När valpen morrar och bits

bananabambi

Trådstartare
Min valp (15 v) stack ifrån mig på tomten, och stal ur komposten idag. När jag kommer fram till henne försöker jag ta det gamla räkskalet och allt annat äckel ur munnen på henne, men då biter hon mig hårt och morrar dovt. Jag lyfter henne lätt i nackskinnet och säger "Nej", men då biter hon ännu vildare och morrar ännu mer. Då vrider jag till i närmsta skinn jag få tag på (nackskinnet eller örat tror jag att jag fick tag på), och ner med henne på backen och morrar "neeeej!" åt henne. Hon kvider till, men lugnar sig inte, och slutar inte hugga mot mig. Jag släpper henne för jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Efteråt smörar hon som vanlig efter en tillsägelse, men det känns inte riktigt som jag vann den här kampen eftersom hon inte slutade hugga mot mig.

Hon har börjat bli trotsig och bråkig, och jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska göra.

Just det här att släppa leksaker är knixigt. Hämtar hon dom och vet att hon får godis i utbyte så går det bra, men kommer jag på henne med att stjäla något som hon inte får ta, så händer samma sak som ovan. Hon morrar och visar att hon inte vill släppa, men om jag tar ordentligt i nackskinnet och säger "Loss" så släpper hon. Och så får hon alltid godis i belöning. Eller leksaken.

Skillnaden den här gången var att hon blev arg, hon bet mig hårt.

Sv: När valpen morrar och bits

Jag kommer spontant på två olika tillvägagångssätt. Vilket du väljer att testa beror på hur hunden är och hur du är. Principen är densamma för båda. Hunden ska inte tjäna på att bita.

Alternativ ett är att du helt enkelt öppnar munnen på henne och plockar ut det förbjudna. Det går relativt enkelt då de är så små. Förmodligen blir hon då förbannad igen och försöker bita. Istället för att då dra handen åt dig ska du utöva självbehärskning och trycka in handen längre in i munnen på hunden istället. Rejält med press bakåt mot svalget. Det tycker de flesta hundar är riktigt obehagligt och de släpper rätt fort. Lärdomen de drar av detta är att matte inte blir skrämd om jag bits, det lönar sig inte och dessutom är det obehagligt. Har valpen något kvar i munnen är det bara att fortsätta plocka. Det här funkar bra på valpar som går igång och blir arga eller får överslag och därför börjar tugga.

Alternativ två är att du övertygar din valp om att hon kommer att dö om hon försöker bita igen. Bli så förbannad och otrevlig då hon bits att hon på fullt allvar tror att du kommer att ha ihjäl henne om hon ens försöker sätta sig upp mot dig. Kräver bra timing och känsla för när det är nog. Valpar är teaterapor och kan skrika i högan sky i ena sekunden för att skaka av sig obehaget i nästa. Den här metoden är mest lämpad till sådana som automatiskt blir skogstokiga då de blir bitna och på valpar som kan ta korrigeringar på rätt sätt. Veka eller nerviga hundar uppfostras bäst på att sätt. Det går dock inte att spela arg. Hunden märker det.

Jag skulle rekommendera det första alternativet till dig. För att nummer två ska fungera ordentligt så borde det ha varit din naturliga reaktion redan vid första bettet.

Jag försökte nog med alternativ ett, tyvärr gjorde jag misstaget att ge upp då hon har vassa valptänder :eek: Tror att jag ska försöka med det nästa gång igen, denna gång vet jag ju hur jag ska göra.

Alternativ två känns nästan som om det är överkurs, då jag är rädd att korrigera henne fel. Jag brukar inte vara rädd att bli hårdhänt med henne, när hon gör saker hon absolut inte får göra (som att bli så sprallig att hon hoppar och hugger i/mot ansiktet, eller tar fart och biter i byxorna) Men jag är samtidigt lite rädd att bli för våldsam mot henne :crazy:

hur skulle tiken korrigera kan man ju tänka sig när valparna går för långt?
det viktigaste är ju att inte gå in i strider man inte kan vinna....och att inte bli ursinnig, utan arg med bestämdhet om man nu kan förklara det så...jag har rullat en hund en gång, det var en terv och den var ung som din och det var/är min mors hund....jag blev så trött på att hon morrade och terrade mig jämt så tillslut så tog jag bara handen i munnen på henne, ett tag runt underkäken och rullade ner henne på marken...där fick hon ligga o skrika...jag gjorde inget annat utan bara markerade att mig bråkar man inte med...sen släppte jag och var som vanligt....efter detta så krånglade hon aldrig med mig, hon var heller inte rädd för mig utan blev jätteglad när vi träffades (fast mamma vart lite gnällig :angel: )
så gör jag med hästar också när det är dags för tuffa tag...(lägger ju inte dom då :D ) men dom kan få sina fiskar varma på ett behärskat sätt, och sen är det som vanligt...JAG bestämmer punkt slut.....
Vad har du för ras?? det KAN ju vara så att din hund är i en period som den tror den är gud o hela världen, dessa perioder kan ju gå över och du kanske bara hade "otur" att det blev en sån här händelse just nu....om nän månad kanske "periode" gått över och du inga problem har.....min mors hund var ju ca 2 år när detta hände..

Det är lätt att bli förvånad och därmed lite handfallen då valpen testar att bita första gången. Jag skulle nog också bli det om Evita fick för sig att morra åt mig. Hon har fräst ifrån en gång min särbo låg med fötterna på henne och hon var väldigt trött. I normala fall brukar hon bara flytta på sig eller också finner hon sig i det och ligger kvar, men just då blev det väl för mycket. Jag blev dock riktigt förvånad, men det räckte med att fråga vad i helsike hon höll på med för att hon skulle lägga av. Efter det har hon bara flyttat på sig, om än med en och annan suck.

Jag försöker att inte göra någon big deal av att hon blir nedlagd på marken. Jag är besämd och hotfull just då, sedan är allt som vanligt igen.

Det är en boxertik på 15 v. Sjövild :angel:

Jo, det var ju just det jag blev. Förvånad. Hon brukar ju bitas, när hon leker, men detta var ju något helt annat, och då visste jag inte hur jag skulle göra.

Jag tror att hon saknar lite respekt för mig. Och det är ju helt mitt fel, jag har aldrig haft hund förr, och gör förmodligen många fel. :crazy: Men jag gör mitt bästa, och hoppas att vi får hjälp på valp/unghundskursen om en månad.

haha å vaaalpar :rofl:

Mmm när våra valpar har gjort det så har vi tagit dom i örat/nackskinnet och så har vi tryckt ner dom tills dom slappnar av och man kan släppa utan att dom går till anfall.. Om man släpper dom och dom fortfarande e arg så e d bara att fortsätta hålla.. :smirk:

Efter att man har gjort så en gång brukar det ofta gå till lungnare sen, men man kan få "trycka ner" dom länge innan dom ger upp...

När en av våra hundar va valp så tror jag att vi tog av henne ett tuggben. Hon blev ju flyg förbannad då tryckte jag ner henne, höll henne i ca 35 min innan hon gav upp :crazy: men efter det har hon aldrig kämpat om att behålla ett ben/leksak..

Gå valpkurs om det är möjligt, det är jätte bra..

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig lägga ner en hund och speciellt inte för att den hittat något gott ute. Är mer rädd om relationen än så. Bättre då att träna in loss och sedan be hunden att släppa.

Men det var ju inte det jag reagerade mot, utan att hon bet mig.

Hon har hittat smarriga saker förr, som jag har fått tagit. Just att hon hittade saker var inte problemet. Utan att hon bet mig, och fortsatte med det när jag sa till.

GaurdianAngel skrev:
Jag skulle aldrig lägga ner en hund och speciellt inte för att den hittat något gott ute. Är mer rädd om relationen än så. Bättre då att träna in loss och sedan be hunden att släppa.

endast för den anledningen skulle inte jag heller göra det, men om hunden både hotar o hugger så "finns" ingen relation i det läget, att lära hunden loss är lite sent påtänkt..jag vet vad mamman till min valp gjorde, min var vildast o störst av alla och hon nästan förföljde honom för att verkligen trycka ner honom...bokstavligen..men man måste ju kunna göra det på rätt sätt och vid absolut rätt tillfälle annars kan det nog bli helfel i slutändan....

Jag skulle vilja säga att du skall ta tag i dessa problem när valpen inte redan är uppretad. Träna hantering och att acceptera all typ av hantering i vardagen.

Kan du hantera valpen hur som helst och den är lugn (inga protester) när du talar om att den skall finna sig i din behandling?

Det jag menar är att du sätter dig på golvet och tar valpen och lägger den på rygg i ditt knä och klappar den lite lugnande på magen, om valpen börjar protestera och sprattla, kan du då få den att ligga lugn?

För om inte, skulle jag börja där. Valpen skall finna sig att du får göra olika saker med den för kan den inte det nu så lär den INTE göra det när den blir äldre. Om valpen inte accepterar att ligga still när du håller fast den utan börjar bli arg, morra, skälla, bita hårt så knäpper jag till den över nosen med långfingret. Det skall gå snabbt och vara så pass hårt att valpen tycker att det är obehagligt. Ingen kamp, inget hot eller annat genom att trycka ned hunden, dra den i nackskinnet utan en SNABB tillrättavisning utan att låta den komma upp ifrån knäet. Så fort valpen gör rätt berömmer du men låter ligga kvar på rygg i knäet. Den får gå därifrån när den är lugn och sansad. När valpen genast lägger sig till ro på rygg i ditt knä, är avslappnad och trygg skulle jag tro att resten kommer av sig själv.

Jag kan ju tala om att det finns inga tillfällen då den här damen är lugn, förutom då hon sover :crazy: Så nog måste vi börja med det. Kanske skulle jag få klappa henne på magen om man söver henne :idea: Hon far, upp och ner. Ständigt i vaket tillstånd. Jag har haft svårt att veta hur jag ska göra när hon inte vill. Men en liten snabb snärt på nosen (vid rätt tillfälle givetvis) alltså, och så beröm när hon lugnar sig? Hon morrar inte när man håller fast henne, men sprattlar och småbits. Men nu ska vi träna på det. Typ vid kloklippning, när man torkar tassarna på henne efter en blöt promenad, och bara när man känner igenom henne efter fästingar?

Om hon visar aggressivitet (när valpbitande går över till ngt mer allvarligt och gör rejält ont) när du håller henne så tillrättavisar du med en liten svidande knäpp inte annars.

Om hon inte blir arg men bara sprattlar runt och inte vill sansa sig så håller du bara fast och försöker få henne att slappna av. Klappa lite lugnande på i mungipan, på magen för det skall vara en trevlig stund även om det är du som bestämmer. Antingen kommer hon slappna av eller så blir hon mer arg när hon inte kommer loss och då kan det vara läge att säga att det där tolerar jag inte. Hamna bara inte i 'tjatsituationen' utan låt det då hellre svida till lite men att hon förstår att nu är det allvar. På de allra flesta valpar räcker det men en eller två knäppar/snärtar och sedan har de fattat vem som bestämmer.

Detta är en dominanshandling men inte hotfull och obehaglig som att trycka ned hunden i backen eller nypa nackskinnet. Jag tycker att man kan göra detta en gång per dag under en period när de är små för att etablera ett gott dominansförhållande till valpen. Jag hade gjort utan att ha något speciellt som jag skall göra, dvs det enda jag begär av valpen är att när jag lyfter upp den i mitt knä så skall den kunna slappna av där en stund utan att det blir vilda protester. Annars är det lätt valpen kopplar samman knäliggande med att något annat mindre trevligt händer.

endast för den anledningen skulle inte jag heller göra det, men om hunden både hotar o hugger så "finns" ingen relation i det läget

Fast även om det inte finns någon relation, så är det ju absolut ingen grund att bygga någon på heller.

Och om hunden ger dig fingret och vägrar släppa?

Öppnar jag munnen och tar ut det som finns. Belönar sedan antingen med leksak, godis eller att ge tillbaka det jag tog ur munnen (beroende på vad det var)

Jag skulle också börja hanteringen precis som Geezer, dock utan knäpp på nosen. Varför skulle den behövas? Det är ju inget som gör att valpen kommer tycka om det mer att ligga i knät. Att ligga i knät på matte eller på golvet brevid matte ska vara en trygg plats där hunden kan koppla av, inte ett måste.

Att hålla valpen i ett mjuk, lugnt men ändå i ett grepp där den inte kan komma loss och så fort den slappnar av så slappnar man själv av. Det ska bli en trygghet, inte en plats där man kan riskera att få en knäpp på nosen.

GaurdianAngel skrev:
Fast även om det inte finns någon relation, så är det ju absolut ingen grund att bygga någon på heller.

Nä, det kanske du har rätt i, men jag skulle aldrig acceptera ändå att en hund hotar o hugger, idetta fallet en valp som man oftast har en relation till innan, när såna här situationer kommer som en blixt från en klar himmel så skall även mina blixtar komma snabbt...en valp måste ju ju lära sig vad som är rätt o fel och jag tror i min enfald att valpar även vet att den i ett sånt här läge gör "fel" och vet varför den blor tillrättavisad hårt.....tikar fostrar sina valpar hårt dom också...sen skall man ju ha en viss feeling för hur hårt och hur länge och när man skall ta till mera drastiska åtgärder..gör man rätt så blir relationen aldrig förstörd..jag bestämmer och mig varken hotar eller biter man......en vuxen hund får man ju ta på ett annorlunda sätt, då också beroende på vad den har i bagaget och ha det i åtanke.....valpen försöker ju bara klättra över matte i rang och sånt skall inte tillåtas för då får man ju en vuxen hund med problem som är ännu värre att lösa.....tycker jag ;)

Detta är en dominanshandling men inte hotfull och obehaglig som att trycka ned hunden i backen eller nypa nackskinnet. Jag tycker att man kan göra detta en gång per dag under en period när de är små för att etablera ett gott dominansförhållande till valpen.

Detta tips fick en bekant till mig. Hon kan inte längre lyfta sin hund än mindre ha henne i knät. Hunden känner sig inte trygg alls hos sin matte, som hon i övrigt avgudar, i denna situation.

Det finns så mkt bättre sätt att visa att man är den som tar besluten i flocken än att hålla i dem. Genom ett gott ledarskap så får man en valp som gärna väljer att ligga i knät självmant.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 265
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 771
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 502
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 518
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka