Sv: När ska man ge Godiset?
Min häst är inte överdrivet väluppfostrad i alla sammanhang eller ser mig som ledare alltid, men jag har aldrig fått några problem av att ge honom godis ur handen. Jag klickertränar honom en del, och då får han godiset efter "klick-ordet", men utöver det får han också godis ibland när jag bara känner för det, samt när jag hämtar honom i hagen. Jag har alltid hästgodisar i fickorna och det har hänt att han har nosat på dom, men han muddrar dom inte och han nafsar inte. Vid ett enda tillfälle (har haft honom i över 5 år) har han tagit tag i ena fickan och lyft upp den, som om han försökte tömma ur innehållet på marken - jag tyckte det var lite gulligt och kunde inte låta bli att skratta, men tog bort hans huvud och gav honom givetvis ingenting, det lilla räckte för att han inte skulle försöka igen - det lönade sig ju inte.
Jag har träffat flera hästar som inte handmatas (men kanske har gjort tidigare i sina liv, det vet jag ju inte) som är ganska odrägliga och buffliga. Så jag tror att det är väldigt individuellt mellan olika hästar, och troligtvis också mellan olika personer. Om en person alltid får nafsiga hästar av att ge dom godis och en annan inte har upplevt det under 40 år med handmatande, så tycker jag det känns troligt att det beror på människans handlag med hästar överlag.