När slaggjord obligatorisk??!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Eem
  • Startdatum Startdatum
Sv: När slaggjord obligatorisk??!

*lånar knapp*
när jag jobba hos åke svanstedt var de e gubbe som var å körde fort med sin häst med oss å den hästen var lite djävlig. han hade svetsat fast munstyckena från ett spännband på skalmarna och hade ett spännband för typ 8 ton elle nåt. sen när han satt hästen franför vagnen så spände han åt bandet. när han va klar hade vagnen lyft en å en halv decimeter fån golvet. vagnen hängde på hästens arsle. men ja kan lova att hästen kunde inte göra ett enda dugg!!! fult men smart och säkert!!! :banana:

Hmm ja det kanske var lite väl åt det andra hållet istället...
Kunde hästen springa med så hårt åtspänt då :confused:

Mvh Eem

Jo men även om man spänt åt ordentligt så att gjorden ligger rejält hårt över rumpan på dom även när dom springer, så brukar vagnen då aldrig lyfta :crazy:

Eem skrev:
Jo men även om man spänt åt ordentligt så att gjorden ligger rejält hårt över rumpan på dom även när dom springer, så brukar vagnen då aldrig lyfta :crazy:

alltså har man en häst som slår har jag då aldrig varit med om att man lägger slaggjorden så den glappar, vad e de för vits med den då?? nämen jag är ganska van med att dom drar slaggjorden så hårt för att den verkligen ska gö nytta. kommer från ett stall med bara idioter... men hästen som jaberätta om har väl tjänat iallafall runt 300 000 å då har han ännu hårdare dragen slaggjord i lopp... de e nästan så lilla åke flyger i luften :D

Jag håller med om att slegremmen ska spännas rejält om den ska göra riktig nytta, men att få vagnen att lyfta har då aldrig jag lyckats med, då tror jag nog jag måste ha någon som hjälper till att lyfta vagnen i så fall, det låter lite överdrivet med så hårt spänd. Enda anledningen till att man måste ha vagnen lyft en dm över marken måste vara att man har en häst som blir otroligt låg när den springer. Men lägga den så den glappar? Då kan man lika gärna lämna slagremmen kvar i stallet.

Har inte på nåt sätt påstått att slaggjorden ska glappa :smirk:

Mvh Eem

Eem skrev:
Har inte på nåt sätt påstått att slaggjorden ska glappa :smirk:

Mvh Eem

nämen drar du åt slaggjorden HÅRT i stallet så glappar den garanterat när du kmommer it ur stallet och travar iväg.... det är ju DÅ den ska sitta hårt för att inte ge hästen den lilla marginel den behöver för att få kraft att slå!

anhe skrev:
Jag håller med om att slegremmen ska spännas rejält om den ska göra riktig nytta, men att få vagnen att lyfta har då aldrig jag lyckats med, då tror jag nog jag måste ha någon som hjälper till att lyfta vagnen i så fall, det låter lite överdrivet med så hårt spänd. Enda anledningen till att man måste ha vagnen lyft en dm över marken måste vara att man har en häst som blir otroligt låg när den springer. Men lägga den så den glappar? Då kan man lika gärna lämna slagremmen kvar i stallet.

ja, alltså du har ju nån som lyfter vagnen en dm när du spänner slaggjorden, så när du släpper ner vagnen så antingen så hänger den på arslet på hästen eller som mångar hästar lär sig så flyttar de fram bakbenen alldeles bakom farmhovarna så de sänker korset en dm... sen när man börja trava så sänker dom sig en aning å det blir "perfekt". då kan du köra i en uppförsbacke utan att slaggjorden glappar en dm...

haha,jag hade en passhäst som va dum i vudet på riktigt alltså, men smart som fan! hon slog som en dåre och hade alltid käk me gomtryckare (å då snacka vi gomtryckare alltså, ingen j*vla böjd pinne :o ) och dubbla slaggjordar dragna så hårt att du inte fick in en pappersbit när man travade, och uppbunden svans. den lilla satmaran kom tillslut på att man kan ju stanna och backa ner i diket och sen krypa under skalmen :eek: då fanns de ju ingen chans att hålla henne kvar framför vagnen... :D henne red vi stenhårda galoppintervaller på innan banjobb för då var hon trött och lydig!! inte kul å sitta i sulky bakom henne!! fatta inte att man ska hålla på med sånna djur alltså...

För mig känns det ändå överdrivet att spänna slagremmen genom att lyfta vagnen en dm ovanför marken, jag vill ge min häst rörelsemöjlighet att trava ledigt (kunna höja och sänka korset i trav). Jag har haft flera hästar som "testat grejerna" så jag är inte helt borta med vad jag pratar om, och jag vet att som jag gör (spänner rejält hårt på gången) räcker till. Då glappar inte slagremmen när hästen rör sig, utan den "ligger an", och det räcker då till för mig. Vill hästen göra sig ren gör den det oavsett vad man sätter på den.

**dubbelt**

Senast ändrad av en moderator:

lucillehornline skrev:
nämen drar du åt slaggjorden HÅRT i stallet så glappar den garanterat när du kmommer it ur stallet och travar iväg.... det är ju DÅ den ska sitta hårt för att inte ge hästen den lilla marginel den behöver för att få kraft att slå!

Har då ändå lyckats spänna slaggjorden tillräckligt hårt utan att den glappar när hästen börjar trava och utan att den hänger på hästens bak.
Hade en dam som på slutet slog varenda gång vi var in på banan så det gällde att slaggjorden satt där den satt. Men om man spände den alltför hårt så at den störde hennes bakaktion så blev hon skitsur och vägrade ta ett travsteg. Så lagom hårt gäller då för mig.
Kan tillägga att den damen är inte kvar, ingen vits att hålla på med såna hästar.

Mvh Eem

självklart är lagom alltid bäst, men lagom är ju olika på olika hästar! sen finns det djur där man inte har möjligheten att välja om man vill sätta salggjorden "lagom" eller stenhårt. på den hästen blir stenhårt lagom om man vill hålla sig i liv!! men jag föredrar helt utan slaggjord så hästen kan arbeta fritt och ledigt! men som sagt - ibland har man inget val om man inte vill riskera livet...

*lånar en knapp*

hmm... här kommer en isisryttare och spanar lite på travet... blir lite fundersam när det (iaf i den här tråden) verkar som att typ alla travhästar slår bakåt som tokiga... är inte det lite konstigt? Varför slår de så mycket? Jag insinuerar inget här alltså, undrar bara uppriktigt om det finns någon som vet? Om min ridhäst sparkade bakut hela tiden så skulle jag ta honom till kiropraktorn eller något... jag tänker att det måste ju vara något fel?
:confused:
Men på er låter det nästan som att det är som det ska? Kanske missuppfattar jag.. :crazy:

Ja det kan låta så men det är inte så farligt. Däremot finns en del lynniga hästar och , även hästar som tyvärr tagits för fort, eller blivit less. Sen finns det såna som mina märrar som helt enkelt hoppar rätt upp i luften av ren energikick, de har aldrig slagit bakåt men går med en bra spänd slaggjord ifall att.Och att en häst kna hoppa två meter upp i luften med slaggjord det hade jag aldrig trott:rofl: men det kan min treåring. Med öroonen rätt fram.
Visst kan vissa travhästar ha ont men långtifrån alla, de uttrycker sig bara på det sättet och eftersom man sitter bakom dem och de kan bli skrämda är det naturligt att slå bakut, din isis kankse springer åt sidan eller nåt annat men har de något bakom sig så slår de reflexartat bakåt.

skuggi skrev:
*lånar en knapp*

hmm... här kommer en isisryttare och spanar lite på travet... blir lite fundersam när det (iaf i den här tråden) verkar som att typ alla travhästar slår bakåt som tokiga... är inte det lite konstigt? Varför slår de så mycket? Jag insinuerar inget här alltså, undrar bara uppriktigt om det finns någon som vet? Om min ridhäst sparkade bakut hela tiden så skulle jag ta honom till kiropraktorn eller något... jag tänker att det måste ju vara något fel?
:confused:
Men på er låter det nästan som att det är som det ska? Kanske missuppfattar jag.. :crazy:

Du har helt missuppfattat… De flesta travhästar behöver ingen slaggjord, slår aldrig någonsin i hela sitt liv… Men det har hänt ett par otäcka olyckor och därför kom diskussionen upp om det ska vara obligatoriskt med slaggjord. För även om hästen aldrig någonsin har slagit och aldrig har haft minsta tendens eller visat något sådant beteende så KAN den slå. Alla hästar kan slå. När man sitter i sulky är man väldigt oskyddad och en spark i ansiket eller bröstet som tar illa kan vara slutet… därför kom diskussionen upp.

En häst som slår ordentligt, som några berättat om i denna tråden skulle inte bli gammal hos mig. Men om din häst varit konvalescent i två månader efter en operation så kanske den också kan göra ett litet glädjeskutt första gången den får trava? Bara för att det är så roligt att äntligen få springa? Ett sådant skutt kan få förödande konsekvenser när man kör.… DÅ är det bra med slaggjord. :)

Debatten är väl ungefär som om man ska ha slaggjorden som obligatorisk eller inte, just pga vad som kan hända om utifall att hästen slår, räcker liksom att dom bockar en gång i vagnen. Rider man kan man förlåta hästen för att den busar och bockar, en travare som gör det anses vara rätt så dum. Jämför med att man rider med säkerhetsväst. Oftast rasar man inte av hästen, men om man gör det kan det gå illa.

Jag tycker INTE att slaggjord ska behöva vara obligatorisk.
Min häst blir HELGALEN med slaggjord på sig, och det lilla hon bockar utan tror jag att jag kan jag leva med. Bättre det än att det sker en olycka! :) Man får klämma in säkerhetsvästen under travdressen! :)
Jag vet ett par hästar till som beter sig på det här sättet. Hel-lustigt..
Men jag tror att det bara är en tidsfråga innan det blir obligatoriskt med slaggjord..

lucillehornline skrev:
haha,jag hade en passhäst som va dum i vudet på riktigt alltså, men smart som fan! hon slog som en dåre och hade alltid käk me gomtryckare (å då snacka vi gomtryckare alltså, ingen j*vla böjd pinne :o ) och dubbla slaggjordar dragna så hårt att du inte fick in en pappersbit när man travade, och uppbunden svans. den lilla satmaran kom tillslut på att man kan ju stanna och backa ner i diket och sen krypa under skalmen :eek: då fanns de ju ingen chans att hålla henne kvar framför vagnen... :D henne red vi stenhårda galoppintervaller på innan banjobb för då var hon trött och lydig!! inte kul å sitta i sulky bakom henne!! fatta inte att man ska hålla på med sånna djur alltså...

Nä, det låter liiite onödigt..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 184
Senast: liiinnea
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 674
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 342
Hästhantering Hej! Kort och gott, min häst kan gå och ställa sig och backa långsamt mot föremål/människor. Vi pratar myrsteg, samtidigt som han har...
2
Svar
20
· Visningar
3 045
Senast: Nalasmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka