När skall man börja rida på kandar?

Sv: När skall man börja rida på kandar?

Tycker du har alldeles rätt. Men erkänn - hur många gånger ser man inte (eller vet om) att en viss häst inte borde ridas på kandar av en viss ryttare. Men inte säger man någonting, det är ju faktiskt inte "min" sak hur den ryttaren vill rida. Ofta så säger deras tränare ingenting heller vilket är ännu mer underligt (kanske en oerfaren tränare eller också vill inte heller tränaren stöta sig med sin elev/kund). Jag tycker som många andra här annars, att det är tränaren som säger när häst/ryttare är redo för kandar.

Jag provade rida på kandar på min häst idag. För hästen var det nog första gången med kandar men jag hoppar ibland på pelham så "hävstångsvana" finns sedan tidigare. Jag planerar rida LA:6 om tre veckor och tyckte att det var dags att känna på kandaret för att se om det blev samma/sämre/bättre än med träns. Min häst är 9 år och vi har nött "krumelurerna" i LA:6 relativt smärtfritt på träns. Största problemet för oss har varit bromsen efter ökade galoppen.

Jag upplevde ingen direkt skillnad med kandaret idag kan jag säga. Det kändes i princip som vanligt.
Med ett undantag. Galoppökningen blev avsevärt bättre, hästen växte verkligen upp framför mig och jag vågade gå med i rörelsen (det kändes som om vi exploderade framåt det var en härlig känsla). Övergången till trav kändes mer balanserad.

Jag är en "mes" när det gäller att hålla i stången och jag måste ständigt tänka på att korta upp min stångtygel eftersom den lätt glappar. Trots att jag nästan enbart red hästen på bridongen idag så blev det alltså ändå en skillnad i galoppökningen.

Så för mig kändes det som ett naturligt steg att introducera kandaret nu när jag snart ska rida en klass där jag har möjlighet att välja mellan träns/kandar. Jag kan inte i dagsläget säga vilket jag kommer att välja. Det får blir några testomgångar till.

när man blir tvungen att ha kandar på tävlingarna, tycker det skulle vara coolare om man red på vanligt tränsbett i alla klasser

I mitt stall så är det en tjej som rider in sin häst på kandar..! Hon rider akademiskt, vet inte om det har med saken att göra. Själv tycker jag att det är alldeles galet att använda det på en oinriden häst!

Varför rider hon en oinriden häst på kandar? Kan väl inte tro att man gör det vare sig det är akademiskt eller inte, eller har jag fel...

hej jag har ridit på kandar på ridskolan på arkant en häst som gått
svenska olympiaden 1956 av Genhäll Persson. fast hästen gick på lektion ,det var underbart roligt jag flög genom ridhuset ,jag tycker man ska kunna alla grunderna först och några år på ridskolan ofta, vara behärskad och mogen fast det tar lång tid jag har flera år , man ska ha tävlat oxå och kommit långt i sin ridutbildning anser jag för,det är lätt att göra fel oxå för det är skarpa bett,och kräver sin ryttare.och många år istallet.och ridläger.och tycka om att rida på avancerade bett.det är ett tungt jobb.men roligt.
lycka till jag hoppas få gör det igen.

*kl*

Ett bra sätt att vänja ryttaren vid att rida med två tyglar, är att sätta två tyglar på vanligt tränsbett.

Ett bra sätt att vänja hästen vid kandar, är att bara skritta ut på det till en början.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 370
Senast: tuaphua
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 196
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben