När vet man att det är dags att säga farväl?

Saraoliv

Trådstartare
Det är med stora tårar som jag skriver det här :(

Min fina fina, gyllegula oturs cob har gjort det igen. Började som 3åring med en märklig infektionsbild och behandlades. Skrittades under ryttare, kändes inte helt okej och fick behandlas om. Var sedan okej och kunde börja skrittas igen.

Hittades sedan plötsligt halt i hagen som 4åring, fick några dagar sedan diagnosen spatt i båda hasorna. Fick kortisonbehandlig tre gånger, sedan ett okej från veterinär att sätta igång sakta. Skrittade 4 varv med ledare i paddock eftersom att han stått så länge.

Två dagar senare så svullnar vänster bak kota upp som en ballong. Tas till veterinär, ultraljudas, inget hittas. Får diagnos lymfangit och skickas hem med behandling. Börjar skrittas 2-3 gånger i veckan, svullnaden går upp och ned men hästen pigg och glad. Svullnaden ändrar sedan karaktär. Tar hästen till veterinär igen och denna gång hittas en blödning på djupaböjsenan. Extremt långt ned på senan vilket är ovanligt enligt veterinär.

Så nu står jag alltså med världens finaste mysigaste häst, som snart ska fylla 5 år som är under igångsättning från spatt och som har en senskada på djupaböjsenan och jag vet varken ut eller in.....

Sv: När vet man att det är dags att säga farväl?

Kan ev fungera som skogsmulle om vinden blåser år rätt håll för både senskadan och spatten. Men hur stor är chansen för det? Och hur ser en framtid ut för en sådan häst som har två skador som gärna vill komma tillbaka senare.

Är det ingen som har något att säga? :(

Är det verkligen ingen som har någon historia att dela med sig av? Det är ett jobbigt beslut att bestämma att någon ska dö :(

Prata med veterinären och be dem om ett utlåtande. Kommer han lida av att gå i hagen bara så är det rätt självklart - avlivning
Kan han dock gå i hage utan att ha ont skulle han kunna agera sällskapshäst

Om skadorna läker så kommer han inte ha ont av dom enligt veterinär. Kan såklart vara lite stel och kantig. Finns det någon marknad för en 500kg D-ponny som sällskapshäst idag?

Jag kan inte tillföra dig något när det gäller ursprungsfrågan, däremot vill jag poängtera att spatt är en kronisk inflammation i hasledens glidyta/ytor. Åkomman kan därför komma att blossa upp igen tyvärr, något du kanske även bör ha i åtanke när du funderar vidare. Den läker ju aldrig på riktigt, utan kan hamna i ett vilade läge vilket alltså gör att hästen inte har några besvär av smärtan men kan ju som sagt bli lite stel inledningsvis vid arbete.

Det känns som att du vill ha medhåll om ditt beslut att avliva. Och jag håller med dig där, hästar sörjer inte över att livet blir för kort. De lever i nuet och en häst som har ont eller inte lever ett fullgott hästliv har inte något utbyte av livet enligt mig. Om du tar beslutet att avliva så vet du åtmindstone vart han är.
Rådfråga vet och hör lite av hens tankar om problemet.

Lycka till

Jag skriver med hemligt nick av olika anledningar.

Jag kan inte säga hur du ska göra med din häst eftersom jag inte sett skadorna, men jag kan berätta om en annan häst jag känner till med liknande skador.

Den hästen har konstaterad spatt i ena bak, andra är ok. Samma häst har även en senskada fram, dock på ytliga böjsenan och det är inte någon omfattande skada men kräver ändå några månaders vila. Samma häst har även kotledsinflammation.
Enligt veterinären så finns det gott hopp om att denna häst ska komma tillbaka till inte bara fullt arbete utan även tävling. Dock tar det tid.

Vad jag förstår om spatt, så beror prognosen väldigt mycket på hur påverkad hästen är av sin spatt. Spatt kan som bekant "läka ut", och med det menas att det "växer ihop" i leden och smärtan försvinner. Hästen ovan är inte speciellt påverkad så den är egentligen inte alls halt. Den visar inte hälta på böjprov där senskadan är, och endast en halv grads hälta på benet med spatten. Däremot har den 2 graders hälta vid böjprov på benet med kotledsinflammation. Den är sprutad och står nu på vila sedan en tid.
Enigt veterinären så ska denna häst kunna sättas igång redan i höst. (Augusti/September)
Då hästen har spatt samt en senskada så ville veterinären att den skulle skrittas, med ryttare, samt gå över cavaletti och göra sidvärtes. Hästen är alltså väldigt opåverkad rent smärtmässigt.

Det här är en mycket duktig och respekterad veterinär som håller på mycket med galoppörer och travare, men även mycket ridhästar. Hästen ovan är välröntgad, ultraljudad och genomgången på alla sätt och vis.
Ägaren blev såklart helt förtvivlad först, men det lät väldigt positivt det veterinären hade att säga. Hästen är inte ett halvblod och den är inte särskilt stor. Däremot fick ägaren stränga order om att den inte fick galoppera förrän i höst. Tidigast. Den ska också på återbesök innan man börjar tänka på att träna den igen.

Vad jag vill ha sagt är att, har man tid, råd och ork, så läker det mesta ut med hjälp av tid. Spatthästar kan halta lite lätt vid framridning, men oftast värmer det ur när de kommer igång. Tidigare trodde jag att spatt var en dödsdom, men har nu lärt mig att så inte alls behöver vara fallet. Återigen, det beror helt och hållet på hur spatten ser ut och hur påverkad hästen är.

Senskadan din häst har, TS, verkar vara av allvarligare karaktär och jag kan tänka mig att den kanske kan behöva ett års läketid innan man kan rida "på riktigt". Även senskadade hästar behöver röra på sig så senan får jobba lite lätt och därmed läka, men inte innan det akuta stadiet är över.

TS - har du tagit röntgenplåtar på spatten? Och hur ser senskadan ut (hästen ovan har ett jack i senan)? Jag tycker du gott kan fråga ännu en veterinär vad de tycker. Jag känner med dig och din häst och vill önska lycka till!

skadorna är ju orelaterade så du lär ju inte få ut ngt på försäkringen om du väljer att avliva iallafall. Kanske också ngt att betänka?

Jag är så tacksam och glad att ni delar med er av era tankar/åsikter och råd. Jag har åkt med den här hästen land och rike runt för att få den bästa vården. Främst så är han behandlad på Husaby. Röntgenplåtar på spatten är tagen vid flera tillfällen och det går åt rätt håll. Vad jag förstått så sitter spatten i två av tre ledar och inte i den leden med sämst prognos, men just nu kommer jag inte ihåg vilket led det är. Hans spatt är sämst i höger has, senskadan sitter i vänster kota.

Senskadan var inte något större blödning. Vi får anta att det har kommit utav trama i och med att han stod på vila när det hände. Jag fick se blödningen på ultraljudet, det sitter något längre ned än vart man oftast ser en blödning på djupa böjsenan, enligt veterinär.

Veterinären såg såklart att jag vart väldigt ledsen. Hon sa innan ultraljudet att "du har en matte som tycker väldigt mycket om dig". Hon tyckte att om jag verkligen vill kämpa för den här hästen så skulle vi vänta en månad och göra en nytt ultraljud för att se hur skadan ser ut. Igår så var jag helt förkrossad och såg verkligen ingen framtid alls.

Min drömmar om att få komma ut och träna lite mer seriöst krossades redan när han fick spatt diagnosen och det var som jag sa till veterinären, vem vill köpa en häst som har spatt och en senskada? Hur ska jag, som är 21år och blivande student kunna lova att jag ska ha kvar min häst i 25år till.

Det hela gör det så mycket jobbigare eftersom att han är en sådan toppenhäst. Han är så "med", känns nästan som en hund och jag har svårt att titta han i ögonen och ta beslutet att ta bort honom. Han har sedan han var tre år alltid varit så stolt när han får bära runt på sin matte :(

Jag funderar på om jag ska ge han en sista chans och släppa ut han på sommarbete/lösdrift nu i maj hos min syster med hennes islandshäst. Låta han läka och se hur han ser ut i höst. Så pigg och glad som han är nu har han inte varit på länge. Men samtidigt så vill man såklart inte dra ut eländet...

Han kommer antagligen behöva göra en till veterinärundersökning innan han kan bli utdömd.

Vad har veterinären gett för prognos då ? Dålig eller god - om än lång koncalecens ? Det låter ju som det är en relativt liten blödning ? Det är ju även bättre prognos ofta på senskada pga trauma jmf med "slitage" ...?

Om inte veterinären tycker att den ska dömas ut direkt, så hade jag gett den sommaren att vila och läka så gott det går innan jag hade fattat mitt beslut. Just nu är det ju ganska nytt och även om det inte går åt rätt håll så hade jag tyckt att hästen skulle få en sista sommar på bete innan den fick lämna in.

MIn medryttarhäst fick en blödning på djupa böjsenan. Vägen tillbaka var lång men prognosen god. Hon rids i alla gångarter och klarar lätta och hårda dressyrpass. Hoppat lite ibland också :) ett tungt kallblod dessutom.

Spatt har jag inte så mycket erfarenhet av. Men låt pålle vila över sommaren och kolla upp den sen på klinik innan igångsättning? :)

Min kille har också fått diagnosen spatt :-(

Förra veckan åkte jag till Kliniken för hältutredning och veterinären kunde se direkt att han var halt vänster bak. Böjprov, bedövning och röntgen.
Diagnos: Kraftig SPATT på båda bakben :(

Höger bakhas var läkt, alltså helt ihopväxt så där har han inte ont längre.
Vänster bakhas var "aktiv", inflammation och kraftiga pålagringar, jag kunde se stora "knölar" :eek:

Så han blev behandlad med kortison och ska äta Rheumocam i två veckor. Efter kuren med Rheumocam ska jag sätta igång och rida, skritta lugnt och försiktigt.
Sedan ska han få ytterligare två kortisonsprutor inom loppet av 6 veckor.

Veterinären sa: Det vi får hoppas på att vänster bak läker ihop lika fint som höger bak...då kanske han kan fungera i lättare ridning (promenadridning)

Nu ger jag honom även glucosamin och nyponpuler och på nätterna har han Back-on-track på haserna.

Jag håller alla tummar för att han svarar på behandligen och att vänster bak läker ihop så han slipper ha ont.

Men det känns jättetungt, tänk om man behöver ta beslutet att ta bort honom :(

Husaby är en mycket bra klinik, så din häst har säkert fått en noggrann genomgång.

För mig, som bara kan bedöma utifrån vad du skrivit, så låter din hästs skador inte alls så allvarliga. Tidskrävande konvalescens, javisst, men inte helt omöjliga att komma igenom. Som någon annan sade, senskador som beror på trauma brukar vara bra mycket "bättre" än senskador som uppstår pga slitage.
Hästen jag beskrev i mitt förra inlägg har också fått sin skada pga yttre våld. Nackdelen med just senskador är att de är långdragna...

Har du möjlighet, släpp din häst på bete över sommaren (men kom ihåg att den absolut inte bör galoppera. Skritt och även trav är både ok och bra, men galopp är absolut nej om man ska få en senskada att läka). Förhoppningsvis kan din häst få gå med någon kompis som den går väl ihop med, och kanske att du kan stängsla av lite så hagen inte blir alltför stor och "galoppvänlig".

Hoppas du fått tillbaka lite hopp, för mig låter inte din hästs skador som en dödsdom, men återigen, jag har bara läst vad du skrivit.

Jag ska hålla mina tummar att din häst har gott läkkött, han är ju ung. :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 035
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 706
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 472
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 198
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama