Dålig ridning - lägger du dig i?

Sv: Dålig ridning - lägger du dig i?

Jag skulle inte lägga mig i om någon red väldigt dåligt eller gjorde något jag tycker är "fel". Men som du säger, om någon klår upp sin riktigt ordentligt skulle jag nog gärna säga till, om jag vågade vill säga. Synd man kan bli lite feg i såna situationer.. Men om någon verkligen spöar upp hästen tycker jag det är rätt att iallafall fråga vad personen vill ha ut av det.

Felaktigt uppförande i stallet skulle jag nog reagera på. Men inte med pekpinnar, skrika eller sådant. Bara att med förvånad blick ställa sig och stirra kan ju få någon som behandlar sin häst illa i stallet, vid lastning eller annan hantering att besinna sig. Eller bara en kommentar "vad är det som händer?!" kan funka bra också.

Men faktum är att som instruktör har man ju lärt sig att närma sig och även att korrigera ryttare på rätt sätt! Pedagogik liksom! ;)
Och som du då säger, gör man det rätt så får man inga sura miner! Utan ofta bara ren tacksamhet i stället.

Jag red ihop med en tjej en gång. vi red på några skogsvägar och hon hade ett halvblod med ngn gammal skada som satt baktill i rygg/ben. I allafall så skulle vi galoppera och hon skulle träna galoppfattning så hon tog gallopp 3-4 språng sedan tog hon en regäl förhållning (slet hästen i munnen) och skänklade till så hästen lättade fram och studsade till på stället ett par gånger. Hon såg min skeptiska min och förklarade att det var börgan till capriolle(ej säker på stavningen). Nu vet ju inte jag så mycket om dom högre skolorna så jag sa inget men jag tycker nog att det borde finnas ett bättre sätt att träna en skadad häst än att försöka få den att göra höga skolor. Sedan vet jag att den tjejen inte kunnat rida sin häst särskillt mycket efterssom den haft ont i ryggen mycket men hon byter bara sadel och rider ett tag till.:cry: Stackars häst och den är bar 8-10 år:crazy:

Jag är nog lite för feg för att lägga mig i när jag inte känner folk men jag både ger och får tips och kritik till/från de jag känner och tycker att det är roligt att känna att jag utvecklas allt se en vän lyckas tack vare ett tips som funkat:D

Ja jag lägger mig i fast försöker alltid vara ödmjuk och hjälpsam när jag gör det. Många gånger beror det ju på okunskap och utan kritik och hjälp fortsätter ju eländet och ett djur far illa och sorry - jag kan inte se på om djur eller barn far illa, de har inte bett att komma till världen och bli behandlade illa

*kl*

I möjligaste mån försöker jag att inte lägga mig i då ryttaren i fråga kan ha en tanke bakom sin handling som jag inte vet om. Alla hästar fungerar inte likadant och alla hästar kanske inte lyssnar på mjuka metoder, eller så kan det vara så att ryttaren har talat om för hästen vad den vill och hästen förstår men skiter blanka fan i att lyssna.

Jag kan ju bara utgå från mig själv och jag kan både vara en riktig mjukis och i ett annat läge vara benhård mot min häst och visst har jag sett att vissa reagerar på det men så länge jag har en tanke bakom min handling och alltid utgår från de mjuka metoderna så känns det som att det är upp till mig att fostra min häst som jag vill.

Jag tycker att det är bättre att tala om för hästen vad man vill och om det ignoreras så talar jag om bestämt att beteendet icke är önskvärt och sedan behöver vi aldrig dissuktera saken igen. Istället för att traggla med samma problem i veckor vill jag tala om tydligt en eller högst två gånger och sedan är problemet ur världen. Där med inte sagt att jag pryglar min häst för det är en helt annan sak men att tydligt tala om för hästen att det där gillade jag inte tycker jag är helt okej. Jag förväntar mig respekt från hästen likaväl som hästen förväntar sig respekt från mig. Men som sagt, utgår alltid från de mjuka metoderna först!:)

Däremot om det ryttaren gör är farligt för sig själv, hästen och folk omkring skulle jag säga ifrån. Eller om ryttaren pryglar, inte korrigerar, sin häst skulle jag också säga ifrån.

Överlag nej.
Undantaget är ifall någon av mina elever skulle rida så illa - hittils har det inte hänt.

Har en lite "rolig" twist på detta :p

Har en kompis jag rider med som inte är speciellt duktig. Ibland så härmar hon mig, tar mina råd jag försökt ge henne och ger dem till andra ryttare, fast hon inte tar dem till sig själv :p Hon vill visa sig duktig när hon inte alls kan.. :cool: Något irriterande, vet ju att hon verkligen inte vet vad hon pratar om.. Visst jag är inte den bästa ryttaren i stallet, men jag kommenterar inte det jag inte vet något om heller, det blir ju bara pinsamt då :cool:

Sen tycker hon om att leka ridlärare när jag rider ibland.. :crazy:
Förra hästen jag red var extremt het vid hoppning, f.d. galoppör som älskar att hoppa men blir väldigt het och stark. Min kompis har inte ens suttit på denna häst (eller jo, skrittat på långa tyglar i ett par min när jag försökte visa henne att hästen hon rider visst kan jobba ordentligt om man själv rider henne ordentligt)

Vid en hoppning när jag som vanligt tränar "min" häst att inte rusa på hindrena utan tar det lugnt och försiktigt är hon med och tittar och kommer med sina "goda råd".
Hon gastar när vi galopperar efter hindret: "Du får inte låta henne dra över hindrena!" :cool:
Jag svarar: "Hon drog inte alls, det blev bara ett längre språng då vi kom lite fel men det var mitt val, inte hennes" Hästen lydde utmärkt och hoppet blev som sagt kanon. Kompisen muttrande: Jaha, tyckte det såg ut som att hon drog..

Vet inte riktigt hur jag ska reagera eller om jag ska säga något när hon gör så, sitter mest tyst och suckar inombords.. :D

Jag är en sån som försöker att inte lägga mig i, men det beror väldigt mycket på vad det är för häst (om ryttaren äger den själv eller inte) och vem ryttaren är. Någon man vet lite om är det lättre att kommentera än någon som man ser för första gången. Jag vill inte uppfattas som dryg utan går hellre bakvägen litegrann. Oftast är det ju smågrejjer som ryttare gör, typ vissa blir lätt hårda i handen, någon sitter i stolsits och en annan begär inte tillräckligt av sin häst som bara lullar runt i slängtrav. Men sånt kommenterar jag inte, med untantag om ryttaren ser mig som sin lärare. Är ridledare, men det är ju inte så mkt. att skryta med, men det är kul att ge lektioner, men då ska man inte bara säga allt som ryttaren gör fel utan även säga när det blir rätt oxå. Vi får se om jag kommer ge fler lektioner i framtiden och kanske även utbilda mig vidare inom det :). Men än så länge är jag bara en vanlig simpel ridledare ;)...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 084
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama