Näring i betet nu i april 2012

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Min häst ska flytta in i ett stall där det finna rätt mycket gammalt gräs i hagarna (+lite nytt som börjar titta upp). Jag misstänker att hästarna kommer att föredra gräset framför höet och inte vara så sugna på sitt hösilage längre.

Hur mycket näring kan man räkna med att det finns i gräset? Eller är det bara bukfylla?

Sv: Näring i betet nu i april 2012

Jag vet inte riktigt vart du bor men här (Linköping) så har gräset vuxit rätt länge och det som kommer upp nu är rena socker och energibomben.

Bor i småland så det kanske är samma här då? Men det är ju inte många gröna strån, mest torrt och brunt gräs. Funderar på hur mycket extra lusern man bör ge.

Jag har precis samma fraga, fast bor i Belgien så våren har väl kommit lite längre här. Min häst går på lösdrift men i vår hage har gräset bara vuxit lite, det har inte regnat på en och en halv månad så det behövs regn för att gräset ska ta fart. Sedan beror det nog ocksa på att hon som har hagen inte sått utan endast behandlat mot ogräs. Men om 2 dagar ska hela hagen öppnas och då kommer hästarna inte få något hö. Min undran är: räcker det med endast gräs så här pass tidigt dvs början av april? Min veterinär säger nej, hästarna ska ha hö för att få i sig tillräckligt med fibrer eftersom gräset är för kort nu för att innehålla tillräckligt med fibrer. Hon som har hagen säger att hennes veterinär sâger att det räcker med bara gräs. Själv kommer jag att ge min häst lucern, betfor och Dynavena bricks dvs samma som jag ger nu men i mindre mängd men hade föredragit tillskott av hö tills gräset vuxit bättre men eftersom jag är inhyrd så blir det som hagägaren bestämmer.
När slutar ni ge era hästar på lösdrift hö?

Vi brukar ge hö tills dom nobbar höet och går direkt på gräset. Tycker det låter som det blir för snabbt ombyte med bara gräs hux flux.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix