När ska man ge Godiset?

Sv: När ska man ge Godiset?

Undrar om man verkligen ska ge pollen godis/Morötter/Äpplen eller annat gott efter ridturen i Paddocken/Ridhuset ur händerna? Vissa blir ju så otroligt navsiga av sej. Eller om det är smartast att lägga i krubban efteråt?
Jag vet inte? Vad tycker ni? :bump:

Jag ger godis ur handen. Inga av mina hästar är tiggiga.
Jag kan ge som belöning eller bara för att jag vill. MEN jag ger ALDRIG godis ur hand utan att första ha sagt det magiska ordet: _"Godis", med den speciella godis-betoningen/rösten.

Hästarna reagerar då direkt och vet att det vankas godsaker. Har de gjort nåt bra kan jag ge sekundsnabb belöning men ordet och sen ta fram "morotsbiten". Skillnaden från klicker är nog mest att jag alltid har "ordet" med mig. Klickern han man glömma hemma. Har jag inte sagt nåt kvittar det om jag gräver i fickorna eller prassar i påsar. De får ändå aldrig når innan de hört "ordet" och det vet de.

Min häst är inte överdrivet väluppfostrad i alla sammanhang eller ser mig som ledare alltid, men jag har aldrig fått några problem av att ge honom godis ur handen. Jag klickertränar honom en del, och då får han godiset efter "klick-ordet", men utöver det får han också godis ibland när jag bara känner för det, samt när jag hämtar honom i hagen. Jag har alltid hästgodisar i fickorna och det har hänt att han har nosat på dom, men han muddrar dom inte och han nafsar inte. Vid ett enda tillfälle (har haft honom i över 5 år) har han tagit tag i ena fickan och lyft upp den, som om han försökte tömma ur innehållet på marken - jag tyckte det var lite gulligt och kunde inte låta bli att skratta, men tog bort hans huvud och gav honom givetvis ingenting, det lilla räckte för att han inte skulle försöka igen - det lönade sig ju inte.

Jag har träffat flera hästar som inte handmatas (men kanske har gjort tidigare i sina liv, det vet jag ju inte) som är ganska odrägliga och buffliga. Så jag tror att det är väldigt individuellt mellan olika hästar, och troligtvis också mellan olika personer. Om en person alltid får nafsiga hästar av att ge dom godis och en annan inte har upplevt det under 40 år med handmatande, så tycker jag det känns troligt att det beror på människans handlag med hästar överlag.

Jag har alltid gett mina hästar ett äpple i stallgången efter ridtur då utrustnigen är avplockad. Lika så min mor med henne nu 19-åriga sto (bott här sedan 6 månader gammal). Ingen har blivt det minsta tiggig eller nafsig av det.

Jag ger även alltid en sockerbit tillsammans med bettet vid tränsning. Mamma ger en tilll innan hon tar ut hästen för ridning och rider vi ihop får min häst oxå denna extra. Både hästarna och hunden vet exakt när det ska få godis och då står de förväntansfulla och tittar men annars bryr de sig inte. Min häst vill ex inte ha två socekerbitar av mig bara för att han får det när vi rider ihop. Det tillhör inte rutinerna.

Jag säger alltså, gör som du vill men gör det på rutin och inte hipp som happ.

Mina får godis i handen men det är ju privathästar. Däremot är det faktiskt ganska sällan de får godis och därför har jag inte varit med om nafsiga hästar (utom just när man kommer med en påse gott) men då försöker de mest bara öppna påsen eller fickan. Slutar dock när jag säger ifrån.

I ridningen gör jag mikropauser och belönar då hästen med en morotsbit när och om den varit duktig. Det har resulterat i att hästarna uppskattar träningen mer och gör sitt bästa för att få belöningen. I stallet beror det på situation, är jag i boxen och ska berömma så ger jag i krubban, annars i handen eller genom att klappa den. Jag kan dock tillägga att jag aldrig haft eller fått en häst som är nafsig eller tigger då dom vet att dom får sin belöning när dom varit duktiga.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 131
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är less på livet just nu, men vill inte ge upp än. Det jag vill göra är att försöka komma i form. Jag var i kontakt med vården, men...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
12 588
Senast: ainasoja
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 100
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama