När stoet är större hingsten vid naturlig betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Martina21165
  • Startdatum Startdatum
M

Martina21165

Har en welsh hingst som använd i avel och betäcker naturligt. Har bara haft andra welshar och i undantag några andra ponny ston. Men har nu fått förfrågan om en stor häst på 161 cm, min kille är 135 cm, är den ens fysiskt möjligt för honom att betäcka ett så stort sto?

Och hur går man till väga i så fall?

Sv: När stoet är större hingsten vid naturlig betäckning

Jag antar att det handlar om handbetäckning.

Ställ stoet i en grop/dike eller en nedförsbacke

Som Cirkus säger, grop eller dike så går det utmärkt, såvida det rör sig om handbetäckning.
Hos oss har vi en grop mot en vägg, som den som står med märrn kan ta spjärn mot om hon behöver backas mot bakkanten av gropen. Den bakre kanten har ett lågt "staket" på ca 30 cm, så inte lillhingsten riskerar att halka ner i gropen när det hettar till ;) (eller om märrn tex tar ett steg framåt)
Lillhingsten är ca 125 cm, största märrn han betäckt var ca 164. Inga problem.

Om han går på fribetäckning i en kuperad hage så kanske han klarar det själv tom. Vår förra hingst på 129 gick på fribetäckning med ett halvblodsto som blev dräktig. Annars är en liten grop att rekommendera. Dock måste man se till att kanten är stadig så han inte glider ner i gropen.

Den bästa betäckningsrampen vi någonsin har haft var när Besk betäckte genom stalldörren:p Stoet stod utanför och fick backa till mot dörren, tröskeln var 15 cm högre än stoet (165+) och jag stod innanför med honom och hjälpte till. Det bidde föl av det med:grin: man tager vad man haver när det är en regnig sommar.

Var tröskeln 15 cm högre än stoet? ;) Hög tröskel! :D

Tror nog att hon menar att hingsten ble högre än stoet;)

Tröskeln är hög, har själv stått i det stallet:)

Inga problem alls vid naturlig betäckning(fri) i hage, bara den är kuperad. Det fixar han lätt! Dom kan bara dom vill.

Misstänkte ju det men det såg roligt ut när jag läste :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 861
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 250
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross