När vågar man släppa ihop hästarna i hagen?

Harbor

Trådstartare
Vår nya ponny har hittills gått ensam i hagen. Funderar på när man vågar släppa ihop den med en annan häst. Tidigare har han gått ihop med andra (på förra stället). Nu rider min dotter med hästen, ganska ofta ihop med sin kusin och hennes ponny, och de är lite vana att gå ihop. Är det en bra försökskanin månne? Alla hästar har broddar på sig, våra ponnyer är båda valacker, vår 7 år och kusinens 10. Nån som har bra tips inför detta?

Sv: När vågar man släppa ihop hästarna i hagen?

Att släppa ihop hästar med broddar på sej för första gången är aldrig bra att riskera, men nu är det väl såpass mycket snö att dom kanske kan gå utan broddar i hagen för en stund? Oavsett hur snälla dom varit mot andra så vet man aldrig.

Annars tycker jag att det är lagom om dom gått brevid varandra några dagar/vecka och sen släppa ihop dom. Det brukar ju gå bra.

Låt de stå några nätter i box brevid varandra, då kan de snacka lite och slå med mindre skaderisk än i hagen :) Ett bra tips som jag fick i somras, funkade superbra!

Jag hade nog broddat av innan jag släppte ihop hästarna. Det kan bli riktigt fula sår och skador. Är det mycket snö så borde det inte vara något problem.

Jag håller med ovanstående, Låt dom stå brevid varandra i boxarna och gå som haggrannar en vecka eller två. sedan brukar det inte vara några problem med att släppa ihop dom.

Det man kan tänka på är att välja en stor hage så dom har utrymme att röra sig på så dom inte behöver känna sig trängda av varandra och har lite att springa på.

Håll ett öga på dom och var i närheten ifall något skulle urarta.

Lycka till! :)

varför vänta så länge med att släppa in hästen till en flock? vi släpper alltid ihop hästarna på en gång istället för att dra ut på det.
skruvar aldrig bort broddar då vi anser att det är värre om hästen halkar så illa att den knäcker brösbenet eller höften än att hästen får ett sår..

Vi släpper alltid ihop hästarna på en gång. Varför dra ut på det? Hästar är flockdjur & trivs bäst tillsammans.. Släpp ihop dem på en gång & låt dem sköta det där själva. (: Man får räkna med lite bråk i början, men det brukar lägga sig efter en stund.

Tycker det låter jätte bra så som ni har gjort genom att låta dem vänja sig vi varandra i stall och vid ute ritt.

Gjorde själv inte så när jag fick hem en shetlandsponny under sensommaren och när jag kom hen så tog jag bara ut henne i hagen med en gång och dem andra hästarna började attacken redan 50m från henne och jagade henne som små blå och efter ett tag så sprang hon under tråden.

Efter det så delade jag av en del av hagen där hon fick gå och under dem dagarna blev det ute ritt/promenad med den nya och en till och när jag gjorde nästa försök till att släppa i hopp dem så slutade det hela med bara några skrik och inget mera (ponnyn är en riktig pip dam som fortfarande piper när någon luktar på henne).

Kram.

När vi får en ny häst i stallet får den gå i hage bredvid de andra så de kan spana in varandra lite ute och dels så hinner den morsa på åtminstone en häst till inne i stallet. Brukar ha dem gåendes i den andra hagen en vecka eller så innan vi släpper ihop. Vi har dock inte släppt ihop dem med en häst först och sen resten då vi som mest har haft fyra hästar inklusive den nya och stora hagar. Annars är det nog inte en dum idé heller.

Vi släpper alltid ihop hästarna på en gång. Varför dra ut på det? Hästar är flockdjur & trivs bäst tillsammans.. Släpp ihop dem på en gång & låt dem sköta det där själva. (: Man får räkna med lite bråk i början, men det brukar lägga sig efter en stund.

Ja hästar är flockdjur men varför inte minimera skaderisken har själv varit med om avsparkade ben pga att ägarna tyckte att lite bråk ingår väll.

Vet en ridskola/inhyrningsstall som alltid låter hästarna få gå i egen hage första tiden och sedan hon började med det så har det aldrig blivit bråk vid i hoppsläpp.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama