När var ni igång efter förlossningen? Hur tidigt lämna bebis?

Sv: När var ni igång efter förlossningen? Hur tidigt lämna bebis?

Om det funkar ar det val inga problem att lamna hos pappan! Men man ska nog ha en b-plan och vara oppen for andra losningar ocksa, ifall det inte funkar.

jag gjorde klart för Es pappa att han skulle få ta hand om sitt barn precis lika mycket som jag innan jag blev gravid.

redan på bb tog han henne så jag fick sova, sedan var det sjölvklart att jag åkte till stallet samma dag som vi kom hem. klarade av att gör allt utom att rida, tog sedan hem hästen på sommarbete. rider ca 5 dagar i veckan och det är alldrig några problem mellan E och hennes pappa. bägge är inställda på att de ska ha egentid tillsammans.

till vintern tänkte jag att jag och E åker till stallet och mockar och fixar allt det praktiska på fm, för att sedan åka tillbaka och rida när pappa har slutat jobbet.

ett tips är att ha bärsele, fungerar att mocka med och andra praktiska saker so att städa tex.

Hur lång tid efter förlossningen kunde ni ta er till stallet och fixa hästen själv? Alltså mocka, fylla påsar och liknande?

I vårat kollektivstall delar vi på utsläpp/insläpp, fodringar och det ligger lite avsides så det är svårt att få hjälp. En av tjejjerna fick barn nyss och efter 5 dagar var hon i stallet igen och fixade sina utsläpp, sin häst och så, men då förfärades alla över att hon lämnade sitt barn 2 timmar med pappa? Är det verkligen så hemskt? Är det bara mamma som kan ta hand om barnen dygnet runt?

Jag valde att sälja min häst. Men, mitt intresse hade dalat tidigare. När jag väl fick min dotter, försvann intresset helt.

Att veta exakt när är så gott som omöjligt enligt min mening. Det är individuellt och beror på flertalet faktorer. Dels hur förlossningen fungerade, men också på hur bebis välkomnar det livet. Bebisar är individer. Jag hade flertalet förutfattade meningar hur jag skulle göra och när jag skulle göra många saker när jag fick min bebis. Det blev inte riktigt som planerat, men förbannat underbart ändå. :D

jag gjorde klart för Es pappa att han skulle få ta hand om sitt barn precis lika mycket som jag innan jag blev gravid.

redan på bb tog han henne så jag fick sova, sedan var det sjölvklart att jag åkte till stallet samma dag som vi kom hem. klarade av att gör allt utom att rida, tog sedan hem hästen på sommarbete. rider ca 5 dagar i veckan och det är alldrig några problem mellan E och hennes pappa. bägge är inställda på att de ska ha egentid tillsammans.

till vintern tänkte jag att jag och E åker till stallet och mockar och fixar allt det praktiska på fm, för att sedan åka tillbaka och rida när pappa har slutat jobbet.

ett tips är att ha bärsele, fungerar att mocka med och andra praktiska saker so att städa tex.

Detta beror ju också på hur man har bestämt sig gällande amning och vilket behov barnet har. Jag kan ju bestämma mig för många faktorer innan jag fött barnet. Det är inte alltid det fungerar, vilket man också måste vara beredd på. Det gäller att vara införstådd även med detta, annars kan det leda till stress.

För min del skulle det vara omöjligt att lämna bebis någon längre tid. Hon är 2,5 månader och har stort behov av att ammas ofta. Vaknar hon efter att ha sovit,om så en kortare tid- är det bröstet som gäller. Detta kan och vill man ju knappast förändra då detta är hennes behov.

För min del skulle det vara omöjligt att lämna bebis någon längre tid. Hon är 2,5 månader och har stort behov av att ammas ofta. Vaknar hon efter att ha sovit,om så en kortare tid- är det bröstet som gäller. Detta kan och vill man ju knappast förändra då detta är hennes behov.

:bow: ..............

Wow att det fungerade för dig!! Kan inte säga att jag är annat än avis. Hade ganska samma lika tankesätt här men det stöp rätt fort...detta trots att jag inte ammar och att Theo mår lika gött hos sin pappa som hos mig...har problemet att sambon alltid ska hjälpa andra före mig....är väl visserligen ingen nyhet men det blev inte bättre när Theo kom...(sorry för tråd kapning :o)

min lilla är tre månader i morgon, och hon har alldrig varit intresserad av bröstet, men även om hon hade varit det hade min sambo kunnat ge henne flaska när jag är i stallet.

våran dotter tycker att pappa är precis lika tröstande och trygghet som mig. vilket vi vande henne vid med det samma. visst kan man göra en plan hur man önskar att få det, då jobbar bägge partner åt samma håll, sedan får man ta det som det kommer.

