När "vågar" man börja trava?

L

love longears

Har en ungponny som är fyra, köpte han i september förra året. Sen dess har vi tömkört flera ggr i veckan, varit ute och gått, löshoppat och han springer med lös i skogen när jag rider mina andra hästar.
I vintras började jag sitta in honom. Rider han nu i skritt ca 5 min två ggr i veckan max. Han kan stanna och gå framåt för rösten och förstår även tygeltagen.
Nu till min fråga...Vågar jag öka skrittpassen, och vågar man börja trava några steg? Hur vet ni när er ungponny/häst är mogen för detta?
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

Jag travar några steg redan tredje - fjärde gången jag sitter på. Att ta några steg i trav är inte speciellt mycket jobbigare för dem.

Och jag tycker gott och väl du kan öka passen på din ponny, och även rida en tredje gång/vecka vid det här laget.

Min treåring satt jag in och skrittade samt några korta bitar trav som 2-åring/ 2½-åring. red ca tio min per gång max en gång/vecka, mycket viloperioder. Tömkörts och gått som handhäst med.

I mars som treåring började jag sitta på henne igen, skrittade bara först ca tio min/gång, sen några steg trav och därifrån byggt på. Nu i början på maj gick hon 2 - 3 ggr per vecka uppsuttet, reds ca 30 minuter/Gång och i alla tre gångarterna. Det som är viktigt är att inte trava/galoppera långa sträckor i början, utan hellre flera kortare i balans.
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

Hejsan!

Jag håller med föregående skrivbent. Du kan börja nu. Trava, galoppera lite sidoförflyttningar och ut i skogen med er. Ha kul! Hellre många korta pass än två långa pass i veckan. Glöm bara inte vilan, som är så viktig och att variera din ridning.

Jag tar för givet att du inte är för stor, för lång, för tung för ponnyn i fråga.

Lycka till!
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

Jag började trava direkt, det liksom bara kom när det passade henne och sådär. Nu har det gått en månad och vi har börjat galoppera några steg.
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

Tack för alla kloka inlägg. Har funderat på att öka till tre pass a 10 min...och nu när jag hör hur ni gör så vågar man sig kanske på lite trav också. Galoppen kommer jag vänta med...vi håller fortfarande på att träna in röstkommandot för det. Men om han skulle ta några galoppsteg så får det ju bli så :)

Till Myy, jag har varit orolig att jag är för stor för tung, men dom tränare som sett oss har sagt att det inte är några som helst problem, bara jag som är lite nojig (tycker jag är för stor för mitt grova kallblod med :crazy: , men är "bara" 1.60 lång och väger 50 kg) men vi är väl alla lite nojiga när det gäller våra små älsklingar :angel:
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

Du behöver oroa dig, 50 kg kan ju till och med en shettis bära upp.
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

Vi började trava när jag kände att vi klarade av det. Vi har fortfarande inte galopperat trots att hon var varit inriden i 1½ år :angel: men det kommer när jag känner att jag klarar det oxå. Rider inte speciellt mycket fast att hon mycket väl skulle klara att gå mer i veckan.

O nej, du är verkligen inte förstor för hästen. Är ungefär samma storlek och rider ett 5 årigt korsningssto på 140cm. :)
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

Vet att jag igentligen inte är för stor, men det råkar vara en av mina nojjor :smirk: Får ibland för mig att sadeln är för tung (en platt galoppsadel :eek: ) men det är ett problem jag jobbar med.
Skönt att det finns fler som tar det lugnt med "galloperandet" behöver jag inte känna mig så feg :angel: Fast visst drömmer man om att kunna ta en härlig sommargalopp över dom gröna ängarna *suck*
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

Jo, håller med! O så tänker man att nästa gång så ska jag galoppera o när den gången kommer så gör man inte det då heller :smirk:

Har oxå en massa sånna nojjor tex att min vanliga sadel skulle vara för tung eller att hon blir svankryggig i förtid för att jag har ridit på henne :angel: jisses, hur nojig får man vara? :o

Nej, men jag resonerar som så att allt kommer när man är mogen för det. Det är ju trots allt ägaren/skötaren som känner hästen bäst
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

Det där känner man igen, varje gång är det "nästa gång" då jävlar ska jag prova...men så kommer nästa gång, och så fegar man ur :crazy:
Jag kan stå och titta på honom i hagen coh få för mig att han är jätte svankig, dåligt musklad m.m. Och då tänker jag, men gud jag kan ju inte rida om han ser ut sådär. Men sen flyttar han ett ben och så ser han helt normal ut. :p
Ska försöka komma ut på en längre tur senare i sommar med mina andra hästar och förhoppningsvis kommer kanske lite galopp om dom andra gör det :) Men ska ta mig i kragen och iaf våga trava lite...det gör ju inte så ont att trilla av i gräset som tur är :D
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

Oroa dig inte för vikten du, så länge du är balanserad etc så är det inga problem för en fyraårig ungponny. Jag väger några kilo (typ 5-6 stycken) mindre än dig men är lika lång, och jag har ridit in små C-ponnyer utan problem.

Ang galoppen så ta den när den kommer. Även jag hade flera pass när jag tänkte att 'idag ska vi galoppera', men av olika anledningar så strök jag det när vi väl var ute. Det är ingen ide att stressa det, utan ta det när det känns rätt, och låt hästen bara odramatiskt rulla över i galopp (gärna i en liten uppförbacke, då rullar de lätt över i galopp, samtidigt som risken minskar att de ska t ex bocka eller dra)
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

Traven kan man börja med rätt så snabbt efter att man har börjat skritta dem, brukar börja ta ett par travsteg efter ett par gånger bara, ´med tiden blir det ju fler och fler travsteg och Voilá snart är det dags för galoppen! :idea:
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

Var rider du?

Jag har själv två treåringar som jag satt in och skrittade i ridhus, sen gav mig ut i skogen, där har trav och galopp kommit alldeles av sig själv, unghästar har så mycket lättare att gå frammåt i skogen.

Har du möjlighet så ta med en draghjälp, helst en annan häst, om det inte finns så duger en kompis. Är du osäker i början så kan kompisen leda din häst i lina/grimskaft medans du sitter på, börja med att tex rida till brevlådan och tillbaka.
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

Var rider du?

Jag har själv två treåringar som jag satt in och skrittade i ridhus, sen gav mig ut i skogen, där har trav och galopp kommit alldeles av sig själv, unghästar har så mycket lättare att gå frammåt i skogen.

Har du möjlighet så ta med en draghjälp, helst en annan häst, om det inte finns så duger en kompis. Är du osäker i början så kan kompisen leda din häst i lina/grimskaft medans du sitter på, börja med att tex rida till brevlådan och tillbaka.


När 17 ska du komma med någon helt uppåt väggarna kommentar som jag INTE kan hålla med om?! :rofl: Du tar ju orden ur munnen på mig VARJE gång! :D

Till trådskaparen: Håller helt med om Blandrastiks råd - dessutom skriver du ju att din ungis har fått följa med i skogen sen tidigare - då har du verkligen ett TOPPEN tillfälle att rida den mycket där, även såhär i början, med tryggt sällskap som kan assistera om det skulle vara ngt. Det är en TOPPEN förutsättning om unghästen är van som din vid skog och mark sen tidigare, då är allt familjärt roligt och vanligt, och med dig på blir det ännu naturligare och roligare. Verkligen roligt att se att fler använder sig av skogen för unghästen, det börjar bli ovanligt mer och mer känns det som, att folk uppfostrar sina unghästar så!
 
Sv: När "vågar" man börja trava?

De viktiga när man lär in nått är skänkel och fattningarna och inte hur länge man travar galopperar.
När jag rider in så ser jag till att lära hästen fatta trav när jag vill att den ska trava, så travar jag bara några steg för att sakta av och fatta på nytt.Jag upprepar 10 gånger sedan är dagens pass över tycker jag!
Jag har givetvis tömkört eller longerat innan så hästen är 100% uppmjukad
Samma sak gäller när galoppen ska sättas.
Sedan när hästen kan fatta trav och höger/vänster galopp börjar jag jobba lite lägre i trav och galopp!=)
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp