När vara där?

I

idalina

Vore så otroligt tacksam om ni en gång för alla kunde skriva hur ni räknar ut ungefär när man ska befinna sig på tävlingsplatsen.
Jag räknar och tänker men kommer inte fram till något vettigt. Har ett sådant totalt hjärnsläpp just nu.

Jag tävlar nu på söndag, ska hoppa klass 3 och 4. Avd.B. Dagen börjar 09.00med klass 4 (totalt 36 startande) där jag har startnummer 19 och efter detta börjar klass 3 (totalt 22 startande) Jag jag strartar som nummer 15.

Det står att en kort paus för bangång kommer att göras mellan av. A och B i bägge klasserna.

Jag måste ju gå banan innan första start klockan 09.00.

När tycker ni att jag ska vara där? När hade ni varit där?
Hur räknar ni ut tiden?

1000 tack! Idalina:)

Sv: När vara där?

Ska jag starta i första klassen vill jag vara där MINST 1 ½ h innan klassen startar. Oavsett när i klassen jag startar förutsatt att jag har stallplats.
Leda runt hästen och vänja den vid tävlingsplatsen, tid till att rida fram kolla banan osv.

Jag brukar alltid vara en av de tidigaste på tävlingsplatsen, men jag tycker det är skönt. Ger lång tid att tänka igenom dagen, peppa upp och slappna av.

Jag räknar alltid 1,5 min per ekipage, rätt över utan att ta hänsyn till att unghästarna tar längre tid eller prisutdelningar osv. Då kommer man alltid lagom och slipper stressa. Vill hellre vara på plats i tid, så hinner man själv spana in banan, området....osv!

Jag brukar räkna 2 min per ekipage, alltså 30 ekipage per timme. För även om det inte riktigt tar två minuter på varje så tar alltid prisutdelningen och så tid. Då brukar jag räkna ut en "ungefärlig starttid" för min klass ( då har jag lagt på minst trettio min för banbygge). Startar man första klassen brukar jag vara där en timme innan :)

(Ofta) ska startavgiften vara betald en timme innan klassen börjar.
Jag har en häst som inte behöver ridas fram särskilt mycket eller inte bryr sig särskilt mycket om var hon är - hon är fokuserad på själva tävlandet.
En timme - 50 minuter innan klassen börjar hade jag varit där. Då har du tid att betala och gå banan och rida fram.

Eftersom du rider avd B gissar jag att du rider unghäst, de kan behöva bekanta sig med omgivningen ibland, så det är bättre att vara där för tidigt än för sent ;)

Jag räknar två minuter per ekipage om det är omhoppning direkt efter grundomgången, annars lite drygt en minut.

Där har du fel. Så var det förr i tiden, att man skulle betala innan start och visa alla papper. det är borta nu för att slippa de enorma köerna som blev innan på morgonen.

Nu räcker det med att du betalar innan du åker hem, är ju mer smidigt. Iaf om man vunnit lite premier, så får man ju ofta tillbaka pengar,eller kan kvitta det mot startavgifterna.

Jag är på tävlingsplatsen 45 min - 60 min innan tävlingen börjar, de blir lagom med tid.
Man hinner gå banan, startanmäla och fixa hästen i god tid. Jag har en d-ponny och startar i de första klasserna :)

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 587
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat