När ska man lägga sig i, och hur?

P

Punkity

Många av mina grannar har ett par hästar hemma. Den ena tjejen har en shettis och ett gammalt halvblodssto som hon nyligen lånat på foder. Jag tycker inte att hon tar så väl hand om hästarna som hon borde, men jag vet inte om det rör sig om regelrätt vanvård...

Hästarna tas ut i hagen olika tider på dygnet. Har ibland cyklat förbi så sent som vid halv tio på förmiddagen och hästarna är fortfarande inte ute. Jag har aldrig sett hästarna få nån lunch (vilket iofs inte betyder att de inte får någon) men däremot går de ofta och pillar i halmen på gödselstan (läs gödselhögen) som ligger i hagen. Likadant kommer de in sent på kvällen oavsett väderlek och trots att de inte har minsta vindskydd i hagen.

Halvblodsstoet, som är 23 år, har en sån fruktansvärd svankrygg att när hon är sadlad är bakvalvet fortfarande lägre än korset. Men trots detta rider tjejen (som väger ca 90-100 kg) på henne. Dock inte i form eller nåt, utan mer åker häst. Skrittade ut samtidigt en gång, och medan min häst som stått skadad i ett halvår och är nyligen igångsatt inte blev minsta svettig droppade det nästan om den gamla damen.

Vad borde jag göra? Tjejen känner mig sen gammalt och har inte tagit åt sig de gånger jag försökt hinta om lite förändringar... Borde man ringa och anmäla henne nånstans? Även om det inte blir någon dom kanske hon skärper till sig. Eller överreagerar jag?

Sv: När ska man lägga sig i, och hur?

Tycker nog att det är lite överdrivet att anmäla som första utväg.

Försök istället prata med tjejen en gång till. Kankse fråga om hon gjorde något speciellt med hästarna dom dagarna då de inte var ute när du cyklade förbi...

sen måste jag ju säga att det är bra att hästarna är ute mycket, eller står dom och skakar av köld??

Ang sadeln så kan du kanske erbjuda henne att prova låna en padd ( av dig kanske ) för att se om sadeln hamnar bättre, utan att anklaga.

jag tycker du ska vara ödmjukt rak mot din granne, många som har hästar som du beskriver saknar kunskap bara, tala om hur du känner och fråga grannen hur hon tycker du ska göra? Du mår ju inte bra i det hela och inte grannens hästar heller. Lycka till Tant Ylva

Men jag tycker inte att det är en katastrof att inte hästarna kommit ut vid halv tio förmiddagen ibland. Många hästar i tävlingsstall går bara ute några timmar om dagen i en fålla och det räknas knappast som djurplågeri.

Ang hästens rygg så kan du ju försöka prata med henne och kolla upp så inte hästen far illa utav det. Saknar den helt muskler i ryggen så är det ju inte bra, men lite promenadridning på en svankryggig men musklad hästrygg bör inte vara skadligt sålänge inte ryttaren dunsar i sadeln. Tror i vilekt fall inte att du får igenom det du beskriver som djurplågeri men jag tycker däremot att du ska försöka prata med henne om det är så att hon har bristande kunskaper i hästhantering.

Mvh Maria

Det är knappast ngn inspektör som kommer reagera för att hästarna kommer ut vid halv 10-10 p+å förmiddagen, som du dessutom skriver står hästarna ute länge på kvällarna & detta kompenserar ju verkligen upp det sena uttaget.

Hur många stall har du varit till?
För det är långt ifrån alla stall som låter hästarna vara ute från morgon till kväll, dessa kanske låter hästarna äta sitt morgonhö inne innan de tas ut i hagen & vill att hästarna ska ha gott om tid att verkligen få i sig allt så det inte blir kvar.

Nej, så länge du inte kan påvisa att hästarna är för magra, eller att stallet har brister så kommer en anälan inte komma så långt.

hej. ja måste säga det här, ja tycker inte om att du ska anmäla henne det första du gör. ja vet hur jobbigt det är när man blivit anmäld, våran familj blev anmälda för att týdligen hade vi hästarna ute dygnet runt utan skydd förutom en lite röd låda. men vi har aldrig haft hästarna ute dygnet runt och den röda lådan va för skydd för höt. så försök prata med henne, funkar det inte å man ser hästarna må dåligt självklart måste man anmäla. dock va det läkigaste ja vart med om. sen när dom kommer in sent kanske e för att hon jobbar sent? eller andra skäl.

Hästarna tas ut i hagen olika tider på dygnet. Har ibland cyklat förbi så sent som vid halv tio på förmiddagen och hästarna är fortfarande inte ute.
min hästar kommer ut mellan 10 och halv elva och de trivs bra med det. Sedan går de ute 12 timmar oavsett väderlek. (självklart kommer de in om det är överdrivet dåligt) men de trivs bra med det. Alla tre är tävlingshästar.

Att hästarna går ute mycket är bara positivt. Gammla hästar blir ofta lite svankryggiga, så det behöver inte vara någon katastrof. Det man ev. kan klaga på är att hästarna får för lite mat, men det är väl inget du vet med säkerhet? Jag skulle prata med tjejen och se hur hon tänker (framför allt om matsituationen).

Lycka till hur du än gör!

Jag tycker att anmälning för det mesta är onödigt. Det ska ses som en sista utväg. Som flera andra redan har sagt - prata med henne först. Det är schysstast. Skulle du ha anmält om du inte hade kunnat göra det anonymt? I så fall kan u ju lika gärna prata med henne på en gång.

Många av mina grannar har ett par hästar hemma. Den ena tjejen har en shettis och ett gammalt halvblodssto som hon nyligen lånat på foder. Jag tycker inte att hon tar så väl hand om hästarna som hon borde, men jag vet inte om det rör sig om regelrätt vanvård...
Vad är det som säger att det du tycker är rätt verkligen ÄR det som är rätt? Så länge inte hästarna ser ut att fara illa tror jag att man inte kan säga så mycket. Alla, eller de flesta, tycker ju säkert att just de gör bästa möjliga.

Hästarna tas ut i hagen olika tider på dygnet. Har ibland cyklat förbi så sent som vid halv tio på förmiddagen och hästarna är fortfarande inte ute.
Om hästarna är vana att komma ut olika tider tror jag knappast de lider av det, och kanske kom de in sent kvällen innan och därför får vara inne längre?
Jag har aldrig sett hästarna få nån lunch (vilket iofs inte betyder att de inte får någon) men däremot går de ofta och pillar i halmen på gödselstan (läs gödselhögen) som ligger i hagen.
Mina hästar har fri tillgång på fint hö, även en ren fin ligghall med halm. Trots detta både käkar de ur gödselstacken samt sover i den... Det är tydligen bara härligt, behöver verkligen inte betyda att de inte har mat.
Likadant kommer de in sent på kvällen oavsett väderlek och trots att de inte har minsta vindskydd i hagen.
Kom de ut sent samma dag är det ju inte så konstigt om de är ute senare på kvällen. Och är det värre med äckligt väder när det blivit mörkt? Jag vill minnas att det är 12 eller 16 timmars gräns för om man behöver vindskydd. Personligen tycker jag att det enda rätta är att hästen alltid, dygnet runt, ska kunna välja en torr liggplats om det är dåligt väder. Därför går de på lösdrift. Att ställa ut en häst i en hage flera timmar utan väderskydd, även om det är dagtid, kan JAG tycka är mindre snällt.

Halvblodsstoet, som är 23 år, har en sån fruktansvärd svankrygg att när hon är sadlad är bakvalvet fortfarande lägre än korset. Men trots detta rider tjejen (som väger ca 90-100 kg) på henne. Dock inte i form eller nåt, utan mer åker häst. Skrittade ut samtidigt en gång, och medan min häst som stått skadad i ett halvår och är nyligen igångsatt inte blev minsta svettig droppade det nästan om den gamla damen.
Det där låter däremot mindre bra :( Svårt att säga, kan du ta reda på om hästen har ont, eller om den kan se ut sådär ändå? Vet faktiskt inte hur djurskyddet reglerar ridningen av häst, bevis osv..

Vad borde jag göra? Tjejen känner mig sen gammalt och har inte tagit åt sig de gånger jag försökt hinta om lite förändringar... Borde man ringa och anmäla henne nånstans? Även om det inte blir någon dom kanske hon skärper till sig. Eller överreagerar jag?

Mina tankar..

Jag antar att det var ett kl;)

*KL

Svara till alla:

Nä, som sagt, jag vet ju som sagt inte exakt hur det ligger till med utfodringen utan det var mest det faktum att jag aldrig sett dem äta lunch samt att de plockar i gödselstacken som gjorde att jag blev orolig.

Självklart vill jag inte anmäla i onödan, finns ju massor med fall som kräver tid, utan det var mest en tanke. Tjejen ifråga är ca 10 är äldre än mig och har känt mig sen jag var fem och påminner gärna om att hon tyckte jag var en riktig snorunge när jag var liten så hon lyssnar inte så allvarligt på mig. Men jag lyfte frågan för en gemensam bekant skulle hon se om hon kunde prata med henne.

Vad gäller att ha hästarna ute går våra också ute så mycket det bara går, men då har de också vindskydd (och även täcke om det behövs) samt tillgång till mycket grovfoder. Men om det är dåligt väder och hästarna står uppradade vid grinden tas de ju in. Att jag lyfte det handlade mycket om att en annan granne också reagerat på hennes hästars utevistelse.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tror att jag borde skriva på detta forum för detta har just med dig som hästmänniska att göra. När du ser någon som rider dåligt...
2
Svar
28
· Visningar
3 582
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 177
Senast: Lavinia
·
K
Hästmänniskan Ilskan växer inom mig, men jag är så konflikträdd så jag vet inte hur jag ska göra. Jag har ett dilemma, snälla hjälp mig (har förresten...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 382
Senast: Roucle
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama