När ska man tillrättavisa hästen på banan?

H

Hoppsadeln

(skriver under anonym nick)
Jag har en ponny som jag tävlar i hoppning med. Han är 17 år nu, men mycket sparsamt hoppad och riden. Hemma hoppar han klockrent! Banor på 105-110 cm är inga problem och humöret på topp! Något het att hoppa.

Idag var jag på tävling och kom inte ens runt 85 cm, utan vi vägrade ut oss. Trots detta var han mer vild än tam på framhoppningen, med rejäl framåtbjudning! (gick självklart att kontrollera, men mycket het. Dock "dör" han inne på banan och man får driva honom hårt för att ens gå in. Det är precis som om han får scenskräck, trots att han tävlats i två år. Jag får driva hela banan igenom och han backar på varje hinder. Han känns allmännt "nonchalant" då han alltid hoppar hindret efter tre stopp. Lärt sig räkna till tre helt enkelt.

Andra klassen var han också loj, men vi kom runt på ett stopp, på första hindret. Backade av på de flesta av hindrena och lyssnade verkligen inte framåt. När han stannar brukar jag markera genom att lägga spöt på länden, göra en ny anridning i ett högre tempo, lyfter huvudet och sitter djupare i sadeln för att driva. Det funkar oftast.

Rent generellt är han en lat ponny som inte gör mer än vad han verkligen måste. En dominant häst med mycket mellan öronen, mycket skarp i huvudet. Kollad u.a. av vet. både rygg och ben och hoppar kanon på träningar. Ont har han inte!

Det känns som vi slutar sammarbeta inne på banan, då han segar så rejält och "överger" mig, efter att varit kanon på framhoppningen. Vi har kommit in i en ond cirkel som vi, efter två års tävlande inte kommit ur, han stannar.

Om och/eller när han stannar, ska jag ignorera detta eller ska jag markera med spö att det inte är ok? Jag vill vända tävlingsbanan till något positivt, men om jag inte markerar känns det som att han tar tillfället iakt att dominera, ta över och stanna ännu mer...

Hur skulle du gjort om du var i samma sits som oss?
Han är fräsch och jag har regelbunden träning av både dressyr (B tränare på GP nivå) och hopptränare (hoppryttare på 150 cm nivå, unghästberidare) så vill inte ha några svar ang detta.

Sv: När ska man tillrättavisa hästen på banan?

Är hästen kollad av veterinär? En del hästar visar det bara på tävling...

Om hästen är fullt frisk, gå ner och hoppa pay and jump så att tävlingar blir roligt igen! Hoppa kanske 50, 60 cm första gången och se hur det går. Ibland behöver man backa ordentligt för att hästen ska tycka det är kul igen.

Att de stannar inne på banan men hoppar alltid annars är tyvärr ett klassiskt symtom på kotledsinflamation, om du inte kollat hästen nyligen så gör det. Annars tycker jag att frågeställningen bör ställas till din tränare som känner dig och din ponny, hur det ska hanteras bör någon som 'känner' er svara på.

Lycka till!

Tack för era svar! Hästen är nyligen kollad, rutinkoll u.a. I både ben och rygg. Så ont tror jag att jag kan utesluta.

Vi har tidigare tävlat upptill 110 med mig, med varierad framgång och nu har vi backat rejält, 80-90 klasser. Där får vi tyvärr samma resultat som i LA.
Ska även prova att konditionsträna honom ytterligare då han stirrar upp sig något enormt på tävlingar. Blir svettig av att skritta på framridningen. Min tanke är då att han kanske inte orkar hela banan under pressen, så att säga. Sedan har jag nu anmält mig till två klasser dressyr, LB:1 och LA:1 för att få vara inne på banan under en längre tid. Tidigare tävlat dressyr och även då tycker han det är otäckt att vara själv inne påbanan. För hoppningsvis är det scenskräcken som tar över inne på banan.

Ska självklart även kontakta min tränare, men han kommer inte förrän nästa söndag.

Hästen kanske inte gillar att tävlingshoppa?
Alla hästar passar ju faktiskt inte för tävling och då får man acceptera det och göra det de tycker är kul.

Men för att försöka vända det till något positivt, så åk på små enkla tävlingar lite då och då. EN klass om dagen.
Det är ju dumt att fortsätta pressa hästen om den uppenbarligen inte tycker det är superkul.
Kör bara en klass så att det blir enkelt och lätt och hästen slipper komma hem trött och negativ.
Folk är i allmänhet alldeles för insnöade på att köra två klasser och lyssnar för lite på sina hästar.
Nånstans har ju din häst sagt ifrån och nu har den lessnat eftersom du inte har lyssnat.

Sen om du inte brukar göra det så kan det vara en bra idé att filma din ridning inne på banan. De flesta ryttare ändrar sin ridning på banan och vissa hästar störs av det.

*KL

TS, filmning av er på framrdining och banan är en bra idé. (Jag gissar att tränaren inte ser er på tävling?). Då kan din tränare titta på filmen och se om han/hon ser att du eller hästen gör något ni inte gör på träning.

Kan du hoppa någon pay and jump och få ha kompis på banan? Mest för att se om han är cool då (som på träning) eller om det inte gör någon skillnad. Är du själv när du tränar ibland? Dvs ingen annan häst. Annars kan det kanske vara något att träna på (rida fram med andra och sen gå in och hoppa själva). Att också åka till annan plast och träna/rida på okänt ställe är bra miljöträning.

Har en kompis vars häst blir jättespänd om han är själv och då han normalt bara är själv på tävlingsbanan är det här det syns (både hopp och dressyr). Hon har övat på att vara själv i ridhuset då och då under träning och även övat på att tävla med mig och pålle som sällskap (ståendes i ett hörn) och det har faktiskt blivit betydligt bättre. Min pålle bryr sig inte om hurvida han är själv sä länge vi är innanför väggar och staket =) (Skogen är en helt annan femma...så det övar vi på:D).

Det jag sa var visst redan skrivet i ovan:) Ang flockinstinkt och att träna ensam.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30