När tar man stygnen?

lady_vip

Trådstartare
Min unghäst 'är skadad igen och blev ihoptråcklad i tisdags. Ett stygn, sticksår som är ca 3-4 cm djupt, insidan av det en bakbenet, inga leder inblandade.

Vet. glömde säga när jag skulle ta stygnen, vad tror ni? 10 dagar?

//E

Sv: När tar man stygnen?

Brukar vara mellan 7 - 10 dagar beroende på var det sitter. Om huden sträcks mycket när hästen rör sig eller inte.

14 dagar var det på min häst. men det är säkert olika beroende på hur stort och vart det sitter osv... ring och fråga det är nog det bästa.

Det är som sagt bara ett stygn och det har läkt jättefint, så jag kolla torsdag nästa vecka...

//E

På ben brukar stygnen få sitta 10-12 dagar. Tyvärr så trivs inte stygnen på hästben utan brukar oftast lossna i förtid... Skulle de trilla bort efter några dagar brukar det läka ganska bra ändå!

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
30 31 32
Svar
626
· Visningar
46 439
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 818
Senast: Viva
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 574
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka