När skall man börja rida på kandar?

C

Ciazon

Det verkar vara så olika uppfattning om när man är redo att börja rida på kandar, vad tycker ni?

Sv: När skall man börja rida på kandar?

Det finns väl ingen exakt tidpunkt. Själv tänker jag prova sätta på ett när vi börjar närma oss att kunna delta i MSV tävlingar, innan dess känns det inte som det tillför något...?

Men du tävlar väl på kandar from LA:5 (har jag för mig) så du borde väl ha ridit på kandaret innan de Msv tävlingarna?

Jag sätter på stångbett när det behövs.

Red t.ex. min travare på pelham eller kandar väldigt tidigt i hennes utbildning, för hon trivdes mycket bättre med den typen av betsling. Men travare har ju ofta ett lite komplicerat förhållande till tränsbett, så det kanske inte räknas riktigt i detta sammanhang?;)

Jag kunde så småningom gå tillbaka till tränsbett, när hon lärt sig grundläggande vikt- och skänkelhjälper med stången i munnen och kunde fokusera på det.

man får rida på kandar i LA:5 och LA:6 om man vill, men i msv måste man ha det. det är alltså inte obligratoriskt att ha kandar i LA klasserna.

Jag strävar efter att kunna rida felfritt på tränsbett innan jag tar på kandar. Det ska liksom inte märkas någon skillnad på hästen, det är mitt mål :D

det finns hur många trådar som helst om detta....

men...
jag anser att när man har som mål att starta en klass där kandar är obligatoriskt så är det nödvändigt.

jag vill kunna rida hästen i den formen på träns som jag sedan har hästen i på kandar. alltså inte använda mig av det som en hjälp tygel att få ihop o upp hästen i "form".

dvs. varjerar ju åldern gansk mkt. vissa häster kan vara redo vid 6 andra vid 12 beroende på ubildnings status.

men det tåls att upprepa.... varför för tidigt! det blir bara en svårtighet till o som lätt kan leda till spänningar.

jag började rida på kandar ca 2 veckor innan jag skulle starta LA:6 första gången. mest som ett test om det blev samma/sämre/bättre än träns - och det var min tränare som tyckte att det var dags att börja variera mellan träns och kandar.
hästen var vid denna tidpunkt 8 år, och gick i "LA-form" stadigt på träns - och jag red honom givetvis i samma form på kandar.

fördelen med att börja lite smått med kandar i tid innan man ska rida en klass där det är obligatoriskt är att man har tid på sig att prova olika kandarbett osv om hästen har åsikter om det.
när man provar kandar inför LA:5/6 har man ju alltid möjligheten att rida tävlingen på träns om hästen inte trivs med kandaret från början.

sen beror det åxå på hur väl man som ryttare kan använda sina hjälper - om man kan ha en stilla hand och ha ordning på två tyglar och deras olika inverkan.

jag tycker att en bra tumregel är att allt man kan rida kandar ska man åxå kunna rida på träns - både krumelur- och formmässigt.

Senast ändrad:

Min tränare säger alltid att när hästen är klar för MSV och det sitter ok, så kan man bara sätta på kandaret och börja rida med det, det gjorde jag och det har fungerat jättebra!

Sen rider jag sällan på kandaret nu med, max en gång i veckan, för allt man ska göra på kandar ska först sitta på vanligt tränsbett..

Senast ändrad:

jag vill kunna rida hästen i den formen på träns som jag sedan har hästen i på kandar. alltså inte använda mig av det som en hjälp tygel att få ihop o upp hästen i "form"..

Men det är ju det som är så svårt :( . Rider inte själv på kandar, men man får ju ganska ofta höra av de ryttare som rider på kandar att deras hästar "trivs så mycket bättre med kandar" eller att "hästen blir för stark om jag inte använder kandar". Det är ju jättesvårt att veta när hästen/ryttaren är redo för denna betsling. De som använder sig av kandar för att få ihop hästen i "form" som du säger upplever nog inte själva att de gör det :crazy:

alla gör sitt val...

men om man går "fusk-vägen" visar det sig ändå i slut ändan!
hästen är ju inte loss o mellan hjälperna, så när dess ryttare kommer ut på banan brukar det märkas på poägen.
(just komentaren "den är ju så stark på träns" betyder i mina öron.... jag har inte ork att rida med sätet. O "den trivs så bra på kandar" betyder Det är lättare för mig!):p

jag tycker att man inte ska träna saker som man tycker är svåra på ett nytt bett. utan just när "krumelurerna käns bra så slänger man bara in ett litet stång bett ....:smirk:

Jag har börjat rida lite smått på kandar på lektionshästarna (tror inte min pålle skulle uppskatta två bett i munnen för fem öre :p) och då har vi kommit så långt att de flesta går i rätt form större delen av passet, man får dock tänka på att de är lektionshästar och gör allt för att slippa. När vi red på kandar så var tränaren väldigt noga med att vi INTE fick hålla för hårt i stång-tygeln och visade ordentligt, och tog vi minsta lilla för mkt så var hon där och petade. Det var så skönt att ha någon brevid en som sa hur man skulle göra! :rofl: Detta gör vi ju mest för vår egen skull, för att vi ska lära oss och inte för att starta MSV..

Men det är ju det som är så svårt :( . Rider inte själv på kandar, men man får ju ganska ofta höra av de ryttare som rider på kandar att deras hästar "trivs så mycket bättre med kandar" eller att "hästen blir för stark om jag inte använder kandar". Det är ju jättesvårt att veta när hästen/ryttaren är redo för denna betsling. De som använder sig av kandar för att få ihop hästen i "form" som du säger upplever nog inte själva att de gör det :crazy:
och konstigt nog är det i huvudsak samma personer som rider med stången i 90 graders vinkel :smirk:

håller btw helt med remmis ang detta.

Jag ska bara introducera "idén" hos hästen. Jag tycker det är bra med lång gradvis invänjning med det mesta. Det är kanske lite tidigt
(nybliven 6-åring) men ska å andra sidan inte rida med det annat än då och då så att det blir något man gör ibland bara.

Jag tycker att en bra tumregel för att börja med kandar är när man har en såpass självständig sits att man kan hålla balansen utan att behöva stödet av tygeln.
Innan dess är man inte redo, oberoende av hästens träningsnivå.

Kanske elakt sagt, men ibland ser man ryttare som rider på kandar och sitter i stolsits, det är inte kul. Fast visst böjer hästen på nacken :crazy: :crazy: Men jag har svårt att tro att dessa ryttare vet om att de rider med balansen i hästens mun, jag tror inte det.

Jag tycker det viktigaste är att man har en bra balans och KAN inverka på sin häst på vanligt bett ordentligt innan man sätter på ett kandar.
Det är också viktigt att man har en bra hand och inte blir för hård, eftersom kandaret är så skarp, plus att man bör ha lite koordination så det inte blir alltför svårt med dubbla tyglar.. ;)
Och så ska självklart hästen vara redo för det i form, styrka osv.

Vi fick prova att rida på kandar på gymnasiet (ingick i kursen) och det är inte alls svårt att rida på kandar. För mig kändes det naturligt att rida med det faktiskt :D Var nästan lättare för mig att hantera dubbla tyglar än en tygel ^^
MEN, i min ridning var jag inte redo för det på just den hästen eftersom jag inte kunde få ihop honom ordentligt.

Det är viktigt att själv kunna veta när man är redo, och inte ha för bråttom.

Man börjar rida på kandar när ens tränare tycker att det är dax!

Jag anser att det finns två sätt att se på kandar-frågan. Det ena handlar om när ryttaren är redo och det andra om när hästen är det. En erfaren ryttare med god egen balans och en hand som är "frikopplad" från övriga kroppen kan rida med kandaret även på en relativt oerfaren häst utan att det gör "skada". Men hästen bör alltid ha en såpass god grundutbildning att alla grundhjälper sitter väl på vanligt bett. En oerfaren ryttare bör egentligen aldrig rida med kandar, men gör mindre "skada" på en häst som är erfaren denna betsling. Så jag tycker att kandarfrågan är en kombination av ryttare-häst och kan ha många individuella lägen när det är lämpligt.

Peace/Halvhalt

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur