När städar ni bort julen?

I år tog vi bort allt några dagar efter nyår. Kan se lite olika ut hos oss, gör det oftast när vi orkar/kännee för det.

Julen varar väl till påsk enligt den gamla sången , ” nu är det jul igen och julen varar ända väg till påsk”. Måste ge grannarna något att tala om och förskräcka sig över...
Julen varar enligt den kristna traditionen till Kyndelsmäss, så i år kan du låta dom sitta till 3/2 innan du ger grannarna något att förfasa sig över. ;)

När jag ser att församlingshemmen har släckt ned (åker förbi ett par per dag), så brukar jag komma ihåg att det är dags att släcka. Tomtar och gran har dock inte samma livslängd hos oss.

Vi plockade undan allt i helgen, sen körde maken en riktig storstädning så nu är vi redo för våren. Så om vi hoppar över januari och februari så är det helt ok med mig :D

Granen åkte ut i helgen men resten får vara kvar till nästa eller näst nästa helg, beroende på när jag orkar fixa med gardin bytet osv.

Maken slängde ut granen till hästarna i fredags. Igår tog vi bort resten. Bytte gardiner, dukar och tog bort stjärnor, stakar och tomtar. Skönt :)

Hur länge har ni kvar julpyntet?
Funderar på hur länge vi ska ha kvar det i år, nu har jul och nyår varit så nu kan det väl bli vår :D Inomhus i alla fall
20 knut, kastar vi julen ut :D

In åkte julen lördagen innan julafton. Iofs tycker jag kvällen innan julafton är bäst men vi köpte granen på lördagen och den stackarn ville ju ha vatten.

Advensstjärnorna kom när advent började.

Har en lussestake i fönstret i vardagsrummet och en stjärna i fönstret i köket. Frågan är om stjärnan någonsin kommer tas ner, tycker det är mysigt om den är tänd när man kommer hem och det är mörkt.
Likadant med lussestaken i fönstret, tar nog ner den när ljuset börjar komma tillbaka på morgonen.

Jag har inget direkt juligt.
Min vita ljusslinga runt terassen får sitta tills det blir ljusare kvällar. Samma med min snögubbeslinnga inne.
Den fina kransen av kottar får sitta på dörren ett tag till den med.

För några dagar sedan åkte tomtarna, i dag åkte julgran och de sista adventsstakarna. Så nu är julen ute förutom ljusslingorna i trädgården.

Städade ut allt utom ljusstakarna idag. De får vara kvar till söndag då ryker de också. Utomhus får ljusslingorna vara kvar ett tag till. Ser det mer som vinterbelysning än julpynt.

Jag glömde helt bort (eh, orkade inte?) sätta upp några stjärnor i fönsterna här så det enda specifikt juliga som är uppe är glittret och granen. Ljusslingorna på balkongen har jag uppe året runt eftersom de är fina! Tanken är att gran och glitter packas ner till helgen i alla fall. resterande ljusslingor får sitta ett tag till, de ger så mysigt ljus i detta förbannade mörker.

Idag rök allt. Gud så skönt att skippa se granbarren. Passade på att duscha alla mina växter så nu vill jag ha in våren.

Idag är allt, utom adventsljusstakar och gardiner, nedplockat i sina kartonger :(
Det känns alltid så tomt och vemodigt.
Imorgon är planen att ta ner resten, men det kan få vänta en vecka till också... :angel:

Idag pkte resten ner. Kändde mig fördig med julen för iår. Nu är det bara kvar att tvätta gardinerna och vika ner dem i en låda till nästa år. Men behöver verkligen lite tavlor på väggarna. Det blev så tomt nu när vi plockade ner all prydnad.

Egentligen är det ju idag, men jag har varit borta över helgen och kom nyss hem, så nu varken orkar eller vill jag städa bort julen. Myser en sista kväll istället :) och städar bort det imorgon, det blir bra :).

Bifogade filer

• 20190113_180543.webp
    20190113_180543.webp
    190,1 KB · Visningar: 9

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 051
Senast: SaraXX
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Acto
·
Tjatter På grund av brist på ork tror jag att jag kommer att fira jul med katten i år i min stuga istället för med familjen på en annan ort. Men...
Svar
11
· Visningar
757
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka