När var ni igång efter förlossningen? Hur tidigt lämna bebis?

12345

Trådstartare
Hur lång tid efter förlossningen kunde ni ta er till stallet och fixa hästen själv? Alltså mocka, fylla påsar och liknande?

I vårat kollektivstall delar vi på utsläpp/insläpp, fodringar och det ligger lite avsides så det är svårt att få hjälp. En av tjejjerna fick barn nyss och efter 5 dagar var hon i stallet igen och fixade sina utsläpp, sin häst och så, men då förfärades alla över att hon lämnade sitt barn 2 timmar med pappa? Är det verkligen så hemskt? Är det bara mamma som kan ta hand om barnen dygnet runt?

Sv: När var ni igång efter förlossningen? Hur tidigt lämna bebis?

Skulle kunnat fixa det bara några timmar efter båda förlossningarna, om jag hade velat.
Men stallade upp hästen på helinackordering istället.

Frågar du min dotter är det bara mamma som kan ta hand om henne. Hennes pappa är elakast i världen för han klippte av navelsträngen!

Men klart barnet kan vara hemma med pappa. Vad är skillnaden att bebis sover i vagnen/bilstolen i 2 timmar eller hemma med sin pappa??

Jag var i stallet och fixade allt som vanligt efter en vecka, men hade då dottern med mig. Första gången jag åkte ifrån henne till stallet själv var efter en månad.

Hur man väljer att göra är individuellt och jag ser inget fel i att lämna bebisen med sin pappa två timmar när den endast är en vecka gammal om det fungerar bra. Det är heller inget fel med att ta med bebisen. Det handlar ju om vad som passar bäst för hela familjen.

//Julia

Men klart barnet kan vara hemma med pappa. Vad är skillnaden att bebis sover i vagnen/bilstolen i 2 timmar eller hemma med sin pappa??

Fast det där förutsätter ju att barnet faktiskt sover. My sov nästan inga längre pass som bebis, iaf inte dagtid, och helst ville hon spendera varenda minut vid mitt bröst.

Jag var ute i stallet fram till 45 min innan min son föddes.
han föddes på ons em o torsdag kväll var jag ute i stallet och matade hästarna. fredagen mockade jag, vägde upp hö o fixade som vanligt. när han var 5 dagar gammal åkte vi iväg hela dagen med ena hästen till klinik för hältutredning, då fick jack hänga med.
en vecka efter födseln red jag igen.

Jag har hästarna hemma på gården så jack är nästan alltid med.. de två första veckorna var han dock hemma med pappa eftersom det var mitt i vintern och 20grader kallt.
Tyckte absolut inte att det var några problem att han var ensam två timmar med pappa...dom sover ju mest när dom e små me.
Jack käkade var tredje timme så det var bara hans mat tider jag behövde passa in.

För mig är det självklart att kunna lämna barnet med pappa. vi är ju två om honom.Då gäller det ju oxå att barnet vänjer sig vid det redan från början.

Jag hade aldrig kunnat fixa med hästarna de två första veckorna, min kropp hade nog strejkat rejält, men sen hade jag en ganska tuff förlossning.
Dock körde jag redan från början iväg korta turer typ till affären etc.
När Milton var 6-7 veckor så red jag första gången, men då gick sambon brevid med barnvagn. Nu är Milton 2 månader gammal och jag åker till stallet när sambon är ledig-kommer från jobbet och är borta flera timmar.
Nu ammar i te jag, vilket kanske är en förutsättning och Milton är inte speciellt mammig, inte än iallafall :)

Fast det där förutsätter ju att barnet faktiskt sover. My sov nästan inga längre pass som bebis, iaf inte dagtid, och helst ville hon spendera varenda minut vid mitt bröst.

Och mina har typ sovit JÄMT, pipit vid jämna mellanrum för mat, vaknar och bajsat lite sen fortsatt sova. Första tiden har verkligen vart perfekt för att smita iväg 2-3 timmar.

Larviga stallkompisar du har! Barnet var ju med sin pappa- som ju är lika mycket förälder han :)! Och även om man helammar kan man ju tanka ungen full och vara borta et par timmar redan tidigt.

Sedan beror det ju på hur man mår förstås, man ska ju inte göra något man inte orkar så klart.

Själv har jag visserligen stallet hemma, men jag släppte ut hästarna redan dagen efter att vi hade koomit hem. Kvällsfodrade gjorde jag samma kväll. Jag red på 19 dagen och Ludvig har alltid kunnat vara hemma med sin pappa.

Säger detsamma, jag trodde problemet var huruvida mamman var i tillräckligt god form för stallarbete så snart efter förlossningen. Bebisen skulle jag inte bekymra mig om ett ögonblick, den var ju i goda händer hos sin pappa.

Visst kan det kännas lite konstigt första gången man är ifrån bebisen, men det är ju mer en vanesak. Bebisen mår ju bättre av att ha fler personer, inte bara mamma, som den kan känna sig trygg hos. Precis som ako skriver kan det ju kräva lite planering om man helammar, men det funkar ju absolut att vara borta ett par timmar om man ammar innan man åker och sen på en gång när man kommer hem.

Bebisen skulle jag inte bekymra mig om ett ögonblick, den var ju i goda händer hos sin pappa.

Precis så resonerade jag när jag åkte till stallet själv från början. :D

Tog ungefär 1 vecka efter förlossningen innan jag skötte stallet, men nu var vi inlagda på sjukan några dagar efter det att Theo föddes också. Efter 4 veckor red jag, eller, åkte häst. Kände dock redan efter 2 veckor att jag ville upp, men eftersom jag fick en del stygn så avvaktade jag tills dom var borta.

Mockning etc behövdes aldrig då hästarna redan gick ute dygnet runt, men ifall det hade behövts hade jag nog överlämnat det till någon annan, grannen fick livmoderframfall pga att hon började stöka i stallet för tidigt efter förlossningen :crazy:

Min son är 11 veckor och jag har bara lämnat honom själv en handfull gånger, han har nämligen inte fixat att vara själv med pappan förrens för några veckor sedan. Det har varit ruskigt jobbigt för både hans pappa (som känt sig dum) och för mig som inte kommit någonstans. Visst kunde jag lämnat en hysterisk bebis gråtande och kommit hem till en ännu mer hysterisk bebis, men för min del fungerade jag inte så.

Så för min del har det tagit nästan 2 månader innan jag kunnat åka hemifrån korta stunder.

Alla barn är olika, och jag trodde aldrig det skulle bli så här tufft. Ska tilläggas också att sonen inte sovit något direkt på dagtid vilket också försvårat saker.

Jag tycker inte alls att det är hemskt att hon lämnar barnet med pappan, då funkar det troligtvis. Efter fem dagar var jag dock inte på något sätt så rörlig att jag kunnat ta stallet själv. Inte heller hade min bebis såna matrutiner att jag visste exakt när han åt. Två timmar är lång tid...

Vi har inte fått bebis än men jag möts ofta av anklagande blickar när jag nämner någonting om att lämna bebis (när den kommer med pappan) och jag kan bli riktigt arg på det :devil: Pappan är ju lika mycket pappa som jag är mamma... sen huruvuda man är i form till stallarbete eller vill lämna bebis ifrån sig det är en helt annan fråga och den vill jag inte spekulera i nu eftersom jag inte varit i den situationen..

Men tanken är (jag har mina hästar hemma) att jag ska kunna parera in hästskötsel och ridning när bebis sover och att då pappa ska kunna passa eller varför inte mormor som kan gå en runda med barnvagnen.. och om det går kanske till och med (huvaligen vågade tanke..!!) pumpa ut mjölk och bege sig hemifrån en liten stund länge o pappa får mata bebis. Men när jag så mycket som yppar denna tanken för ex. svärmor blir hon mordisk i blicken... (och jag tänker, vad händer om jag skulle bryta benet o hamna på sjukan?!?)

Men vem vet? Vi kanske får ett barn som skriker dygnet runt och bara vill ligga vid bröstet, men då tar vi det då.. jag utgår ifrån att pappa som sagt är lika mycket pappa som jag är mamma även om det är jag som är hemma den första tiden (och så mycket större anledning att låta pappa vara pappa när han är hemma!!)... Men vem vet.. kanske får jag äta upp detta utalande när bebis kommer av olika anledningar :p

Men tanken är (jag har mina hästar hemma) att jag ska kunna parera in hästskötsel och ridning när bebis sover och att då pappa ska kunna passa eller varför inte mormor som kan gå en runda med barnvagnen.. och om det går kanske till och med (huvaligen vågade tanke..!!) pumpa ut mjölk och bege sig hemifrån en liten stund länge o pappa får mata bebis. Men när jag så mycket som yppar denna tanken för ex. svärmor blir hon mordisk i blicken... (och jag tänker, vad händer om jag skulle bryta benet o hamna på sjukan?!?)

:D Så tänkte jag också som har sex hästar hemma. Det funkade i teori men inte praktik... Det har felat på alla punkter.

1. Bebis har blivit otroligt ledsen när jag lämnat över till hans far. Visst, jag hade kunnat låta honom skrika, men ärligt talat så kändes det så fel. Han är nyfödd och är trygg hos mig, varför ska han slösa den lilla energi han har på att vråla. Nu har det dock blivit bättre, men det tog 2 månader...

2. Han har inte sovit mer än 10 minuter i sträck dagtid förrens i förrgår. Idag sov han 20 min på förmiddagen, inget mer so far...

3. Han hatar vagnen och blir hysterisk om man lägger ner honom. Sele funkar bättre men då kan jag inte röra hästarna, bara mocka och fixa foder osv.

Jag var helt övertygad som du att det skulle vara lätt att ta hand om hästarna och det här har förstört sommaren för mig. Jag HATAR att inte kunna ta hand om mina djur... Att i panik springa ut med tandborsten i högsta hugg och kolla till hästarna i hagen är inte min grej. Dessutom så hade jag en väldigt ledsen liten bebis när jag kom in. Varje gång...

Först nu när han börjar närma sig 3 månader så börjar det ändra sig på samtliga punkter, men det är INTE så enkelt som jag trodde.

Å andra sidan, alla barn är olika. Har man ett barn som sover två timmar i vagnen varje dag är det inga problem!

Senast ändrad:

Men vem vet? Vi kanske får ett barn som skriker dygnet runt och bara vill ligga vid bröstet, men då tar vi det då.. jag utgår ifrån att pappa som sagt är lika mycket pappa som jag är mamma även om det är jag som är hemma den första tiden (och så mycket större anledning att låta pappa vara pappa när han är hemma!!)... Men vem vet.. kanske får jag äta upp detta utalande när bebis kommer av olika anledningar :p

Jag har fått äta upp det mesta av vad jag tänkt innan bebis föddes. Jag hade planerat in att ta med mig bebis till USA ett par veckor i höst. Varför inte liksom, allt går väl bara man vill?

Tror inte det när han inte fixar att åka bil. Har precis varit och handlat mat och de fem minutrarna i bilen var ett trauma. Sen i affären ville han inte ligga i stolen så sambon bar runt honom i affären hela tiden. Då är ungen supernöjd och spanar på allt och alla... High maintenance child. ;)

Skönt att höra att det finns fler... Det är lätt att säga att små barn bara sover när man har små barn som bara sover!

Men gud!! Jag tyckte att Milton sov lite, men din pojke slår honom med hästlängder! Hade Milton sovit så lite hade jag aldrig fått något gjort :D

Jag har alltid sett till att ha en månads hästledigt när jag har fött barn. Jag älskar min häst men jag är helt enkelt inte intresserad av något annat än att bonda med familjen under den perioden.

Förra gången hade jag aldrig fixat kroppsligt att vara i stallet efter så kort tid (jag kunde knappt gå, hade puppp över hela kroppen och befann mig på neo 13 mil hemifrån...:grin:). Den här gången hade det nog inte varit ett problem rent fysiskt.

Skönt att höra att det finns fler... Det är lätt att säga att små barn bara sover när man har små barn som bara sover!
Jag skriver också under på detta. Inte alla barn sover och inte alla barn går att lämnas "ett par timmar" med någon annan än primärvårdaren (oftast mamman) under den första tiden. I fallet med mina yngsta barn hade det varit helt otänkbart på alla plan. Den äldste lämnade jag tidigt, vilket jag fick äta upp bittert senare, då anknytningen tog stryk.

Jisses vad lik han verkar vara min son som nu är 7½ månad. Fast lägg till att min kille kolikskrek i 6 veckor också! Hästarna fick komma in 01 på natten och stå inne till 11 i stället för in 20 och ut 07. Helt knepiga rutiner och ja - inget blev som jag tänkt mig.
Trodde också att det skulle gå bra med både hästar och att åka iväg, men icke.

Nu är det skillnad förstås, men de första 3 månaderna :eek:

Nu är det skillnad förstås, men de första 3 månaderna :eek:

Här är det tvärt om, de första 2-3 månaderna sov Tilde jämt men tuttade på mig varje 1½-2 timme. Sen slutade hon sova, har hon en bra dag sover hon 2 timmar vid lunch sen är det full fart.
Vid 7 månader började hon acceptera att vara hemma med pappa, innan har hon skrikit så hon kräkits bara jag tagit en 10 min dusch!
Vagnen sitter hon i när hon vill. Alltså typ aldrig när jag e i stallet ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 349
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: ako
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 662
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar