Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
min häst får "duktig havre" när han är klar. lägger en näve havre i krubban. då blir han glad =)
Som jag ser det så fostrar det bara hästen till att längta efter att bli klar med arbetet. Bättre tycker jag är att lägga det i krubban före arbete. Att nu, nu har jag kommit in och det blir trevligt. En liten godbit först. Det gör också att hästen gärna vill komma.
Fast givetvis så måste man ibland utfodra efter ridtur, för att det passar i ens rutiner. Men då är det ju utfodring och inte led i träning.
Hälsning Maja
Där har du helt fel.
Jag har i över 40 år gett alla mina hästar godis i tid och otid, och aldrig fått en naffsig häst.
Precis som människor är hästar olika, och att aldrig belöna hästen med något gott tycker jag
är ren dumhet.
*KL*
Ni får ursäkta mig alla här men att säga att just era upplevelser gäller för alla är att sätta sina egna erfarenheter i centrum och inte bry sig om hur andra jobbar med sina djur.
Det finns hästar som klarar av att få godis utan att bli nafsiga eftersom de lärt sig låta bli att nafsa och fattat det MEN det finns även hästar som glömmer bort att de int får tigga/nafsa och fortsätter hela sitt liv. Det viktigaste där enligt mig är att man anpassar sig till hästen. Jag kan ge min häst godis utan att han nafsar men gör X samma sak så blir han tiggig.
Precis som att vissa mäniskor kan uppföra sig tillsammans med mamma och pappa men när de kommer i kompisgänget så spelar de allan och beter sig som rikspuckon. Andra uppför sig alltid som trevliga typer oberoende av vem de är med.
Dert handlar hela tiden om att anpassa sig till hästen beteende precis som man anpassar sig till hur man rider den. Vi har lättare att ändra oss mellan de olika hästarna så då är det väl OK att vi gör det eller hur? Vi är själv experter på våra djur och vet hur och vad de förstår och gör.
Jag undrar varför ge godiset ur handen?
Har själv inte hittat någon anledning till det.. Skulle isåfall vara att man vill förstärka ett visst beteende.. men efter ridturen vad är det man vill lära hästen med att mata den med godis?