Sv: När var ni igång efter förlossningen? Hur tidigt lämna bebis?
Jag är ingen expert och absolut inte rätt person att
vetenskapligt tala om hur mycket man kan "styra över sin bebis". Själv anser jag mig tro, att man kan påverka relativt lite gällande barnets behov av närhet, mat, sömn och behovet av att kommunicera.
Min alldeles egna insikt och åsikt är just, att om man är förberedd på att allt inte behöver bli som man planerat inför den kommande bebisen, utan försöker ha relativt breda mallar att utgå ifrån - så minskar stressen om saker och ting inte blir som man tänkt. Då jag innan min egen förlossning, inte har någon direkt insikt i småbarn, förhörde jag mig en del genom andra och studerade föräldrars vardag genom litteratur och verklighet. I det verkliga livet sade de flesta sade till mig, att småbarn främst äter, bajsar och sover.
Jag kan ta ett par egna exempel som jag absolut inte räknat med:
- Min dotter sover oerhört lite på dagarna.
- Hon behöver ofta och mycket mat då hon växer väldigt fort ifrån alla kanter och hörn ...
- Bebis ligger ogärna i vagn, förutom de gånger hon tar sina "power naps" eller om man är i rörelse.
- Hon tar inte napp.
- Hon har fått två tänder.
- Bebis kommunicerar och är oerhört vaken.
- Bebis håller nacken mycket stadigt och visar främst sig förnöjd "sittande" eller framåtvänd i sin bärsele. Dock kan hon inte göra något av det helt själv såklart.
Dessa faktorerna har bl.a. påverkat till att jag t ex inte sysslar med mina planerade sidoprojekt eller får tiden att räcka till en del av intressena
just nu.
Jag har heller aldrig påstått att det behöver vara som för mig, som för alla, likaväl som tvärtom. Dock kände jag att det också kändes viktigt att få dela med sig av mig och mitt barn och min egen insikt just för att det hjälpte för mig, att inse att ja, det blev inte som jag tänkt - men lika tusan så blev det bra och ger mig möjligheten att upptäcka andra intressen och vänner.