Närgången häst - NH?

X

xect

Hej alla!

Igår släppte jag ponnyn lös i paddocken, bestämde mig för att vi skulle leka lite/ öva lite ledarskap.

Löslongerade lite först för att han skulle koncentrera sig på mig. Efter ett tag kallade jag på honom, och han kom lugnt traskandes. När jag bröjade gå följde han efter, när jag sprang travade han efter.

Problemet är det att han är SÅ himla närgången! han måste verkligen flåsa i nacken på mig och nästen gå in i mig bakifrån med huvudet. När han kom för nära bad jag honom bestämt att backa några steg, sen berömma.
Grejen är den att han alltid har varit sådan här, väldigt över-social och närgången och nafsig. Är likadan mot hästarna i hagen, biter tag i de andra hästarnas svansar och vägrar att släppa. Han tycker själv att det är jätteroligt och ser väldigt nöjd ut med sig själv.

Som människa har jag alltid sagt ifrån, på skarpen flera gånger. Han bli lite ställd, men efter några sekunder försöker han leka igen.

Någon där ute som har tips på övningar för att få honom att visa mer respekt? Han själv ser allt som en lek, men är för den skullen inte osmart. Faktum är att han är en otroligt tänkande ponny som förstår och lär sig saker mycket snabbt och enkelt (även fast han låtsas som att han inte förstår ibland :smirk:).

Sv: Närgången häst - NH?

Fick en gång i tiden rådet av Patric Allori när det gällde min mycket närgångne unge man att bita honom. Det språket förstår hästen eftersom de använder det själva. Faktum är att det hjälpte. Jag behövde inte bita särskilt hårt. Kan låta knäppt kanske men.......

Bita? vart då menar du? låter lite intressant..

Jag bet honom i halsen. Tror inte att det gjorde ont men han tittade mycket förvånat på mig. Förstår honom i och för sig.

Om du går med på att leka med får du tåla dens sätt att leka.

Ingen bra idé om den visar sånt betéende.

Om du går med på att leka med får du tåla dens sätt att leka.

Ingen bra idé om den visar sånt betéende.

Ska jag tåla att han nästan går över mig? :crazy:

Tycker att man ska kunna ha kul med sin häst samtidigt som han fortfarande ska kunna visa respekt.

Jag bet honom i halsen. Tror inte att det gjorde ont men han tittade mycket förvånat på mig. Förstår honom i och för sig.

Okej, annorlunda men det kanske han hjälpa. Det är ju trots allt deras språk. Haha, fårstår att han blev lite förvånad.. :rofl:

tror iofs att axel menade bitande, inte närångenheten...

be om mer utrymme - tänk dig att du har en zon och där bjuder du in hästen när du vill att ni ska vara nära, kommer han in i zonen annars får han ge sig iväg.
:idea: Ett tips är att studera hur hästarna beter sig när de närmar sig varandra - det är inte att bara kliva på när som helst, det anses som respektlöst.

var konsekvent - men självklart ska ni gulla, det är absolut inte så jag menar, men låt honom bara komma in i din zon när han ber snällt och du accepterar eller när du bjuder in honom

Det är inte läge att leka med en häst som inte respekterar dig.

lär den lydnad först- regler om vad som gäller.

tror iofs att axel menade bitande, inte närångenheten...

be om mer utrymme - tänk dig att du har en zon och där bjuder du in hästen när du vill att ni ska vara nära, kommer han in i zonen annars får han ge sig iväg.
:idea: Ett tips är att studera hur hästarna beter sig när de närmar sig varandra - det är inte att bara kliva på när som helst, det anses som respektlöst.

var konsekvent - men självklart ska ni gulla, det är absolut inte så jag menar, men låt honom bara komma in i din zon när han ber snällt och du accepterar eller när du bjuder in honom

bra tips att studera i hage :idea:. Hur visar jag honom var "min zoon" är? men kroppsspråk så att en häst förstår?

Det är inte läge att leka med en häst som inte respekterar dig.

lär den lydnad först- regler om vad som gäller.

det är precis det jag frågar om i tråden; HUR kan jag, genom kroppsspråk osv, visa att det inte är okej att bara gå in i mig (och andra hästar och människor också för den delen).
Även när jag ryter till och visar att jag är arg, verkar han inte at det på allvar, varken med mig, andra människor eller hästar. Han tar åt sig först, men har snart glömt att man har sagt till honom.

Jag hade förut en ung, trög hingst som inte fungerade i flock och ännu mindre med människor. Han var jätte när gången men jag tömkörde honom mycket, övade halt o framåtdrivande.
Men eftersom han följde efter o gick nästan över en så var vi ute o gick mycket ihop och när jag tyckte att han kom för nära så stannade jag tvärt och "gjorde mig stor", detta lärde han sig tillslut och nu kan jag rida honom utan någonting. dessutom så hade jag en jätte liten nybörjare som pysslade om honom och det fungerade jätte bra för även om han ville vara dum mot henne så räckte (räcker forfarande) det bara med att jag tittar på honom o avger ett kort korrigernings ljud.

Så från att vara den jobbiga, tjuriga, närgångna och bitiga hästen så har han blivit en rolig kompis att jobba med :)

en häst som inte fått kliva inpå människan o kan hästspråket- stannar ca 1 m. ifrån dig.

Man kan inte ena stunden gulla o låta den klia sig på en o nästa kräva att den ska backa.

Om den har såna tendenser måste man vara konsekvent att den aldrig får trampa in på ditt revir- om du inte bjuder in den- Kom!
Gör dig stor. ta ett stor snabbt steg emot den- Ta plats- mitt revir- skrik inte- säg -Nej!

* *dubbelt* *

Senast ändrad av en moderator:

Man kan inte ena stunden gulla o låta den klia sig på en o nästa kräva att den ska backa.

Skrev förut att jag alltid har varit bestämd emot honom, och nej.. jag hatar när hästar försöker klia sig på en. "Gulla" tycker jag dock inte är något fel. Eller misstolkade jag dig?

Jag hade förut en ung, trög hingst som inte fungerade i flock och ännu mindre med människor. Han var jätte när gången men jag tömkörde honom mycket, övade halt o framåtdrivande.
Men eftersom han följde efter o gick nästan över en så var vi ute o gick mycket ihop och när jag tyckte att han kom för nära så stannade jag tvärt och "gjorde mig stor", detta lärde han sig tillslut och nu kan jag rida honom utan någonting. dessutom så hade jag en jätte liten nybörjare som pysslade om honom och det fungerade jätte bra för även om han ville vara dum mot henne så räckte (räcker forfarande) det bara med att jag tittar på honom o avger ett kort korrigernings ljud.

Så från att vara den jobbiga, tjuriga, närgångna och bitiga hästen så har han blivit en rolig kompis att jobba med :)

Det räcker alltså med att vända sig om och göra sig stor? (uppretade gånger) Jättebra tips! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 461
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar