När startar fästingplågan?

Plockade de första av dessa små vårtecken på katterna hemma i förra veckan. Sen beror det på hur långt norrut i Sverige du bor. Jag bor ungefär i höjd m Gbg.

Oj redan!! :eek:
Jag bor i södermanland, bäst att börja behandla genast då! Hästarna fick tokmånga fästingar förra sommaren. :crazy:

*hjärnsläpp* Har glömt namnet... :o
Någon kanske kan hjälpa mig: Det är en liten, liten "dunk". Man gör ett pyttehål i locket och drar längs ryggraden. Medlet flyter ut i pälsfettet, går inte in i blod eller vävnader! Funkade väldigt bra förra året. När jag upptäckte fästingangreppet var det massor av odjur på alla hästarna, efter en behanling föll alla av och inga satte sig på nytt! Jag behandlade hingsten, ston, föl och unghästar!

Switch heter det :)

Det står ju att man inte får använda det om det finns risk att det kommer ut i vattendrag (fisken dör). Om hästarna går på en flodbädd till en stoooor älv (g börjar den på), 5-6 hektar någonting. Finns det då risk, eller kan jag ha på det ändå?

Jag har faktiskt inte träffat på några fästingar ännu som tur är, men det kanske varit för blött i marken där hästarna går... När pålle kom till Sverige i höstas (från Camargue i Frankrike) så var han alldeles full av fästingar :( Det vill jag inte att han ska uppleva igen!

i vanlig affär...

o fästingar redan! :eek:
har fobi för de små krypen...total fobi...de är nog det äckligaste som finns..
o så sprider de dumma sjukdomar som stackars individer ska behöva stå ut med :(
aja

Jag tar tillbaka det där. Idag plockade jag en fästing och det var svullet och lite sårigt runt bettet :( Desutom hade det varit minus inatt så pålle var lite snuvig och andades ansträngt.. stackarn!

Jag har tidigare fått avliva en häst i fästingrelaterad sjukdom så här Switchas det sen bra många år tillbaka, var 3:e/4:e vecka från tidiga våren till sena hösten.

Jag har provat all möjligt annat, diverse avkok, blandingar, vitlök m.m. men Switch är effektivast och enklast att använda.

En del hästar är känsligare i själva mankammen än övrig hud, ett litet tips är att dra "Switchranden" strax nedanför mankammen i pälsen på halsen ovansida på bägge sidor istället för att hälla medlet rätt ner i mankammen.

Min häst har ett stort ärr (brännmärke) på ena sidan av halsen, kan det inverka något på hur jag ska använda Switch? Också på ena låret har han en brännmärkning.

Som sagt var så hade pålle en fästing i förrgår (var det väl?) och idag var han fortfarande svullen vid bettet (jag fick med huvudet). Hur länge ska jag vänta innan jag ska börja oroa mig?

Haft två fästingar på hästarna under fyra år.. Så här är det inte mkt.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 385
Senast: Derivata
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka