När sova över hos kompis själv?

AgentCarter

Trådstartare
När skulle ni släppa iväg ert barn för att sova över hos en kompis själv?
Vilka "kriterier" tycker ni att de ska kunna uppfylla i trygghet osv?

skulle säga att det beror på..
Hur "hemma" är barnet hos kompisen, hur väl känner barnet kompisens föräldrar?
Våra barn har inte sovit över hos kompisar särskilt många gånger och jag minns inte hur stora de var när de gjorde det första gången. 6-7 nånting skulle jag gissa. Men jag vet inte säkert.

Mina älskade att sova hos kompis redan som små. De första gångerna var de nog 3-4 år ungefär, samma sak med kompisar som sov över. Då har familjerna varit goda vänner och barnen känt de andra föräldrarna riktigt väl

Själv sov jag hos kompisar från 4-5 års ålder. Egna avkomman på 6 år är inte alls redo än, och har heller inga sådana önskningar.

Det beror ju helt och hållet på individen och kompisens familj, min yngsta var nog typ fyra när han sov över hos sina kompisar första gången,och kompisen var nog en aning yngre när hen sov över hos oss för första gången, men å andra sidan så är det i stort sett hans extra familj precis som vi är kompisarnas extra familj. Ungarna tyckte att vi kunde flytta ihop allihopa för det skulle vara enklare och vi föräldrar har konstaterat att det skulle vara en bra idé men har inte fått ihop det i praktiken. ;) Andra kompisar började han nog sova över hos i kanske 6-7 års åldern, dottern likadant men hade ett par år mellan 8-9 år där hon inte fixade att sova borta, hon tyckte även att det var jobbigt tillsammans med oss även om det fungerade.

Mina sov första gangen hos en kompis när dom var 4 och 5 ar. Men det hos en familj där mamman ocksa är en bra kompis till mig och som vi täffar ofta. Dom hade varandra ocksa.
Äldsta har nu precis fyllt 7 ar, hon är säkert redo att sova över hos en kompis nu där jag inte känner föräldrarna sa bra men jag är inte redo för det än. Lillasyster som är 5,5 ar tror jag det dröjer ett bra tag till innan hon är redo för det, hon är inte alls lika självsäker som storasyster.

Praktiskt har vi tänkt: när hon kan sköta toalettbestyr själv.
Men sen har vi sett till personlig mognad, om hon skulle fixa det utan att vilja hem mitt i natten ;)
Tror hon skulle vara redo nu faktiskt, är 6 (fyller 7 i år). Men då hos bästisen på samma gård alt närmsta tjejkompisen (känner föräldrarna).

Jag är osäker på om jag någonsin kommer låta mina barn sova över hos någon...

Hemma hos oss har vi kontroll. Vi dricker inte, brukar inte våld, vi har medmänskliga värderingar, tvingar inte på barnen sexuella handlingar. Hemma hos andra har vi ingen kontroll och egentligen ingen aning om vad som händer.

Läs gärna Elaine Ekswärds blogg. 27 av 30 barn i en klass är två steg från en pedofil.

Däremot skulle gärna barnens kompisar få sova över hos oss. Om deras föräldrar tycker det är ok.

Lite tankar som kanske är ot men bra att ha tänkt iaf!

Mvh Miks

Hemma hos oss har vi kontroll. Vi dricker inte, brukar inte våld, vi har medmänskliga värderingar, tvingar inte på barnen sexuella handlingar. Hemma hos andra har vi ingen kontroll och egentligen ingen aning om vad som händer.

Läs gärna Elaine Ekswärds blogg. 27 av 30 barn i en klass är två steg från en pedofil.

Däremot skulle gärna barnens kompisar få sova över hos oss. Om deras föräldrar tycker det är ok.

Mvh Miks
Men vad skulle då göra att era barns kompisar skulle få sova hos er? Självklart är det bra att vara försiktig och ja mina barn har kompisar som de inte får sova hos, men på det stora hela så måste man våga lita på sina medmänniskor, sen kan man se till att finnas tillgänglig för sina barn och ge dem tryggheten att alltid kunna ringa och bli hämtade oavsett tid på dygnet eller avstånd. Som exempel åkte maken till dottern 6 timmar bort eftersom hon inte ville åka med kompisen hem.

Mvh Miks
O_o
Snacka om att tro det värsta om folk

Det är ju olika från varn till barn hur de själva klarar det såklart. Äldste sov utan problem över från 7årsålder, mellan gjorde tappra men avbrutna försök i 8-9årsåldern men gav secan upp-vid 12 släppte det helt. Yngste har sovit över ett par ggr hos bästisen-första ggn var han 7-men sover hellre hemma;).

Vad vi själva satt för kriterier: när de var yngre(7-10/11) bara hos kompisar där både vi och barnen känner föräldrarna väl så att de aldrig skulle kännas knepigt för barnet om det inte mådde bra, ville ringa efter oss osv. När de fått egen telefon har det kravet lättat lite eftersom barnen själva kan ta kontakt med oss. Dock finns det en och en annan kompis där barnen inte får övernatta ändå. Då brukar vi kompromissa-antingen sover kompisen här eller så hämtar vi sent på kvällen. Och ngn enstaka kompis får de faktiskt inte vara hos alls:crazy:.

Mvh Miks

Jesus, ska du låsa in barnen tills de är 18?

Mvh Miks

Varför ska andra föräldrar lita på dig när du inte litar på dem? Övergrepp av olika slag sker inom släkten också, även när man tror att man har koll.

Och visst finns det pedofiler runt om kring oss, alla är inte utövande och alla barn kommer inte falla offer för de utövande. Ska man hemskola sina barn för att barnen kan utsättas för övergrepp i skolan (av både vuxna och andra barn)?

Men vad skulle då göra att era barns kompisar skulle få sova hos er? Självklart är det bra att vara försiktig och ja mina barn har kompisar som de inte får sova hos, men på det stora hela så måste man våga lita på sina medmänniskor, sen kan man se till att finnas tillgänglig för sina barn och ge dem tryggheten att alltid kunna ringa och bli hämtade oavsett tid på dygnet eller avstånd. Som exempel åkte maken till dottern 6 timmar bort eftersom hon inte ville åka med kompisen hem.

O_o
Snacka om att tro det värsta om folk

Jesus, ska du låsa in barnen tills de är 18?

Och pratar vi övergrepp på barn är största risken att ha dem hemma, då majoriteten av övergrepp sker av någon som barnet står mycket nära, en familjemedlem.

Varför ska andra föräldrar lita på dig när du inte litar på dem? Övergrepp av olika slag sker inom släkten också, även när man tror att man har koll.

Och visst finns det pedofiler runt om kring oss, alla är inte utövande och alla barn kommer inte falla offer för de utövande. Ska man hemskola sina barn för att barnen kan utsättas för övergrepp i skolan (av både vuxna och andra barn)?

Jag vet inte om det är jag som är ovanligt överbeskyddande eller andra som är blåögda...

Jag har själv med mig en hel del upplevelser från barndomen när jag sov över hos kompisar som jag inte vill att mina barn ska få uppleva. Jag vet också att det i tex sonens klass finns både hustrumisshandel och alkoholproblem. Och då handlar det bara om de föräldrar som vi vet vilka det är.

Jag har ingen lust att mina barn ska få höra andra familjers skilsmässobråk, vimsiga diskussioner som sker efter två flaskor vin, föräldrar som säger godnatt till sina barn (och då även mina) helt nakna.

Men som sagt det var en ot del i tråden. Men tydligen ett inlägg som upprörde!

Mvh Miks

Jag vet inte om det är jag som är ovanligt överbeskyddande eller andra som är blåögda...

Jag har själv med mig en hel del upplevelser från barndomen när jag sov över hos kompisar som jag inte vill att mina barn ska få uppleva. Jag vet också att det i tex sonens klass finns både hustrumisshandel och alkoholproblem. Och då handlar det bara om de föräldrar som vi vet vilka det är.

Jag har ingen lust att mina barn ska få höra andra familjers skilsmässobråk, vimsiga diskussioner som sker efter två flaskor vin, föräldrar som säger godnatt till sina barn (och då även mina) helt nakna.

Men som sagt det var en ot del i tråden. Men tydligen ett inlägg som upprörde!

Mvh Miks
Så du menar att du och din partner är helt fel fria men alla andra har mer eller mindre brister? O_o Jag vet inte om jag blev så upprörd av ditt inlägg, mest lite beklämd om du misstror allt och alla så mycket, det måste vara en väldigt mörk värld där allt är farligt. Jag kan säga godnatt till mina egna barn naken men skulle inte göra det när de har kompisar över, är jag en dålig mamma då? Personligen tycker jag att det är bättre att avdramatisera nakenhet och istället lägga tonvikten till rätten att bestämma över sin egen kropp, betydligt viktigare anser jag.
Det är jättetråkigt att du har haft upplevelser som du känner att du skulle ha vilja vara utan men frågan är om det är något alla barn upplever så fort de sover borta? Det blir ju lite som att säga att man inte tänker sätta sig i en bil eftersom man skulle kunna råka ut för en bilolycka. Ja det kan hända, men tänker man sig för, planerar sin körning, se till att bilen har rätt skyddsutrustning osv så går det oftast bra. Sen kan man halka på en vattenpöl hemma i sitt badrum och dö...
Självklart ska man vara försiktig och inte låta sitt barn sova över hos människor man inte litar på men det bör inte vara alla människor runt omkring sig för då måste man fundera på om man inte ska göra något radikalt åt situationen. Mina barn har som sagt vänner som de inte får sova hos, en del ser jag helst inte ens att de är hemma hos, men de har desto fler som jag inte ser några problem med att de sover hos.

Första kriteriet som ska vara uppfyllt är att barnet vill.

Det andra är att barnet 80 gånger av 100 (eller nåt sånt) sover hela natten utan att vakna och söka sina föräldrar.

Det tredje är att barnet klarar sova borta hos mormor eller liknande utan problem (dvs hos en närstående som barnet träffar regelbundet)

Jag skulle inte heller låta mitt barn sova hos familjer som saknar koll eller lever extremt rörigt.

I vårt fall började det äldsta barnet inte sova stabila hela nätter förrän vid 8 års ålder. Då infann sig även önskan och barnet sov tryggt hos mormor så för oss blev det vid 8-8,5 år ungefär.

Första kriteriet som ska vara uppfyllt är att barnet vill.

Det andra är att barnet 80 gånger av 100 (eller nåt sånt) sover hela natten utan att vakna och söka sina föräldrar.

Det tredje är att barnet klarar sova borta hos mormor eller liknande utan problem (dvs hos en närstående som barnet träffar regelbundet)

Jag skulle inte heller låta mitt barn sova hos familjer som saknar koll eller lever extremt rörigt.

I vårt fall började det äldsta barnet inte sova stabila hela nätter förrän vid 8 års ålder. Då infann sig även önskan och barnet sov tryggt hos mormor så för oss blev det vid 8-8,5 år ungefär.
Väldigt informativt, tack!
Just nu är det otroligt oaktuellt då min inte ens vill sova över hos farmor och farfar 5 m bort men har bra vänner där även barnen är goda vänner (BÄSTA vänner enligt barnen ;) ) men får vänta tills han är tryggare

Mvh Miks
Hm en väldigt speciell sak med Sverige är vår tillit till våra medmänniskor, det är någonting som förhindrar korruption och gör att vi någorlunda gärna betalar skatt osv. Det vore synd om många i Sverige medvetet lär bort att vi litar på våra medmänniskor eftersom det kan göra landet mer otryggt.

Jag skrev i mitt förra inlägg att jag tycker samma trygghet som hemma är lämplig att förutsätta om man låter barnen sova borta. Våra grannar och vänner verkar inte supa, slåss, hata folk osv så det känns lika bra att kunna lita på det intryck vi fått. Faktum är att de alla verkar vara väldigt ordentliga och organiserade och bra föräldrar, som föräldrar bättre på vissa saker än vi såklart och vem vet, kanske sämre på andra. Hade jag fått intryck av att föräldrarna söp och slogs så skulle jag aldrig låta A sova över.

Annars kan jag ju lika gärna tänka att den farligaste platsen för en kvinna är i hemmet och skilja mig från min man på studs. Fastän han har varit världens gulligaste de senaste tio åren och fortfarande är vän med sina X så sannolikt var han gullig mot dem också.

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 006
Senast: Dunet
·
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
560
Senast: Eloise
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 631
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
931
Senast: tomte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd