När slå lvallen?

bukelist

Trådstartare
Ni i västernorrland. När slår ni vallen? Var och kollade på lägdorna som vi arrenderar och axen (heter det så?) är på väg upp på några några strån, men i stort sett har de inte kommit upp ännu.
Hur länge dröjer det ungefär innan de kommit upp och hur långt efter bör man slå?
Brukar slå när andra med hästhö slår. Vi har haft bra värden varje år, kanske snäppet för bra.
Ser att några har slagit lägdorna nu, men det är kofolket.
Är nyfiken ungefär när ni tro det blir? I fjol slog vi ju lite tidigare än normalt, då de som kan de sa att det hade gått fort de året.

Sv: När slå lvallen?

Ni i västernorrland. När slår ni vallen? Var och kollade på lägdorna som vi arrenderar och axen (heter det så?) är på väg upp på några några strån, men i stort sett har de inte kommit upp ännu.
Hur länge dröjer det ungefär innan de kommit upp och hur långt efter bör man slå?
Brukar slå när andra med hästhö slår. Vi har haft bra värden varje år, kanske snäppet för bra.
Ser att några har slagit lägdorna nu, men det är kofolket.
Är nyfiken ungefär när ni tro det blir? I fjol slog vi ju lite tidigare än normalt, då de som kan de sa att det hade gått fort de året.

Här i söder har timotejen gått i ax , den brukar komma senast i vår vall, så nu väntar vi bara på stabilt väder så klipper vi det. Lagom till midsommar...

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som slagit hästhö/hösilage nyligen har ni hunnit få några värden? Vet inte om det är för tidigt eller inte. Bor i västernorrland och...
2
Svar
26
· Visningar
4 319
Senast: bukelist
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
29 423
Senast: Nixehen
·
Foder & Strö Jag börjar få ångest. Min andraskörd regnar booort. Det bara regnar och regnar så 'min bonde' har till sin stora stress inte fått in...
Svar
7
· Visningar
1 503
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar