Alexandra_W
Trådstartare
Jag vet faktiskt inte när en veterinär ger upp. Har fått lite olika bud t ex nu under hösten när min pålla hade sina ledinflammationer. En del sa att det var kört efter 3 sprutor andra sa efter 5 sprutor. När jag pratade med veterinären om progonsen så sa han att man fick göra en bedömning utfrån varje häst. Det beror alldeles på hur hästindividen svarar på behandlingen. Ibland kan det vara befogat med 5 eller fler behandlingar, och ibland ser man redan efter 1:a eller 2:a behandlingen att det inte gör någon verkar.
MM, så vet jag ju, och den vet som jag har ansåg ju att tre där gick gränsen (inte bergfast, men) men för att det ska bli en tredje så lär de ju svara (dvs bli lite bättre) av de två första. Och så är jag helt med. Men det här när de kommer in med en (för det var den ju) lindrig hasledsinflammation med få symptom men där matte envist hävdar att hästen inte funkar, svarar på sprutning nummer två (och lite på nummer ett) och sen är matte tillbaka och 'gnäller' och fortfarande de där små symptomen. På något sätt hade det känts bättre om han varit tregradigt halt efter böjprov eller halt initialt eller vad som helst. Men jag tror att en ANNAN häst skulle varit det, han har ju TYVÄRR en extremhög (och dokumenterad) smärttröskel och brukar trava upp utan problem när han enligt all veterinärexpertis borde vara blockhalt. Så när han är engradigt halt på böjprov skulle nog en annan häst varit just tregradig. Men det är ju svårt för veterinären att bedömma annat än vad han ser, dvs en liten reaktion.
Har du någon kompis med dig när du åker till kliniken. Du skulle behöva ha någon med dig som lyssnar, helt iskallt, till vad veterinären VERKLIGEN säger och som kan säga det till dig. Utan att linda in det, och som du kan ta för vad det är, fakta om läget.... Det är inte alltid man EXAKT hör vad veterinären säger.
ALLTID kompis med, förösker jag utan så får jag ringa vet dagen efter och fråga "Du eh, vad SA du egentligen igår?" *s* Det tenderar att gå in i början men sen går det inte in. SOm typ "din häst har hasledsinflammation och en stor ful röntgenförärndring men BORDE hålla för skogsridning" gick in utan problem. Sen var jag borta i någon upp och nervänd sinnesstämning, LEDSEN över den där förändringen men GLAD över att det inte var kört på plats. Det var mycket som jag inte mindes förrän några dagar senare (t ex det där "ha kul ihop så länge det går" ) och ytterligare annat som jag fick fråga kompisen om. Och så är det ju alltid, så jag har alltid kompis med, två par öron hör bättre än ett par =)
Som det är nu så tror jag inte du kommer tillrätta med ditt problem (tankeverksamheten) förräns du fått ut equiterapeuten!
Nä, och det 'vill' jag ju inte heller, jag VILL ju hon ska hitta någon muskel som rä helt åt helvete som förklarar allting och när den behandlas blir han bra *gripa halmstrån* Men samtidigt måste jag ju (känner jag) ha någon 'plan' eller iaf en INSTÄLLNING om hon inte kan leka den goda fén och vifta med sitt trollspö.. Har jag INGEN plan eller inställning och åker in på klinik så kommer jag bara tycka "Ja och amen" till vad vet tycker