När ska unghästen kunna vara själv i hagen?

C

cafu

När tycker ni att en unghäst ska kunna lämnas själv?

Har haft stora problem med min 2-åring som absolut inte vill lämnas ensam. Har tränat och tränat med detta och visst går det framåt - från att ha fått fullständig panik i boxen kan hon nu lämnas själv i hagen utan att spränga stängslet medan den andre hästen är utanför, så länge hon ser honom. Visst springer hon omkring i hagen, vevar med huvudet, småbockar och sparkar bakut, MEN hon stannar i hagen.

Dock skulle jag gärna vilja ta ut den andre hästen längre än bara runt gårdsplanen och upp till brevlådan (han är pensionär och rids inte, men skulle behöva promenadmotioneras), men är det bara att inse att unghästen i hagen inte är mogen för detta än? Eller är det bara att träna och träna ännu mer tills det fungerar? Har just nu ingen box att stänga in henne i och hagstängslet springer hon lätt igenom om hon vill, dock har hon inte gjort några sådana ansatser hittills, men då har hon också hela tiden haft den andre hästen inom synhåll.

Intresserad av era synpunkter på detta!

Sv: När ska unghästen kunna vara själv i hagen?

Kan tillägga att det gått bra att ha dem i separata hagar utan att de sett varandra hela tiden, samt att ha henne såväl ute själv i hagen som inne i ligghallen själv (de går på lösdrift), men de har då hela tiden vetat att den andre funnits i närheten.

jag tror att det ar valdigt svart att vanja dem vara ensamma i hagen. Enklast ar ju om man borjar vanja dem ensam i boxen, men du har ju ingen. har tyvarr inget tips,
nu laste jag ditt andra inlag, men da ar du nog pa god vag!

Kommer att ha boxar till hösten, så då är ju problemet lättare att hantera, MEN oroar mig lite över att hon ska på inkörning i september och kanske borde kunna vara själv då?

Jag tror inte de kommer lamna henne sjalv i en hage. Sen om hon ar orolig i stallet tror jag de ar vana vid, om de har haft andra unghastar dar. Jag tror inte det kommer bli sa svart :)

Det är sant, när jag tänker efter vet jag att inkörningshästarna brukar gå tillsammans i en hage där på det stället dit hon ska....

Förhoppningsvis blir det lättare och lättare för henne att vara ensam när hon blir äldre, om man fortsätter med ensamträningen i lagoma doser. Det är egentligen den andre hästen jag har dåligt samvete för, att han inte får komma ut tillräckligt. Men får väl ge mig till tåls till de kan släppas ut på betet och förhoppningsvis gå tillsammans med grannarnas hästar, då borde hon ju vara lugnare när han tas ut ur hagen!

Vi kan lämna ett åringarna ensamna i hagen så visst är de mogna för det.

*KL*

Jag är en elak fan och har oftast 'bara' två hästar. Så jag kräver att de små liven SKA kunna vara ensamma. När det gäller föl/unghästar så när de är avvandra så är det inte lång tid tills jag terrar de små liven med att vara själva både inne och ute. Brukar inte vara problem.

Kommer det äldre häst som inte är van att vara ensam så är det i princip det första de lär sig här.

Sen får man vara flexibel, en del fungerar bättre själva ute, andra bättre själva inne och det tar jag hänsyn till. En del får man 'trixa' lite med, de kan t ex ha svårt att bli LÄMNADE ensam, men har inga problem att LÄMNA. Där kan man t ex få ta in bägge och sen ta ut den som ska vara själv.

om jag ska våga mig på att generalisera så tycks de flesta ha lättare att vara ensam ute. Det gäller dock att ha is i magen när de skenar runt och skriker sig hesa i början. Sätt på skydd etc och låt dem hållas sålänge de inte är panikslagna och/eller ger sig på staketet. Och rejält med ström på.

Jag lämnar succesivt ensam i box, dvs längre och längre stunder, men när det gäller hage så tycker jag INTE om att ta det i etapper. Oftast blir det MYCKET lugnare när den andra hästen är utom syn- och hörhåll. Så jag tar in en medhjälpare om jag är orolig, och så bort med hästen som ska iväg och låt den som är kvar inse att de kan springa sig trött om de vill, men det hjälper inte.

Kele var ensam heldag i hagen för första gången när hon var 6 -7 månader förresten, valacken åkte till klinik och jag tyckte det var taskigt att hon skulle stå inne en hel dag så hon fick vara ute. Helt odramatiskt.

Senast ändrad:

Det är mycket lättare om man har tillgång till boxar, jag vill att mina hästar ska kunna vara själva både inne och ute. Om jag ska lära en ungäst så gör jag såhär: Mina står på stall under natten och när de går ut på morgonen får en av dem vara kvar en lite stund medans jag lägger ut hö, fyller på vatten osv, samma sak när de ska in. Jag tar in alla utom en som får vara kvar en liten stund. De lär sig då att de oxå får komma ut/in, bara de väntar lite. Har aldrig haft nån häst som sprungit tokig i hagen, de gnäggar och kollar vart de andra är, men det är helt odramatiskt. Sen går jag vidare genom att ta in den som ska lära sig vara själv, inne kan den få lite mat, bli borstad osv innan den får komma ut igen.

Alla, eller de flesta iaf, kan lära sig att vara själva, det gäller bara att komma på rätt sätt för just den hästen som det gäller. Kan tänka mig att det är bättre att gå iväg med den äldre hästen så att den lille inte ser honom, kan vara mer stressande för hästen att se den andra men inte kunna komma dit.
Hoppas det ordnar sig, det blir säkert lättare att träna på detta när du får tillgång till boxar

Tänkte bara berätta att det gått framåt med ensamträningen!

Har börjat ha hästarna i en annan hage, en bit från stallet och gården, på dagarna och då fått hjälp av sambon som lett den andre hästen vid in- och utsläpp.

I dag flyttade vi över dem till en annan hage, närmare huset och gården, men mer skymd. Sambon var borta i morse så det var ett bra tillfälle att börja träna unghästen på att stå kvar inne själv. Band upp henne i en ätspilta inne i ligghallen där hon fick sin morgonhavre, vartefter jag ledde ut den andre hästen till nya hagen. Döm om min förvåning när jag kom tillbaka och hon stod i godan ro och mumsade på sin havre. Inte ens när den var slut gjorde hon någon ansats att försöka kasta sig bakåt för att komma till kompisen, utan vi backade lugnt ut ur spiltan och promenerade i sakta mak bort till hagen. Hade trott hon skulle bli orolig när hon inte såg den andre hästen förrän vi kom ända fram till hagen, men hon var nästan lugnare att leda än när vi varit utanför gamla hagen med honom inom synhåll.

Ska nu träna detta ett tag framöver och kanske utöka till längre stunder, så att hon kanske t o m får stanna kvar själv en stund på morgonen och äta sitt morgonhö i gamla hagen, samt att hon får gå in lite tidigare på eftermiddagen och få sin havre och om ett tag även sitt middagshö i gamla hagen medan den gamle får stanna kvar i nya hagen och få sitt där.

Tack alla för tips!

cafu skrev:
Kan tillägga att det gått bra att ha dem i separata hagar utan att de sett varandra hela tiden, samt att ha henne såväl ute själv i hagen som inne i ligghallen själv (de går på lösdrift), men de har då hela tiden vetat att den andre funnits i närheten.

Min fick lära sig vara ensam i hagen som 1-åring när hon var skadad och stod i egen liten sjukhage.
Vi tog korta svängar med de andra hästarna och lät henne vara kvar och det gick bra. Lite skrik i början bara.
Så nu är hästen 3 år och kan vara ensam hur lätt som helst. Men nu är det sällan så att hon inte ser nån häst då det finns hästar i hagar vid grannstallet, men det går bra även när de är inne.

Jag har högt bra stängsel med lite krut i aggregatet som ger tydliga stötar. Rider ut med 10-åringen och lämnar 2-åringen ute i hagen. Hon gapar och skriker lite, kutar utmed stängslet en stund sen ställer hon sig vid hundarnas hundgård och håller tyst tills hon hör oss komma och då blir det fart igen. När jag ställt in 10-åringen i hagen struntar 2-åringen helt i henne och hänger efter mig istället...

Ett sätt att få 2-åringen att lugna sig är att arbeta den innan man tar ut den andra. Ta en promenad ute i skogen eller lite huvudträning med tricks, kommunikationsträning etc. Min ser ut att ha vant sig...åker ju ibland iväg med 10-åringen på träning och då är vi borta i 3 timmar och unghästen har varit kvar;)

Det låter som ett bra tips att arbeta unghästen först. Dock har jag tänkt att hennes belöning efter avslutad aktivitet är att få gå tillbaka till kompisen i hagen, du tror inte man "förstör" det genom att släppa ut henne själv?

Piraja skrev:
Jag har högt bra stängsel med lite krut i aggregatet som ger tydliga stötar. Rider ut med 10-åringen och lämnar 2-åringen ute i hagen. Hon gapar och skriker lite, kutar utmed stängslet en stund sen ställer hon sig vid hundarnas hundgård och håller tyst tills hon hör oss komma och då blir det fart igen. När jag ställt in 10-åringen i hagen struntar 2-åringen helt i henne och hänger efter mig istället...

Ett sätt att få 2-åringen att lugna sig är att arbeta den innan man tar ut den andra. Ta en promenad ute i skogen eller lite huvudträning med tricks, kommunikationsträning etc. Min ser ut att ha vant sig...åker ju ibland iväg med 10-åringen på träning och då är vi borta i 3 timmar och unghästen har varit kvar;)

Tog in 2-åringen först i kväll som planerat. Hon hann nog som tur var aldrig fatta att den andre hästen inte var med, förrän jag satt fast henne i spiltan. För då brakade helvetet löst. Hon hoppade och studsade, slängde sig mot väggen och stegrade sig mot dörren (fast hon satt ju fast så hon kom inte så högt). Jag vågade inte lämna henne själv för att hämta den andre, lyckligtvis var sambon i närheten och kunde rycka in. När kompisen kom blev hon snabbt lugn igen.

Tror ni hon lugnar sig vid intaget i morgon och inser att kompisen kommer in strax efteråt - eller får panik redan på vägen in när hon kanske inser att hon ska få gå in själv (genom att minnet från idag väcks till liv)? Är lite rädd att hamna i en konflikt mitt på gårdsplanen - hon vill vända om och springa tillbaka till hagen medan jag vill få med henne in, en konflikt som jag känner att jag i så fall inte får förlora, men hur lätt är det att få in en panikslagen 2-åring...

cafu skrev:
Tänkte bara berätta att det gått framåt med ensamträningen!

Har börjat ha hästarna i en annan hage, en bit från stallet och gården, på dagarna och då fått hjälp av sambon som lett den andre hästen vid in- och utsläpp.

I dag flyttade vi över dem till en annan hage, närmare huset och gården, men mer skymd. Sambon var borta i morse så det var ett bra tillfälle att börja träna unghästen på att stå kvar inne själv. Band upp henne i en ätspilta inne i ligghallen där hon fick sin morgonhavre, vartefter jag ledde ut den andre hästen till nya hagen. Döm om min förvåning när jag kom tillbaka och hon stod i godan ro och mumsade på sin havre. Inte ens när den var slut gjorde hon någon ansats att försöka kasta sig bakåt för att komma till kompisen, utan vi backade lugnt ut ur spiltan och promenerade i sakta mak bort till hagen. Hade trott hon skulle bli orolig när hon inte såg den andre hästen förrän vi kom ända fram till hagen, men hon var nästan lugnare att leda än när vi varit utanför gamla hagen med honom inom synhåll.

Ska nu träna detta ett tag framöver och kanske utöka till längre stunder, så att hon kanske t o m får stanna kvar själv en stund på morgonen och äta sitt morgonhö i gamla hagen, samt att hon får gå in lite tidigare på eftermiddagen och få sin havre och om ett tag även sitt middagshö i gamla hagen medan den gamle får stanna kvar i nya hagen och få sitt där.

Tack alla för tips!

cafu skrev:
Tog in 2-åringen först i kväll som planerat. Hon hann nog som tur var aldrig fatta att den andre hästen inte var med, förrän jag satt fast henne i spiltan. För då brakade helvetet löst. Hon hoppade och studsade, slängde sig mot väggen och stegrade sig mot dörren (fast hon satt ju fast så hon kom inte så högt). Jag vågade inte lämna henne själv för att hämta den andre, lyckligtvis var sambon i närheten och kunde rycka in. När kompisen kom blev hon snabbt lugn igen.

Tror ni hon lugnar sig vid intaget i morgon och inser att kompisen kommer in strax efteråt - eller får panik redan på vägen in när hon kanske inser att hon ska få gå in själv (genom att minnet från idag väcks till liv)? Är lite rädd att hamna i en konflikt mitt på gårdsplanen - hon vill vända om och springa tillbaka till hagen medan jag vill få med henne in, en konflikt som jag känner att jag i så fall inte får förlora, men hur lätt är det att få in en panikslagen 2-åring...

Hej!

Länge sen sist! =) Hur går det med ledträningen? har du vart på fler kurser? Vi skall iväg igen den 7 april! *spännande* Dessutom närmar sig utställningen sig med storm steg... och jag har inte ännu lett henne i träns... vill inte rycka henne i munnen om hon börjar trilskas, men någongång måste man väl börja....:smirk:

Till ditt dilemma. Hamnade att lämna Karisma ensam i hagen när vi var för att röntga shettisens hovar. Karisma hade sprungit lite först, men sedan lugnat ner sig o så vad det inte mer med det. Före det hade hon inte blivit lämnad några långa stunder ensam i hagen. Hade bara tagit ut shettisen, lagt ut hö å traskat iväg en bit. Karisma blev först nervös, men varje gång hon gick till höhögen vände vi om och gick tillbaka som belöning för att hon lugnade sig. Att hon blev nervös brydde jag mig inte om, tittade inte ens åt hennes håll.

Så bara för att russet får spel när hon blir lämnad ensam, är det kanske inte så bra att belöna hennes hysteriska beteende med att kompisen kommer till undsättning...

Håller med :bow:

Köpte en unghäst förra våren som aldrig hade varit ensam förut, uppväxt i stor flock på lösdrift. Att vara ensam var balnd dt första han fick lära sig. I början bara korta stunder som sedan ökades på och dt gick hur bra som helst:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 202
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama