Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du skriver att hon var tänkt till hobbyridning, vad menar du med det? Är det så att du ställer större krav än vad hon egentligen klarar av?måste få gnälla av mig nu på kvällskvisten för det bara snurrar i huvudet....
Jag har en arabsto på 10 år som jag haft i 6 år nu. Hon va tänkt som hobbyridning.
Nu börjar jag fundera på om det är lönt att ha henne kvar, antingen försöka sälja eller ta bort helt.
I 6 år känns det som om vi har jobbat med samma sak. Vi går inte framåt i ridningen, står och trampar på samma ställe. Vi går ett steg fram och 14 tillbaka. Hon är hopplös i ridningen. Det vi jobbar med i dagsläget är lång och låg som vi gjort de flesta år.
Vi bråkar med varandra hela tiden. Hon har en massa "hyss" för sig i ridningen som är jättejobbigt. Får inte bukt på det. Skaffa in en ny sadel, utprovad. 2: sadeln som är utprovad. Tänkte då att äntligen kanske det släpper nu. Icke lika jävlig ändå. Fundera på om bettet sku vara de onda. Bytte, prova andra. Ingen förändring. Massör har varit ut flera gånger och inte hittat något märkbart. Hade kiropraktor ut för ngt år sedan inga större fel.
Tyvärr kan jag inte ta föl på henne pga hennes benställning men framför allt hennes humör vill jag inte föra vidare i generation.
Har haft ut olika tränare, en hitta jag nu som jag tyckte om, problemet är att vi jobbar med samma sak varje gång. AVSLAPPNING, vilket jag också kan göra själv. Känns på ett vis inte värt pengarna. JAg vill få ut något av ridningen för tränare isåfall.
Förut tyckte hon om ridning ute i skogen, de var aldrig problem men nu har hon börja spjärna imot där med.
Börja bli less på allt just nu. Det är inget roligt mer vissa dagar.
Har funderat på att ta henne till en klinik för en ordentlig koll men underar sen om det är värt det i långa loppet. Men samtidigt skulle det vara skönt att få en bekröftelse om det är något kroppmässigt hon inte klarar av.
Det är jobbigt med alla funderingar.
Vissa hästar gillar inte att ridas helt enkelt.. sen kan det säkert bero på dålig ridning/erfarenheter.¨Min ridning tror jag inte det är fel på med tanke på att den funkar på andra hästar och tränarna har inte påpekat något om hur jag rider!!! Och att mina kompisar som är ridmänniskor inte påpekat något.... Ska se om man kan föra på klinik utan att bli jättefattig.... Det är en lång resa och kostar
Jag har min misstanke att mycket är psykiskt men ska kolla så jag kan lugna mitt sinne.
Med att jag håller hårt i tygeln, jag börjar alltid med att vara mjuk i handen, följsam. Men när hon typ biter tag i bettet å drar emot så jag hamnar ur balans och inte får kontakt med henne så försöker jag dra tillbaka henne, sen blir man ju frustrerad och drar lite mer. Vilket jag vet är helt fel.
Hon är en snäll häst och skulle aldrig göra något ont mot mig utan vilja men detta är ett stort problem. Känns som man provat det mesta att testa...
Har inte läst hela tråden och har inget konkret att komma med.
Du har säkert fått många bra teorier.
Däremot vill jag som är arabfrälst och haft egen arab framföra att de är otroligt känsliga och smarta.
Mitt sto jag hade skulle aldrig sammarbeta med en ryttare hon inte klickade med. Däremot gjorde hon allt för rätt ryttare.
Kände hon att ryttaren tappade balansen stannade hon direkt innan ryttaren knappt uppfattat det själv tex.
Säkert löjligt detta.
Men jag har inte upplevt den här otroliga personkemin araber kräver hos en annan ras.
Har inte läst hela tråden och har inget konkret att komma med.
Du har säkert fått många bra teorier.
Däremot vill jag som är arabfrälst och haft egen arab framföra att de är otroligt känsliga och smarta.
Mitt sto jag hade skulle aldrig sammarbeta med en ryttare hon inte klickade med. Däremot gjorde hon allt för rätt ryttare.
Kände hon att ryttaren tappade balansen stannade hon direkt innan ryttaren knappt uppfattat det själv tex.
Säkert löjligt detta.
Men jag har inte upplevt den här otroliga personkemin araber kräver hos en annan ras.
Haha nej, knappast en arabsak eller att hästen tänker på ryttaren. Min korsningvalack stannar så fort något blir obekvämt. Han gjorde det betydligt mer i början när vi red in honom, men det händer fortfarande. Räcker med att man sitter snett, lägger på skänkeln fel eller att han inte förstår. Då tar det stopp.Känsliga hästar kan göra så, de tycker inte känslan när ryttaren tappar balansen så de stannar. Jag tror inte det av omtanke om ryttaren i första hand, eller att det är specifikt för araber.
Min ridning tror jag inte det är fel på med tanke på att den funkar på andra hästar och tränarna har inte påpekat något om hur jag rider!!! Och att mina kompisar som är ridmänniskor inte påpekat något.... Ska se om man kan föra på klinik utan att bli jättefattig.... Det är en lång resa och kostar