När täckar ni av? *Eksemhästar*

Alfakrulls

Trådstartare
Ja, ni med eksemhästar, NÄR täckar ni av dem?

Min pålle fick eksem i våras och har haft täcke på sig konstant sen april och det har nu varit minusgrader ett par nätter å täcker har därför åkt av nu.
Hon har *peppar peppar*:D inte kliat sig något men håller henne under stor uppsikt ifall hon får ett "återfall", då åker täcker på igen.

Men hon verkar tycka det är underbart skönt att slippa de där täcket nu och hon har ju blivigt sååå fin nu!
Man har ju nästan glömmt hur hon ser ut under de där mörkbruna/beige eksemtäcken hon växlat mellan.
Men nu är hon alldeles "röd" i färgen, så jäkla snygg!! :D

Så, när täckar ni av? :)

Sv: När täckar ni av? *Eksemhästar*

När jag bodde i Växjö så väntade jag för det mesta till november då det alltid kom en knottvåg i oktober (trots kalla nätter). Håll koll, kalla blåsiga dagar borde du kunna ta av täcket! Blir det ngt varmare, så ta på täcket.

Jag tog av häromdagen när det var skitkallt på morgonen. Han har ett eksemsto i samma hage så hon har nog varit och kliat lite på min pålles man.
Min är också rööööööd.

När jag bodde i Växjö så väntade jag för det mesta till november då det alltid kom en knottvåg i oktober (trots kalla nätter). Håll koll, kalla blåsiga dagar borde du kunna ta av täcket! Blir det ngt varmare, så ta på täcket.

Ja jag såg att det skulle kunna bli lite varmare nästa vecka så man får vara observant.

JAg hade nog väntat ett par veckor till.

Det var frost 1 natt sen ingen frost och sen frost igen.....och kvällen efter där var det fullt med knott !!

Så ett par nätter räcker inte.

Det ska nog vara kallt redan tidigt på kvällen, minusgrader minst en vecka i rad för att det ska försvinna.

Jag har tagit av idag men det är för att det blåser.
Min har inte eksem utan har haft på täcke nu i september och oktober för att förebygga.
Hon har inte haft under sommaren.

Förra året tog vi av vår exemhäst exemtäcket runt 20 oktober. Väntade alltid till det varit kallt runt +5 hela dagar. Annars är det stor kli riksk när temperaturen går upp mitt på dagen.

Jupp stenkoll hela tiden.
Idag är de kallt, regnar å blåser storm så inget täcke på idag dock!=p

Tror jag tar av täcket på min eksemhäst idag. Det ska snöa 5mm ikväll enl väderprognosen...:D Det har varit minusgrader varje natt nu i flera dagar så det känns rätt säkert.

Ja, ni med eksemhästar, NÄR täckar ni av dem?

Min pålle fick eksem i våras och har haft täcke på sig konstant sen april och det har nu varit minusgrader ett par nätter å täcker har därför åkt av nu.
Hon har *peppar peppar*:D inte kliat sig något men håller henne under stor uppsikt ifall hon får ett "återfall", då åker täcker på igen.

Men hon verkar tycka det är underbart skönt att slippa de där täcket nu och hon har ju blivigt sååå fin nu!
Man har ju nästan glömmt hur hon ser ut under de där mörkbruna/beige eksemtäcken hon växlat mellan.
Men nu är hon alldeles "röd" i färgen, så jäkla snygg!! :D

Så, när täckar ni av? :)

jag täckade av väldigt tidigt i år normala fall hade jag nog haft täcket på någon vecka till men en lugn exemsommar och extrem blåsig, regning och kall höst har gjort att jag ansåg det inte vara nödvändigt med täcke längre. Idag så har vi haft "nattfrost" fram till kl 14.00 så ni förstår att här är kallt. I Åre har de juh redan haft 3 dm snö och jag bor i en dalgång ca 10 mil därefrån.

Jag har täckat av för ca 2 veckor sen, hade -10 grader inatt.

Lånar tråden lite för att ställa en fråga.

Har ett halvblod som började klia sig nu på sensommaren/tidig höst och som inte kliat alls innan. Har haft insektstäcke och smort med allehanda salvor, nu går hon med regntäcke med hals och får cortisonsalva mot klådan.

Men, min fråga är, vilket knott-täcke ska jag köpa till nästa år om hon nu visar sig vara kronisk?
Vilket fungerar, så att säga.
När ska man börja med det i vår?

Man får börja tidigt, när man ser insekter i luften vilket brukar handla om april månad beroende på var man bor.

Ekesmtäcke är nog det du ska välja, Boett har en variant men det finns även en annan på Hööks av märket Thermo Master som funkar precis liak bra men är billigare. Man får i regel ha några täcken till hands, dels för att byta med om de går sönder, men de behöver också tvättas regelbundet då lösa hår kan förorsaka klåda med.

Tack för svar. Då kan jag kanske börja med att köpa ett lite billigare och sen köpa ett till om man ser att det behövs. Vet ju inte om hon fått 'riktigt' exem eller inte, då hon inte tappat nån man/svans utan bara kliat några sår. Det är liksom inget exem i huden, bara klåda.
Men jag vill gärna ha lite kött på benen så jag vet hur jag ska hantera det om det verkar bli något hon får dras med...

Jag täckade av förra lördagen när snön föll. Det vill säga den 4 oktober. Nu har det varit snö i en vecka och minusgrader om nätterna här i norra Norrbotten. Om inte knotten kolavippat nu så vet jag inte vad! :D Såren är läkta, den del av manen som strukit med är på gång att växa ut och han har redan satt full vinterpäls. Den långa eksemfria vintern är här! :love:

Förra året täckade jag av den 27 september, då var det ingen snö men däremot blåsigt som bara den. Åren innan det.. har jag inte en susning om när täcket åkt av, men förmodligen i oktober.

Vi började täcka av för några veckor sedan. För de allra känsligaste började vi alldeles nyss. Är det blåsigt och kallt får de gå utan, men vi håller uppsikt hela dagarna, och börjar de bli irriterade så får man vackert gå och ta på täckena igen...Men nu börjar det bli bättre och bättre, och det har nu varit flera dagar i rad som alla har kunnat gå "nakna".

Men de behöver väl inte ha exem för att ha täcke? Bara någon i vårat stall har exem, men de flesta är ju känsliga och i riskzonen och får därför i förebyggande syfte. Inklusive topphingstarna...

Liknande trådar

Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 688
Senast: Jaag
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 463
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar