När ska man ge upp?

coolia

Trådstartare
och börja med sömntabletter? Jag brukar behöva lång tid för att somna och sen vaknar jag på småtimmarna och kan inte somna om.
Men jag är rädd för att bli beroende av tabletter. Om jag väntar på att bli sömnig är jag vaken hur länge som helst och sen är jag toktrött på dagen. Och nu är jag vaken och pigg.

och börja med sömntabletter? Jag brukar behöva lång tid för att somna och sen vaknar jag på småtimmarna och kan inte somna om.
Men jag är rädd för att bli beroende av tabletter. Om jag väntar på att bli sömnig är jag vaken hur länge som helst och sen är jag toktrött på dagen. Och nu är jag vaken och pigg.

Är du väldigt trött av dagen och testat rätt sömnrutiner etc finns ju ocke beroendeframkallande preparat att testa.

Det finns en del andra knep som jag inte vet om du försökt? Kedjetäcke, somna på precis samma tid varje kväll och gå upp exakt samma tid varje morgon (även på helgerna), svalt och mörkt i sovrummet, ingen dator eller liknande just före läggdags, dvs allt som gör att du blir 'överstimulerad' mentalt. Jag vet att vissa gör lite yoga, tai chi eller liknande.

I värsta fall kan du be din läkare att skriva ut tex lergigan som är antihistaminer och inte beroendeframkallande men gör att du blir lite dåsig och avslappnad som när du använder hostmedicin eller allergimedicin :)

Jag lärde mig under terapi för mina sömnproblem att sömnmedicin egentligen ska tas som en kur. Varje dag under 2 veckor tex så att man får en bra rutin, sen ska det fasas ut och så ska man slippa tabletterna.

Oftast är det dock så att sömntabletter skrivs ut vid behov, men det var enligt kbt-terapeuten lite fel.

Överkonsumerar du alkohol fortfarande som du berättat om tidigare? Alkohol ger sömnproblem.

Jag kommer nog aldrig sova utan tabletter
Har haft störd sömn sen tonåren.
Utan tablettter kan jag vara vaken i ett par dygn och jobba blir omöjligt. När jag väl somnar efter 2 dygn sover jag ett par timmwr och vaknar sen.
Har hjärtproblem pga sömnen så nu äter jag hellre piller än inte sover.
Har nu mirtazapin och lergigan

Har kedjetäcke.
Äter Mitrazapin och Fluoxetin som antidepp. Qiuntiapine och Atarax för ångest. Zolpidiem och ibland även Theralen droppar för sömnen.
Äter också ett naturpreparat för sömnen

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 087
Senast: Cattis_E
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 470
Senast: Lingon
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvart i åtta i morse, när jag precis somnat om efter M's besök och en värknatt utan sömn, ringde arbetsförmedlingen. De fick besed från...
Svar
17
· Visningar
1 300
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.