När tycker ni?

Sv: När tycker ni?

det kan oclså bero på vilken ras hästen är av. men det är bäst att köra in den innan inridningen. Då är den van vid selen och det ska inte kunna vara några problem med sadling och betsling då den ska ridas in.men vilken ålder. känner ett äldre par som har en shettis på 6 år och fortfarande inte inriden. dom har inte hittat någon som kan hjälpa till. Jag gjorde det tills jag blev för lång och tung för henne. Sedan efter det så har jag longerat henne och arbetat från marken, fram till några månader sedan. Men hästen mår bra.

Jag red in min häst när hon var 4... ioförisej var hon körd en del innan det, men jag har inte märkt av några problem! det är väl från häst till häst!

"min" häst blev insutten på vintern när hon var 4 år (eg. 5 om man räknar ÅR, men jag räknar från födelsedagen). :)

Det viktigaste är inte när man rider sin häst utan hur. För att få en stark frisk häst så är det allra viktigaste att den rör sig mycket som unghäst för att på så sätt stärka skelett, muskler och ligament. Många hästar växer upp på små ytor och får därför inte hållbarheten i sig. Sen är det bra att sitta in sin häst tidigt för att den skall lära sig att bära vikt. Detta gäller rakt spår ut i skogen, ej ridning på volt som folk gör för att det känns säkrast. Hästen skall även röra sig under sadel utan inspänningstyglar och sånt skit, även det för att styrka och balans skall tränas naturligt utan spänningar i kroppen. Jag har sett otaliga exempel på unghästar som gått i små hagar i 3-4 år för att sedan ridas in snabbt (på volt med inspänningstyglar) och gå sönder ganska omgående till ägarens stora förtvivlan. "- Jag som varit så försiktig och inte börjat för tidigt." Hm, sunt förnuft gäller alltså

Håller helt hållet med. Håller på med min unghäst, påbörjad inkörning i november (något sent) och nu sedan tre månader så tar jag små turer uppsutten och nästan bara skritt lite, trav ibland och blandat med körning när jag har hjälp till att spänna för. Tömkörd är hon sen hon var 10 månader ungefär och då bara korta turer på en 10 -15 minuter. Viktigaste var det sociala för hennes del och att hon fick något att tänka på. Dessutom har jag använt mig av påstigningshjälp t ex stenar och annat lagom högt att stiga på för att sitta upp så hon har fått bygga upp lite muskler och balans. Har funkat bra hittills. Hon fyller tre år samma dag som jag tar min examen. :banana:

Red in min unghäst fö ca 2 månader sen. Hon är fyra.
Jag tycker att hon är väldigt stadig, inte sådär slingrig som lite yngre hästar oftast är. Tror att det beror på att hon har hunnit växa till sig och fått en bättre balans. Vuxit i sig själv liksom.
det är hysteri just nu att visa treåringar och dom ska gå championat osv osv. Tyvärr är det väl pengarna som styr. Man har inte råd och tid att låta unghästarna gå och "skräpa" i hagen..

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 439
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17