha tillgång till denna då man gör foderstaten.)

Blev sååå bra, och enkelt!!:idea:

/L *nån som vill ha mallen så pm:a*

Min är tryckt 2003.

Samma år som min. Jag kan nästan garantera att det då är samma bok som jag har. Tryckår är irrelevant frågan är står det något om revidering av upplagan?
I min står:
Femte upplagan
(c) Chritina Planck 1974
sedan lite om sättning och tryckning

Detta betyder att boken ser exakt likadan ut invändigt som den som är copyright 1974. Hade några uppgifter ändrats hade det stått något om "reviderade upplagan".

Liknande trådar

Hästhantering Vill inte ha några arga påhopp eller liknande nu utan är bara ute efter vad ni hade gjort☺️ Vi har en valack född 2013, användes som...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 551
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 981
Senast: Nominous
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 553
Senast: TantEster
·
Hundavel & Ras Jag var i mitt barndomshem och hittade min gamla hundbok. Boken är från 1982 och är spännande av så många anledningar. Detta är alltså...
Svar
17
· Visningar
1 602
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31