När vänjer stoet av själv?

Fenestra

Trådstartare
Ja min lille parvel går kvar hos stoet. Jag tänkte att det skulle vara bra för honom med naturlig avvänjning och att få mjölk så länge som möjligt.
Han är född den 30 april och är snart 8 månader, diar dagtid men sover faktiskt själv på natten i egen box.
MEN när vänjer stoet av och kan det hända att stoet inte gör det ordentligt? Tänker på råmjölk och tillväxt hos fostret.. Hon är beräknad att föla början av Maj..

Sv: När vänjer stoet av själv?

Jag har hört talas om ston som låter sina avkommor dia i flera år! Hört talas om, vet inte sanningshalten i det hela. Fostret växer väl som mest de tre sista månaderna i dräktigheten och då är det nog bra om fölungen inte diar

Oj! Jag trodde det endast var om stoet inte var dräktigt igen!:eek:

Jag har hört talas om ston som låter sina avkommor dia i flera år! Hört talas om, vet inte sanningshalten i det hela.

Jag har en shettis som fick föl år 2000, han kastrerades på hösten och stod sen i egen box (på avvänjning), på natten, under vintern och våren. Men han fortsatte dia och stoet hade mjölk tills han va 3år. Han brydde sig egentligen inte om om han va borta från sin mamma, va stoet som skulle behövt avvänjas.. haha =)

Det är ju så att det "bara" är dräktiga ston som själv vänjer av fölen. Det brukar ska när stoet känner av att fölet i magen börja ta mer i anspråk. Vilket då vanligen sker runt dräktighets månad 9 - 10 när fölet då om betäckningen gått bra på stoet är runt 9 - 10 månader. Står också om det i Djurskyddslagens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning. http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080003598/DFS_2007-06.pdf

Vårt föl på 8 ½ månad går ensam med sin dräktiga mamma just nu. Har haft egen box sedan 6 ½ månad. Diat dagtid. Den 25 Dec lät stoet dock inte fölet dia längre. Sparkade bort henne när hon skulle dia på morgonen. Sedan dess har vi inte sätt något mer diande. Dock har "fölis" försökt dia, men som sagt, inte fått.

De flesta ston som är dräktiga på nytt brukar avvänja sina föl ett par månader före beräknad fölning.

Vårt föl (född -06) gick och går fortfarande hos sin mamma. Har ju naturligtvis sovit i egen box sedan 7 månaders ålder. Stoet har inte blivit betäckt förrän -08 men hon sa till fölet ändå att sluta dia vid ca 10-11 månader. Vi har aldrig lagt oss i det och det har inte varit några problem.

Min gamla Jarrah har låtit sitt stoföl f.07 dia tills för några månader sedan. Jag har inte brytt mig om att dela på dem då hon inte var ombetäckt förra året och var tjock och fin. De hade längre uppehåll i diandet i samband med att Jarrah var iväg på betäckning i somras, men återupptog det när hon kom hem. Hon blev dräktig utan problem och nu säger hon ifrån sedan ett par månader. Hon blir sur bara dottern tittar på henne.
Ett av mina andra gamla ston sade oftast ifrån när fölet var runt 6 månader. Hon höll dem ganska kort redan innan den åldern i samband med mat medan Jarrah gärna låter sina ungar ta över krubban och hon står bredvid och ser förtvivlad ut för att hon inte får ngt. De är så olika.

Hur kan ni fostra era unghästar om de inte är ordentligt avvanda? För även om de inte diar längre så är de ju inte avskilda?

Varför skulle inte det gå? Det är inget fel på denna unga dams uppfodtran, men jag hanterar aldrig mina unghästar speciellt mkt innan de är 2,5 år. Jag är nöjd om de är trevliga tt umgås med och går att lyfta hovarna på när hovslagaren kommer.
Förresten, vad kan vara bättre fostran än att de får gå i en flock med hästar i olika ålder?

Hur kan ni fostra era unghästar om de inte är ordentligt avvanda? För även om de inte diar längre så är de ju inte avskilda?

Finns det någon som är bättre på att fostra unga hästar än äldre hästar i en flock?

Ja det absolut bästa sättet för hästar att lära sig att bete sig som en häst är just att de får lära sig av sin flock och sina föräldrar. Ston och deras föl lär dessutom knyta starka band sinsemellan och det kan vara djupt traumatiskt för dem att inte skiljas naturligt åt. Säger stoet själv ifrån till sin unge när det får vara nog, är det bästa sättet att fölen avvänjs på.
Hantera fölen kan man ju göra ändå, lära dem lyfta hovar, stå uppbundna och låta sig ledas i grimskaft.

Mina står i varsin box, bredvid varann men går ihop på dagtid då jag bara har en hage. Släpper in Edith till morsan medans jag klär på de andra två för annars ska det stannas och ätas på vägen till hagen.

Jag har sett Edith dia få ggr i hagen utan det verkar vara mest på morgonen nu mera, morsan tjurar åt henne och hon får heller inte dia hur länge hon vill utan att få ett bett i arslet. Nu är morsan ganska precis 6 månader in i dräktigheten och för hullet på stoets skull så ser jag gärna att det dias så länge som möjligt. :-)
Men dias det fortfarande när det är 2-3 månader kvar så kommer jag dela på dom helt så Edith får gå själv ihop med halvblodstoet.

En liten uppdatering!

Vår kille gå numer i egen hage..fick dock gå med mamma i två dar då snö och blåst gjorde att hennes hage vallade igen totalt:eek:
Men det går jätte bra.. de står brevid varandra på natten samt hagarna är utformade så de ser varandra hela tiden..
Hon verkar tycka det är jätte skönt!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 489
Senast: Puffindog
·
Avel Hej! Jag hoppas på lite input på nedan frågeställningar. Jag hade strul med ett av mina avelsston förra året. Hon läckte råmjölk och den...
2
Svar
31
· Visningar
4 285
Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka