När ska man kontakta veterinär?

Corax

Trådstartare
Min lilla ettåring är förkyld...
Det rinner gult snor ur näsan på henne och hon hostar.
Snorig har hon varit lite då och då men det har alltid gått över.
Men det är just hostan som oroar mig.
Hon är pigg i övrigt och äter och dricker med god aptit.

Men när ska man ringa veterinären? Trots allt så är hon ung och stark och går på lösdrift. Men hosta...
Det gillar jag inte alls. Sen vill jag ju inte sätta henne på Ventipulmin det första jag gör.

Sv: När ska man kontakta veterinär?

*får stora dåndimpen*

Att jag inte tänkte på det... Men nu står hon ute i bushen och kontakten med andra stall är = noll.
Men det är klart att det kan vara kvarka. :crazy:

Du kan ju alltid ringa och prata med en vetrinär och se vad han/hon säger om det hela. Om jag hade ett föl skulle jag nog ta det säkra före det osäkra och be någon komma och titta på fölet.

De symptom du beskriver (framförallt gult snor) tyder på en bakteriell luftvägsinfektion. Det kan naturligtvis röra sig om kvarka, men det är väl mer sannolikt att en harmlösare bakterie orsakat infektionen.

Oavsett vilket bör man inte låta en häst gå med en bakteriell övre luftvägsinfektion för länge eftersom detta kan göra hästen mer känslig för t ex allergier (RAO, COPD) i framtiden. Det finns också risk att infektionen sätter sig i lungorna.

Ventipulmin är inte den medicin man tänker på i det här fallet, din häst behöver snarare hjälp att bekämpa buggarna med lite antibiotika.

TACK! Precis ett sånt svar jag behövde! :bow:

Kontaktar veterinären direkt på måndag.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Murray
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 825
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka