När vintersko?

Sv: När vintersko?

Min foderhäst kommer hem om ca 3 v. Får se hur han har växt i fötterna då, men kommer se till att ha både sulor och broddar till första snön kommer. Är ju väldigt olika från år till år.. Förra året kom den ju runt 20 okt. Men det kan ju även förekomma halka tidigare. Så får tajma in det lite då, och har skoning redan nyligen gjorts så finns det ju sätt att lösa det på då. Ev 2 brodd tillsvidare eller byta ut. För det värsta jag vet är när hästen halkar ute. Är ju en sådan skaderisk så det är inte ens värt att chansa!

KL

Jag bor också i Skåne och kommer dra av bakskorna och be om broddhål fram till nästa skoning som är om ca 4 veckor. Skulle det redan hunnit komma snö då så drar jag av skorna runt om. Min häst klarade sig väldigt bra utan skor förra vintern och denna vintern har vi tillgång till ridhus så det ska nog gå bra utan skor när/om snön kommer. Min häst är en treåring som ska ha föl till våren, så jag kommer inte sko på henne igen förrän till sommaren.

Aha, hon skoddes när det blev halt. Ja min gick barfota runt om hela tiden och så länge snön låg var det ju inga problem. Det var just när det smälte och blev ren is som det inte funkade utan blev ridhuset. Nu har jag inte denna medryttarhäst kvar, men jag gillade grejen att kunna rida oskott hela året, hon ömmade inget alls så det gick bra.

Glömde;)
Min har helsula fram året runt pga skada, så han har inga snösulor under vintern. I bak har det ej behövt än

Min häst skos imorgon och då får hon skor med fyra broddhål och snösulor ditsatta. Broddarna avvaktar jag med att sätta dit tills halkan kommer.

Hoppas på att skorna inte ska dras av under dessa få veckor som det fortfarande är lera kvar i hagen innan kylan slår till ordentligt.

Bor i Märsta norr om Stockholm.

Jag ska vintersko med snowgrips och 4 broddhål i mitten av november. Bor i norra dalarna=första vintervädret borde vara på ingång relativt snart.

Jag har satt på vinterskorna redan. Vill ha vinterskorna på om snön kommer som en överraskning så vi kan brodda dom med en gång, 6brodd i varje sko är de som gäller.

Vi bor i Västra Götaland.

Svarar alla:

Tack för alla svar :bow: Blir nog vinterskor för min häst också om två veckor när det är dags att sko!

Min häst skos på fredag. Blir vanlig skoning, hål för traktbrodd har han alltid. Broddar aldrig mer än så eftersom han inte trivs med fyra brodd, blir för bra grepp o glidmomentet försvinner.
Broddar gör jag själv när det behövs, vill inte få hela hagen förstörd.
Sulor får han när det finns snö som ligger kvar, vill inte ha fler tappskor än nödvändigt.

Aha, hon skoddes när det blev halt. Ja min gick barfota runt om hela tiden och så länge snön låg var det ju inga problem. Det var just när det smälte och blev ren is som det inte funkade utan blev ridhuset. Nu har jag inte denna medryttarhäst kvar, men jag gillade grejen att kunna rida oskott hela året, hon ömmade inget alls så det gick bra.

Nä, hon skoddes när det var barmark, runt om.

*KL*

Södra Norrland.

Skoddes förra veckan, sulorna på o vinterskor med fyra broddhål, hovis fyllde hålen med bomull o lämnade en låda med 16 broddar. Vi skruvar i själva när det behövs.

Nästa skoning lär väl bli i mitten av november och då blir det snöskor + broddar.
Förra året överaskade vädret mej så jag gick miste om många fina riddagar p.g.a att jag inte hade snöskorna på.

Bor i Blekinge.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 187
Senast: Kilauea
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 631
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
748
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
322
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka