När slutar ni vabba?

SaraXX

Trådstartare
Sitter på bussen på väg till jobbet med en klump i magen. Jag borde nog varit hemma en dag till med Lilla (1,5 år). Stora kändes frisk.

Lilla var snorig. Såg trött ut på ögonen. Hjärtat :heart

Igår ringde jobbet och pratade om det som skulle ha varit klart till helgen och så. Kunde jag göra klart hemifrån? Haha, nej, jag kan inte ringa 15 rektorer när jag är ensam hemma med två sjuka barn :laugh:
Jag kan tyvärr inte säga att jag inte påverkades av samtalet. Jag som är allergisk mot snoriga barn på förskolan!! :arghh:

Vad svårt det är det här med att vara förälder *suck* Hur gör ni med vab?

Jag/vi vabbar tills sonen är helt frisk. Han är det viktigaste vi har och jobbet får komma i andra hand. Jag och min man brukar turas om med vabbandet.

Vabbar tills sonen orkar med en dag på förskolan. Det är tuffa dagar för barnen i den miljön som blir på förskolan även när de är friska. Arbetet får vänta och chefen sura, jag jobbar när sonen är frisk helt enkelt :)

Vabbar tills han är helt frisk. Vi är dock två studenter och har äldre släktingar som gärna ställer upp och vabbar, så för oss brukar situationen inte vara svår.

Nu känns det där med VAB länge sedan och avlägset (min dotter fyller snart 16), men vi brukade vara hemma tills hon var så frisk att vi bedömde att hon skulle orka en dag på förskolan. Inte alltid snorfri (läs: aldrig snorfri mellan oktober och april :D), men i skick att orka! Skall dock sägas att jag aldrig riktigt upplevt den där konflikten mellan VAB och jobb - jobbar som konsult med stor frihet att lägga upp jobbet själv, och med stor möjlighet att sköta en del av jobbet hemifrån.

Jag hade blivit arg på chefen och hens bristande empatiförmåga. Är man hemma med sjuka barn så är man. Arbetet är hens ansvar att lösa då. Det finns ingen anledning att ge föräldrar dåligt samvete.

Fast ibland är det svårt att göra ett bra chefsjobb (leda och planera arbetet) om det är väldigt svävande svar från föräldern. Då är det kanske bättre att ta i i överkant (du tror du kan börja jobba på onsdag men säger ifrån att "för säkerhets skull är det bättre att säga fredag").

Att vara tydlig och rak i sin kommunikation hjälper. Många (kvinnor) slits så mellan sitt duktig-flickasyndrom och sin föräldraroll att det blir varken hackat eller malet.

Senast ändrad:
Jag vill också egentligen vabba tills de är helt friska. Mina barn brukar inte vara snoriga alls, till skillnad från en del jag ser som verkar vara det mer eller mindre hela tiden. Så jag kanske är extra känslig.

I det här läget är jag själv med att vabba vilket gör att det "drabbar jobbet" extra mycket. Och ja, jag får dåligt samvete för det.

Sitter på bussen på väg till jobbet med en klump i magen. Jag borde nog varit hemma en dag till med Lilla (1,5 år). Stora kändes frisk.

Igår ringde jobbet och pratade om det som skulle ha varit klart till helgen och så. Kunde jag göra klart hemifrån? Haha, nej, jag kan inte ringa 15 rektorer när jag är ensam hemma med två sjuka barn :laugh:
Jag kan tyvärr inte säga att jag inte påverkades av samtalet. Jag som är allergisk mot snoriga barn på förskolan!! :arghh:

Lämnar in snorigt barn, vissa barn är ju snoriga 24/7, eller är snoriga i en månad efter att ha varit förkyld kort. Men lämnar inte in ämligt barn, med viss säkerhetsmarginal.

Det finns regler på kommunen, eller var det en läkares råd på sjukvårdsupplysningen, de sa ngt sådant. Barnet ska klara av hela dagen i piggt tillstånd, snorigt eller ej. Men inte lämna in om barnet är hängigt, utan bara pigga barn.

Fast ibland är det svårt att göra ett bra chefsjobb (leda och planera arbetet) om det är väldigt svävande svar från föräldern. Då är det kanske bättre att ta i i överkant (du tror du kan börja jobba på onsdag men säger ifrån att "för säkerhets skull är det bättre att säga fredag").

Att vara tydlig och rak i sin kommunikation hjälper. Många (kvinnor) slits så mellan sitt duktig-flickasyndrom och sin föräldraroll att det blir varken hackat eller malet.

Självklart är det så. Att inte veta när personen kommer tillbaka skapar problem. Mer i vissa arbetssituationer och mindre i andra men problem skapar det såklart. Det är inte lätt för någon part att veta hur länge febern/snuvan/hostan/vad det nu är kommer hålla i sig men självklart ska man ha en öppen kommunikation för att underlätta! Har barnet blivit bättre, typ 38 i temp idag mot 40 igår, så kan man ju gissa på att man kan komma i övermorgon men är det lika illa idag som igår så är det betydligt svårare.

Nej och det är just därför jag hade blivit arg på en chef som uttrycker sig så som Ts skriver att hennes chef gör. Att ha dåligt samvete för att man är hemma när barnen är sjuka och att ha dåligt samvete för att man lämnar barnet på förskolan när man vet att hen behöver vara hemma gör inget bättre alls. Den stressen som blir av det är verkligen av det farliga slaget. Energin läggs varken på jobb eller barn utan på stress.

Vabbar om jag måste, och jobbar ikapp på kvällar och helger om det behövs. Vi lägger pussel hemma, delar ungefär lika, och den som har minst kritiska saker på jobbet den dagen får vara hemma. Drar det ut på tiden, typ vattkoppor eller antibiotikakurer, så brukar tack och lov mormor kunna rycka in, då får sjuklingen bo där tills han är frisk igen.

Är det något som måste vara klart till helgen på jobbet skulle maken få vabba, helt enkelt.

Att ha dåligt samvete för att man är hemma när barnen är sjuka och att ha dåligt samvete för att man lämnar barnet på förskolan när man vet att hen behöver vara hemma gör inget bättre alls.

Fast nu ska jag vara lite jobbig. Dåligt samvete ligger inte hos avsändaren utan hos mottagaren. Visst kan folk försöka skamma och skuldbelägga, men det är faktiskt bara mottagaren som bestämmer om det egna dåliga samvetet. Få saker är så meningslöst som att ha dåligt samvete. Åtgärda, förändra eller ändra inställning - då går energin åt till något som faktiskt förändrar.

Fast nu ska jag vara lite jobbig. Dåligt samvete ligger inte hos avsändaren utan hos mottagaren. Visst kan folk försöka skamma och skuldbelägga, men det är faktiskt bara mottagaren som bestämmer om det egna dåliga samvetet. Få saker är så meningslöst som att ha dåligt samvete. Åtgärda, förändra eller ändra inställning - då går energin åt till något som faktiskt förändrar.

Det håller jag helt med dig om. Verkligen! Men, alla tänker och känner inte så och det bör man som chef vara medveten om. Har man en bra medarbetare så bör man vara rädd om denne och då säger man inte så. Alla klarar inte av att släppa något sådant och då blir det lätt dåligt samvete. Alla vet ju att "man bör" ställa upp på sin arbetsgivare i tid och otid och kan man inte, ja, då är det lätt att den där känslan av att inte vara tillräckligt bra kommer smygande. När det då blir en sådan situation som i Ts så är det alltför lätt att ta åt sig, bli ledsen och få dåligt samvete hur man än gör. Livet är ju inte alltid så enkelt. Bara för att det ligger hos mottagaren hur hen reagerar så har inte avsändaren rätt att göra/säga vad som helst. Men visst är det något man bör träna på för sin egen skull så att man slipper känna så och kan gå efter sin egen prioritering utan att känna skuld och istället vara nöjd med de val man gör.

Jag stannar hemma tills barnet varit feberfritt ett dygn och orkar med en dag på förskolan. Har gått in och jobbat trots magsjuka hemma, men har sagt att det isf är upp till chefen (då har andra passat barnen). Snor bryr jag mig inte så mycket om. Mina barn brukar inte snora så farligt, men vet andra som är snoriga okt-april som någon skrev.

Vabbar om jag måste, och jobbar ikapp på kvällar och helger om det behövs. Vi lägger pussel hemma, delar ungefär lika, och den som har minst kritiska saker på jobbet den dagen får vara hemma. Drar det ut på tiden, typ vattkoppor eller antibiotikakurer, så brukar tack och lov mormor kunna rycka in, då får sjuklingen bo där tills han är frisk igen.

Är det något som måste vara klart till helgen på jobbet skulle maken få vabba, helt enkelt.
Det är dessvärre inte möjligt för tillfället, men hade såklart varit bra.

Vi har ett par förhållningstider från fsk, svåra att kontrollera såklart men det ligger på föräldrarna att följa.
Vid feber ska ungen varit feberfri i 24 timmar innan lämning igen på fsk, maginfluensa gäller 36 timmars karens efter sista diarrén eller kräkning och vinterkräksjuka gäller 72 timmars dito.
Nu snorar vår dotter i princip konstant och blir ganska påverkad när hon är sjuk eftersom hon har svårt att andas så hon hålls hemma tills hon är tillräckligt pigg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 266
Senast: soom
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 253
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu blev jag kallad lat av en nära anhörig. Tack för den, verkligen! Det hela började med att jag blev sjuk för tre veckor sen. Min...
Svar
15
· Visningar
1 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar