Hm, motiv..
Det närmaste fanatisk nunna jag kan komma på är väl Moder Teresa.
Och hon var ju god.
Dalai Lama är väl också religiöst extrem - och god.
Sedär vilka fina exempel det gick att hitta
Undrar om vi stökar till det för oss tankemässigt genom att "goda gärningar" ofta tänks i ett altruistiskt sammanhang? Man ska göra goda gärningar, helst på ett något självoffrande sätt?
Ja, exemplet med läkemedel är intressant.
Jag tycker nog egentligen att läkemedelsforskning är ganska värdeneutralt ur ett gott/ont perspektiv.
Man gör något i syfte att tjäna pengar. Man ser ett utrymme för en marknad och ger sig in i det.
Jag tror inte att lm-bolagens "ulterior purpose" är att göra gott.
Men jag tycker å andra sidan inte att lm-industrin blir automatiskt ond pga att syftet med verksamheten är att tjäna pengar.
Människans girighet (som generellt drag) ligger nog bakom en hel del misslyckanden. Jag tänker lite utifrån ditt brunn-exempel.
Säg SIDA till exempel. Syftet är gott och en hel del medel hamnar i fickan hos olika diktatorer och andra som "passar på läget" att sko sig när någon kommer och vill göra gott.
Jag tror väl att de flesta människor i grund är ganska själviska - vi är födda med instinkten att överleva själv som individ.
En del har den egenskapen mer, och andra mindre, utpräglad.
De som har den ganska lite utpräglad blir Moder Teresa eller syskonen Scholl.
De som har den egenskapen väldigt utpräglad blir Joakim von Anka.... eller Saddam Hussein eller annan valfri diktator.