Detta beror ju också på hur man har bestämt sig gällande amning och vilket behov barnet har. Jag kan ju bestämma mig för många faktorer innan jag fött barnet. Det är inte alltid det fungerar, vilket man också måste vara beredd på. Det gäller att vara införstådd även med detta, annars kan det leda till stress.

Fast jag ammade oxå (eh.. ammar fortfarande vid nästan två års ålder ;)), men jag lämnade ändå hemmet och lät barn och pappa vara ensamma hemma. I början inte mer än ett par timmar, och ammade förstås innan jag gick o direkt när jag kom hem- och senare, när han lärt sig att komplettera med flaska (vilket gick bra för oss) betydligt längre.

Ludvigs papp fick ju lära sig sina egna sätt att umgås och trösta, t ex med bärsele och musik mm, och det tror jag är svårt att uppnå om mamma och brösten alltid finns på plats och tillgängliga - pappan får ju aldrig riktigt en chans då.

Fast det var ju inte för att vara PK som vi lade upp det hela så - för oss var det helt självklart redan från början att vårt barn har TVÅ föräldrar.

Sedan är förstås alla människor, stora som små, olika och bara för att detta har funkat för oss är det ju inte säkert att det funkar för andra. I min värld känns det dock konstigt om inte båda föräldrarna ska kunna ta hand om barnet.

min lilla är tre månader i morgon, och hon har alldrig varit intresserad av bröstet, men även om hon hade varit det hade min sambo kunnat ge henne flaska när jag är i stallet.

våran dotter tycker att pappa är precis lika tröstande och trygghet som mig. vilket vi vande henne vid med det samma. visst kan man göra en plan hur man önskar att få det, då jobbar bägge partner åt samma håll, sedan får man ta det som det kommer.

Det är ju superbra att fungerar bra för er! Det är det viktigaste. Alla familjer bygger upp sina egna rutiner och det är just det jag vill få fram med mina mina inlägg. Bebisar är individuella och det funkade inte för mig med alla de planer jag hade. Hade jag blivit "nedslagen" av det, hade det lett till stress - men jag accepterar det och njuter av andra ting som fungerar. :laugh:

Helt OT men Sar, har din bebis redan kommit? Det har jag missat! Grattis!

Fast jag ammade oxå (eh.. ammar fortfarande vid nästan två års ålder ;)), men jag lämnade ändå hemmet och lät barn och pappa vara ensamma hemma. I början inte mer än ett par timmar, och ammade förstås innan jag gick o direkt när jag kom hem- och senare, när han lärt sig att komplettera med flaska (vilket gick bra för oss) betydligt längre.

Ludvigs papp fick ju lära sig sina egna sätt att umgås och trösta, t ex med bärsele och musik mm, och det tror jag är svårt att uppnå om mamma och brösten alltid finns på plats och tillgängliga - pappan får ju aldrig riktigt en chans då.

Fast det var ju inte för att vara PK som vi lade upp det hela så - för oss var det helt självklart redan från början att vårt barn har TVÅ föräldrar.

Sedan är förstås alla människor, stora som små, olika och bara för att detta har funkat för oss är det ju inte säkert att det funkar för andra. I min värld känns det dock konstigt om inte båda föräldrarna ska kunna ta hand om barnet.

Mitt barn har givetvis också två föräldrar, dock är jag ensamstående förälder.

Jag har själv valt att inte använda nappflaska än av olika anledningar. Det begränsar givetvis möjligheter att lämna henne någon längre stund. Men, vi är inte redo för det, än. Min dotter (och jag!) har stort behov av att ligga vid mitt bröstet och av varandras närhet, och vi båda trivs med att ha det så. Mina inlägg menar främst att man måste göra rutinerna till familjens och att det fungerar för alla. Flertalet personer i min omgivning har varit så stressade av att allt skall vara precis som förut, att de glömmer att njuta också. Och det på bekostnad av dem själva, men också stress för barnet.

Jag har bekanta (jag själv var en sådan bebis) som t ex inte tar nappflaska. Eller barn som i perioder inte alls låter sig tröstas av att få vara i bärsele ifrån personen som just då betyder mycket (mor som far). Sedan finns det dem som det fungerar med, utan problem. Och är man medveten om detta, så slipper man bli besviken eller frustrerad. :laugh:

Senast ändrad:

Fast då är det ju en enorm skillnad tycker jag - du blir ju så klart barnets största trygghet eftersom hon bor med enbart dig och du är den som finns tillhands (även om pappan finns med i bilden på något sätt, hoppas jag). Jag hade familjer där båda föräldrarna bor med barnet för ögonen när jag skrev mitt inlägg. Jag hade ju aldrig lämnat L med någon annan än hans pappa när han var liten (hanhar hittills bara haft barnvakt 3 ggr - och då i några timmar).

Det är ju superbra att fungerar bra för er! Det är det viktigaste. Alla familjer bygger upp sina egna rutiner och det är just det jag vill få fram med mina mina inlägg. Bebisar är individuella och det funkade inte för mig med alla de planer jag hade. Hade jag blivit "nedslagen" av det, hade det lett till stress - men jag accepterar det och njuter av andra ting som fungerar. :laugh:

Fast jag tror inte bara det är bebisen som styr det, utan man själv som förälder också. Så stelbenta är nog få bebisar, att de bara står ut med att ha det på ett enda sätt, de flesta är nog lite anpassningsbara. Om du och din bebis trivs med att alltid vara tillsammans, så ska ni naturligtvis ha det så, men en annan mamma med din bebis hade kanske gjort annorlunda, beroende på omständigheterna.

Jag kunde inte ta min bebis dygnet runt efter förlossningen, om inte annat pga läkarbesök och liknande som bebis inte kunde vara med på, så även om min bebis från början också var en riktig tutt-bebis som helst ville ammas jämt och sitta på mig som en liten sugpropp, så fick vi se till att det funkade även om jag behövde vara utan bebis någon timme. Som flera varit inne på så finns det ju många olika trygghetskapare man kan ta till, inte bara bröstet (även om bröstet är väldigt bra!) - bära, sjunga, vagga, napp, osv. De flesta bebisar kan nog lära sig att få trygghet från annat än bröstet och mamman, om det behövs. Det kan ju vara pappan, en nära släkting, eller någon annan, beroende på situation.

Sen är det inte sagt att det behöver bli som för dig att alla planer kullkastas när barnet föds - det kan ju lika gärna bli ungefär så som man hade tänkt sig att det skulle bli, och att man kan göra ungefär det man hade trott att man skulle kunna göra, eller mer.

Senast ändrad:

Jag är ingen expert och absolut inte rätt person att vetenskapligt tala om hur mycket man kan "styra över sin bebis". Själv anser jag mig tro, att man kan påverka relativt lite gällande barnets behov av närhet, mat, sömn och behovet av att kommunicera.

Min alldeles egna insikt och åsikt är just, att om man är förberedd på att allt inte behöver bli som man planerat inför den kommande bebisen, utan försöker ha relativt breda mallar att utgå ifrån - så minskar stressen om saker och ting inte blir som man tänkt. Då jag innan min egen förlossning, inte har någon direkt insikt i småbarn, förhörde jag mig en del genom andra och studerade föräldrars vardag genom litteratur och verklighet. I det verkliga livet sade de flesta sade till mig, att småbarn främst äter, bajsar och sover.

Jag kan ta ett par egna exempel som jag absolut inte räknat med:

- Min dotter sover oerhört lite på dagarna.
- Hon behöver ofta och mycket mat då hon växer väldigt fort ifrån alla kanter och hörn ...
- Bebis ligger ogärna i vagn, förutom de gånger hon tar sina "power naps" eller om man är i rörelse.
- Hon tar inte napp.
- Hon har fått två tänder.
- Bebis kommunicerar och är oerhört vaken.
- Bebis håller nacken mycket stadigt och visar främst sig förnöjd "sittande" eller framåtvänd i sin bärsele. Dock kan hon inte göra något av det helt själv såklart.

Dessa faktorerna har bl.a. påverkat till att jag t ex inte sysslar med mina planerade sidoprojekt eller får tiden att räcka till en del av intressena just nu.

Jag har heller aldrig påstått att det behöver vara som för mig, som för alla, likaväl som tvärtom. Dock kände jag att det också kändes viktigt att få dela med sig av mig och mitt barn och min egen insikt just för att det hjälpte för mig, att inse att ja, det blev inte som jag tänkt - men lika tusan så blev det bra och ger mig möjligheten att upptäcka andra intressen och vänner. :idea:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 349
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: ako
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 663
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18