När stångbettet inte tar

snigelfarmor

Trådstartare
Frågar här på Körning.

Vad gör man när en häst inte lyssnar på stångbettet? Utan blir helt stum.

Några förslag på varför hästen inte lyssnar, hur gör hästen för att undvika stångbettets inverkan?

Ska jag ta bort kindkedjetunneln? Byta mundel till port?

Sv: När stångbettet inte tar

Min erfarenhet av stångbett är att på en häst med "stum" min blir problemet bara värre.

Ungefär som att kissa ner sig. Det känns jättebra i början..;)

Att ta av kedjan tycker inte jag löser något utan jag hade bytt bett helt och hållet!
Arbetat mycket med rösten och satt på ett milt bett med tex äppelsmak eller med kopparrulle för att bryta den onda cirkeln.

Innan skulle jag givetvis ha kollat med tandläkaren att det inte finns några sådana problem.

Varför måste du köra med stångbett?
Är det en utrustningsdetalj som tillhör din kördiciplin vid tävling eller har hästen alltid gått med stångbett och när du plockar bort det nu så känns han "okontaktbar"?

Svaret är nog nej på alla dina fördomar :)

Kindkedjetunnel är inte samma som att ta bort kedjan, det skulle jag aldrig ens tänka på, då blir det ju ett pessoa.

Hästen är en hopponny/körhäst (min med andra ord)

Blir han likadan vid ridning? Jag tror att han måste få tid att vänja sig vid vagnen/att bli körd så att han är cool med det för då kommer han lyssna bättre på dig också. För som jag uppfattade var bettet nästan i skarpaste laget när han var avslappnad. Jag tror inte det sitter i munnen utan i huvudet när han blir stressad/spänd.

Låter inte som ett bett problem utan snarare utbildning. Lär hästen att lyssna på förhållande hjälper, röst och töm. Börja med mild betsling i tömkörningen. Många hästar blir stumma av stångbett.
Jag tycker att fler borde jobba sina hästar så dom kan köras på så milt bett som möjligt. Vill du änndå ha stångbett (antar att du har en rak stång och inte en delad) Delad stång blir för mycket knip effekt :devil: vilket inte många hästar gillar. Har du en lätt böjd stång kan du köra med lång kinkedja för att få mera tryck i nacken.
/M

Det är nog mera i ridningen jag frågar efter lite tankar.
Hur kan ett stångbett inte verka, hur kommer hästen undan det onda som det faktiskt gör när man tar i tygeln allt man kan? Han har iallafall absolut inte förstått att ett stångbett verkar neråt :)
Ska testa att länga kedjan en gång.

Hästen drar upp tungan bakom bettet=noll känsla!
Hästen har ont i munnen försvarar sig med att hänga på och bli stark när man tar i tygeln/tömen.
Man löser inte problemet med att betsla skarpare utan man måste helt enkelt lära hästen att lyda!
Jobba med att sätta tillbaka hästen ordentligt med röst och töm. När hästen är i rätt tempo så lättar du snabbt lite i handen så hästen tycker det känns skönt. Om hästen ökar efter fem meter så gör samma sak igen. Efter två-tre dagar har du fått en häst som lyssnar och du slipper stångbettet:idea: .
Stångbett inverkar på de flesta hästar så nacken åker upp och inte ner. Hästen sänker oftast nacken vid eftergiften.
Jag har stor erfarenhet av hästar som bettslats alldeles för mycket till slut hjälper det inte hur hårt kedjan än sitter eller hur långt man flyttar ner tömmen hästen vill hela tiden försvara sig mot bettet och du kan då lika gärna sätta tömmarna i väggen och dra det är samma känsla. Totalt helt stumt i munnen!

Bli helt stum har inget direkt med bettet att göra enligt mina erfarenheter. Då spelar det ingen roll om du har tränsbett eller westernskänklar. Jobba mer grundläggande med honom i både ridning och körning i så fall så att han lyssnar på tränsbettet. När du hade pelhamet på nedersta såg han rätt besvärad ut av skarpheten. Vill du att han ska sänka huvudet låter det bättre med inspänning i så fall...

Ja du Mia,
man kan inte tjata för ofta att det är bättre att lära sig häst och hur dom fungerar i st f att försöka hitta lösningen i affärens hyllor.
Ju mindre påverkan man behöver ju bättre.

Bättre tycker jag det är att köra/köra in utan bett och så sätta in det när man kommit en bit på väg. Resultatet blir dramatiskt och man inser hur grymt lite man egentligen behöver använda sina muskler för att hästen ska känna det och reagera.
Hur den reagerar är en fråga om inlärning/uppfostran. ;)

LIA

Vad trevligt du svarar Trygg då.
Jag tror att det bara är att träna och träna. Det kommer att lossna av sig själv. Kan vara så att han går emot stången kanske.

Vi har jobbat stenhårt och konsekvent i över 1 månad på tränsbett med att få honom att skritta på hemvägen, men ingen eftergift i världen verkar hjälpa. Nu med pelhamet är han mer svängbar i hoppningen, men är precis lika stum i munnen vid uteritter, kanske något bättre i galoppen, han stannar några meter kortare :)

Det är alltså inte i körningen jag undrar, jag kör inte honom.
Tack för era synpunkter, Mia har förklarat hur bettet kan undvikas nu så jag behöver inte fler svar. Anser mig rätt skicklig på grunderna själv :devil: Jag lyckades ju med Donna, och där snackar vi 600 kilo bulldozer på hemvägen. Nu är det bara 400 kilo pigg mört som helt enkelt inte förstår vad vi menar annu.
Mia får förklara mera på nästa träning!

Om du vänder han när du rider hemmåt då? Så han får gå några meter åt andra hållet.

Det låter som Pirreplutt. Halt på alla fyra, på väg mot en säker självdöd bortåt och oinriden tvååring på hemvägen. Konsekvens och en massa engagemang för att han verkligen skulle skritta hemmåt. Ett trick jag kom på var att skritta lugnt när vi vände hemmåt, då vart han faktiskt lugnare! :D Ge det mer tid, vi har hållt på i ett halvår nu och det är långt ifrån perfekt för det. Och kanske kan han ha pelhamet vid hoppning och tränsbettet annars?

En häst som inte lyssnar på bettet är outbildad, svårare än så är det inte. Skänkeldöd och tygeldöd är i grunden samma problem.
En häst som rusar hem tillbaka till stallet är dessutom ouppfostrad och har skaffat sig olater vilket man som ryttare måste se till att arbeta bort. Klarar man det inte själv får man ta hjälp. Byte av bett kan oxå hjälpa till för att få hästen mer uppmärksam.

bara en stilla undran...tror "ni" inte att jag kan häst? Jag frågade om stångbett, inte hästuppfostran. Jag är dessutom inte ryttare på ponnyn.
Tack än en gång miamiamia som svarade på frågan.

Jag svarade på frågan, för problemet med en häst som inte lyssnar på bettet (med friska tänder i truten) är att den antingen är tygeldöd och/eller outbildad. Vägen till lösning på detta problemet är mer utbildning och framförallt konsekvens, eventuellt annan bettsling då pelham i sig själv kan skapa fler problem än vad det löser. Dessutom kan ett pelham utan kindkedja aldrig bli ett pessoa, säger en hel del om din kunskapsnivå att du ens kläcker ur dig en sådan sak:devil:

Hästen är en hopponny/körhäst (min med andra ord)
Det är alltså inte i körningen jag undrar, jag kör inte honom.

Är det en körhäst eller inte?:confused:

Anser mig rätt skicklig på grunderna själv Jag lyckades ju med Donna,

bara en stilla undran...tror "ni" inte att jag kan häst?

Jag förstår inte varför du frågar om råd här.
Många av dina inlägg både här och i andra trådar visar att du anser dig ha en enorm kunskap. Om så är fallet eller om du snarare bara har en stark tro på dig själv vet jag ingenting om, och har heller inget intresse av att veta.
Du har fått flera goda råd här. Svälj stoltheten och ta vara på dem, istället för att vara snarstucken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 633
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 316
Senast: lirco11
·
Hundhälsa Har 2 hundar med dåliga tänder, de är 14 och 11 år. Vi fixade tänderna i feb i år och de är redan lika mycket tandsten igen och några...
2
Svar
27
· Visningar
2 069
Senast: Lisen82
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.