Bönderna som gör hösilaget har mjölkkor så de är nog ganska noga med hygienisk kvalité i alla fall för det antar jag att man måste? Inga partier har varit mögel i och det har alltid luktat gott. Sen är jag enig med er att det är för länge att ha den öppen så länge. Jag var väldigt nojig när dem sa att den höll i två veckor, men ja det blev som det blev..
När balen tog slut så gick hästarna och pillade i stråna som fanns kvar från fm till tidig kväll innan de kunde lägga ut en ny bal. När jag motionerade honom på eftermiddagen verkade han inte ha ont i magen och bajsade inte heller massa. Bajset i boxen såg även bättre ut morgonen efter. Nästa dag när de hade ätit av balen hela dagen så var han dålig igen och bajsade massa.. Så jag tror att det beror på överätning kombinerat med känslig mage för annars hade det väl inte gått över så fort? Han står ju även still i princip hela tiden förutom när han motioneras eftersom han står vid balen hela tiden eller står inne i boxen om nätterna = magen arbetar inte?
Jag tar i alla fall bort honom från balen idag och ger honom bara så mycket som han behöver så får jag se om jag kan hitta hö istället.
Bönder är som folk är mest. Vissa är noga medans andra inte är det. Sen finns det tyvärr vissa bönder som mycket väl vet hur okunniga vissa hästmänniskor är och lurar på dem grovfoder som de själva aldrig skulle fodra sina djur med.
Problemet är ju att balen är öppen så lång tid. Även om ensilaget är av superkvalite när balen öppnas så är det inte det längre när den har varit öppnad under så lång tid. Det finns alltid mögelsporer på grässtrån och såfort en ensilagebal öppnas tar tillväxten av mögelsporerna fart.
Jag ser det som självklart att han inte bajsade en massa när han inte hade fått något foder! Tarmarna hade inget att jobba med då vilket är jättefarligt för en häst.
Överätning tror jag inte att det är. Isåfall skulle alla hästar på bete få magproblem och även alla hästar som står på fritillgång och så är det ju inte. Däremot finns det andra orsaker. Han kanske inte klarar ensilage av någon anledning? Han kanske inte tål vissa av växterna i ensilaget? Mitt sto tål inte klöver eller andra baljväxter som t ex lucern och blir jättedålig i magen om hon får i sig det.
Magen på en häst står inte still för att hen inte rör sig även om rörelse ökar tarmrörelserna som på alla andra däggdjur. Är du säker på att han verkligen står vid balen hela dagarna och inte bara när någon ser honom? Om magen hade stått still på honom så hade han haft svår kolik. Då hade han inte ätit och han hade hela tiden velat rulla sig/ligga ner och han hade varit uppenbart sjuk.