När släpper ni ihop sto+föl med flocken?

Smuldaisy

Trådstartare
Låter ni sto + föl gå själva i hagen eller släpper ni ihop dem med den övriga flocken. Jag har ett dominant halvblod sto med föl (2veckor gammalt) och fram tills nu har de gått för sig själva i egen hage. Funderar nu på om jag ska/bör släppa ihop dem med de två andra stona, ett 4-åringt halvblod + ett shettissto 10 år. Vad rekomenderar ni?
Tråden ligger kanske fel isf får moderator flytta den men jag tänkte att de flesta här har nog sto+föl.

Sv: När släpper ni ihop sto+föl med flocken?

Det beror på hur flocksammansättningen fungerar i vanliga fall.
Jag brukar släppa ihop mina nästan omgående efter fölningen eftersom jag anser att mina hästar inte kommer försöka slåss med varandra bara för att det kommer in ett föl i flocken också. Jag släpper då ihop dem i strategisk ordning, så att den jag kan tänka mig är stökigast kommer in sist.
Jag har vid några tillfällen dessutom haft ston som bestämt sig för att föla mitt på dagen, så de har lagt sig ner o klämt ur sig fölet i flocken. Det har fungerat alldeles utmärkt. Men då vet jag ju, som sagt, ganska väl hur mina tanter och flickor fungerar.

Jag släppte ihop mina efter ca en vecka, då hade de gått jämte varandra i separata hagar.
Mitt sto är också dominant/ ledarsto men det var inga problem,
hon visade bara tydligt att de inte skulle komma nära och de gjorde de inte heller.
Nu har de gått ihop i två veckor och det är inga problem.

Lyfter den här tråden igen önskar fler svar hur ni gör efter fölning ;)

Jag lät mitt sto+föl gå ensamma i ca 1 vecka innan jag släppte in dem i flocken igen. Har gått jättebra hittills, de har gått tillsammans i ca en vecka nu (fölet blir 2v i morgon). Morsan talar om för de andra att detta är "min bebis", titta gärna men rör henne inte:angel:

Visserligen födde stoet i hagen med det andra hästarna närvarande men jag tog in dem (sto+föl) i stallet senare på kvällen pga vädret.

Vanligtvis får de gå in i flocken med en gång. Men i år så har vi haft många dräktiga och i olika storlek osv. Våra shettisar får gå i egen hage med sina små, vi fick en problematisk förlossning på det gamla stoet som gick över ca tre veckor. Fölet var gigantiskt, märren fick någon nervskadaeller liknande och ena bakbenet hängde inte med de första dygnen efter. Hon fick dessutom juverinflammation i somras, alltså i början av dräktigheten. Det gick inte så bra utan hon är numera enspent. Men hon klarar att ge ungen tillräckligt med di. :bow: Så hon ska inte behöva passa på sin föling och är numera pensionär från avelsboxen. Samt vila så hon hänger med helst ett halvår framåt.

Vad gäller de stora så när de fölat får de gå över i annan hage och där fylls sedan flocken på efter hand. Detta pga att vår ena märr kastade i våras och hon är grymt bäbissjuk och försöker att stjäla föl till höger och vänster. Nu går hon med de dräktiga tills sista fölet föds, för att antingen få gå in i unghästflocken alt. gå in i sto/fölflocken då sista fölet växt på sig lite och med säkerhet följer morsan utan bekymmer.

Nästa år hoppas jag vi kan gå tillbaka till att släppa in i flocken igen. För vi har nu 6 olika hagar/beten att se till varje dag och det är lite arbetskrävande eftersom vi har stora hagar....

Gira :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 787
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 749
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på... 2
Svar
21
· Visningar
2 888
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 585
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Födda -21