Näringsinnehåll i gräs

Minelli

Trådstartare
Mina hästar går just nu i en nerbetad gräshage. Gräset har aldrig varit långt utan hållit sig till 3-5 cm hela sommaren. Det är grönt men blandat med en del ogräs och blommor. Hur mycket MJ kan man räkna med på ett ungefär ? Och hur mycket protein ? Är det värt att räkna på alls eller är det bara bukfylla så här års ?

Sv: Näringsinnehåll i gräs

Vågar inte ge mig på och gissa några värden. Men det är garanterat en hel del näring, både energi och protein, några veckor så länge inte gräset är förvuxet.

Ogräs är väl mer eller mindre bukfylla. Varför inte ta och betesputsa ?

ogräset försvinner väl inte för att man betesputsar...3-5 cm är ju inte högt och det enda som händer är ju att ogräset bli kortare?? ska man bli av med det så för man ju plöja upp o lägga i träda

Man förbättrar betet. Jag har inte påstått att ogräs försvinner, men ogräs har en förmåga att ta över om man inte gör något åt detta..tex putsar med jämna mellanrum. Vem vill ha mer oigräs än bete ?? Ogräs vill man ju inte ha...undrar varför nästan alla hästägare tillåter ogräs i sina beteshagar ?!

Senast ändrad:

Till skillnad från många andra växter så tål gräs upprepat slåtter väldigt bra.
Håller man gräset kort så är det mycket ogräs som på sikt försvinner.
Dock finns det en del väldigt envetna ogräs som man kan behöva ta bort med gift eller genom att rycka upp dom... om man inte vill eller kan plöja upp och så in.
Det som är mest avgörande för näringinnehållet i gräs är hur vilken utvecklingsfas gräset är i.
Korta späda grästrån innehåller mycket näring och långa träiga strån som har blommat innehåller väldigt lite näring.
Tiden rent kalendermässigt är tämligen ointressant.

Jo, det dära vet jag..det jag undrade var ju: varför så många hästägare tillåter ogräset ta överhand och inte betesputsar ? Det är ärligt talat ganska sällsynt bland hästmänniskor.

Mynta2 skrev:
Vem vill ha mer oigräs än bete ?? Ogräs vill man ju inte ha...undrar varför nästan alla hästägare tillåter ogräs i sina beteshagar ?!

Så länge det inte är skadligt gör det inget omdet är mycket ogräs. Det innebär att man minskar risken för att hästarna blir feta som grisar om man har stora ytor med ganska få hästar. ;)

Jo, det gör det..Skräppor, smörblommor och annat ogräs är faktiskt inte speciellt bra för hästmagar. Även om en del hävdar hästar inte äter just smörblommor, så stämmer detta inte alltid.

är det inte mkt ogräs så är det inte så farligt för hästarna. Klipp gräset med jämna mellanrum.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden.. Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9...
2
Svar
23
· Visningar
4 803
Senast: Eliin98
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt