När ska man ge Godiset?

Sv: När ska man ge Godiset?

min får godis när jag hämtar honom i hagen, efter ridning o lite då o då, han tigger inte på ngt sätt, försöker inte se "vacker" ut heller utan blir bara glad o då tänker jag fortsätta. Har gjort så med alla mina hästar o ingen har varit tiggig.

jag ger inte godis som belöning i vanliga fall. morötter eller äpplen ingår ibland i lunchen på ridlekiset (hästarnas altså) och är då i stället för vitaminer och betfor (vitaminer får det på kvällen under vinterhalvåret ändå). det är onödigt tycker jag, för hästar brukar ju inte koppla att de gjorde något bra under ridningen med att de fick några godisar i krubban. då klappar jag hellre hästen ordentligt och låter den vila ett litet tag (alt. bara klapp om deet är under ridlektion, då jag inte bestämmer vad jag ska göra) precis när den gör någor riktigt bra.

undantagsfall är om hästen är rädd för något. t.ex. när vi kör en traktorrädd shettis har vi några godisar eller morötter med, som hon får stå och mumsa på medans traktorn kör förbi- och det funkar faktiskt, hon står lugnt och fint.

men det är såklart ännu viktigare att hästarna (shettisar är ju dessutom både glupska och snabblärda) är snälla och inte tigger när de hanteras av småbarn från ca. 2 år än om det bara är en eller ett par hästvana som gör det. (därför har vi absolut matningsförbud, vilket jag tycker fler ridskolor borde ha, en gammal favorithäst, supersöt, vit shettis fick ex, säljas för att hon blev så odräglig). så kan jag ju också stå och pilla dem vid och i munnen, på tänker och tandkött och läppar, utan att de ens försöker nafsa, de står bara och halvsover. jag skulle aldrig våga göra det ens med den snällaste hästen på ridskolan då nästan alla- elever som tycker ridlektionen gick bra, skötare, småbarn- ger dem godis hela tiden. (har själv gjort det, tyvärr)

vi människor har nog lite för mycket behov av att stoppa i våra djur godsaker. men egenligen- äta är ju något man gör för att överleva, och i längden blir djuren nog inte lyckligare av godis, även om de verkar nöjda för stunden.

min häst får "duktig havre" när han är klar. lägger en näve havre i krubban. då blir han glad =)

Som jag ser det så fostrar det bara hästen till att längta efter att bli klar med arbetet. Bättre tycker jag är att lägga det i krubban före arbete. Att nu, nu har jag kommit in och det blir trevligt. En liten godbit först. Det gör också att hästen gärna vill komma.

Fast givetvis så måste man ibland utfodra efter ridtur, för att det passar i ens rutiner. Men då är det ju utfodring och inte led i träning.

Hälsning Maja

Som många säger lägg i krubban eller på marken.
Ger man i handen riskerar man inte bara att få en nafsig häst utan också att bli av med fingararna, det är fler än man kan tro som har blivit av med fingertoppar o mer på det sättet.

/En som vet om att det kan hända.

Som jag ser det så fostrar det bara hästen till att längta efter att bli klar med arbetet. Bättre tycker jag är att lägga det i krubban före arbete. Att nu, nu har jag kommit in och det blir trevligt. En liten godbit först. Det gör också att hästen gärna vill komma.

Fast givetvis så måste man ibland utfodra efter ridtur, för att det passar i ens rutiner. Men då är det ju utfodring och inte led i träning.

Hälsning Maja

han har haft det så i tre år, och han jobbar som alla andra hästar så det är ju helt individuellt. sa bara hur jag brukar göra.

Mina hästar får aldrig något godis. De kan ev. få fodermorötter på vintern och då får de dom ihop med det vanliga kraftfodret på morgonen/kvällen.
Jag anser att det är helt idiotiskt att ge hästar godis i handen och att bära runt på godis i fickorna, det enda det ger är en naffsig häst!

Där har du helt fel.
Jag har i över 40 år gett alla mina hästar godis i tid och otid, och aldrig fått en naffsig häst.
Precis som människor är hästar olika, och att aldrig belöna hästen med något gott tycker jag
är ren dumhet.

Jag har själv fått naffsiga hästar av att ge dom godis, så jag anser att det är helt förkastligt Så där har du helt fel!
Mina hästar belönas på helt andra sätt, genom tex. beröring och närhet.
Så mina hästar har de senaste 10 åren haft totalt godisförbud och det funkar fin fint. Jag anser att det ät ren dumhet att ge hästen godis för det är inget den behöver och mig veteriligen finns det ingen studie som visar att hästen ens förstår att godiset skulle vara en slags belöning.

Där har du helt fel.
Jag har i över 40 år gett alla mina hästar godis i tid och otid, och aldrig fått en naffsig häst.
Precis som människor är hästar olika, och att aldrig belöna hästen med något gott tycker jag
är ren dumhet.

Men snälla, hur kan du under 40 års tid som hästmänniska inte ha uppfattat att det ÄR ett vanligt problem att hästar blir nafsiga och tiggiga av att de får godis ur handen? :confused:

OK att dina inte blivit det, bra för dig, men att helt förneka att det förekommer låter lite märkligt.

Hur kan det vara "ren dumhet" att inte belöna med godis, om det finns andra sätt som gör hästen glad och villig att lära? En häst som inte vants vid att få godis som belöning skulle ju i så fall vara en grinig och olycklig häst som inte gick att lära något alls, eller?

*KL*
Ni får ursäkta mig alla här men att säga att just era upplevelser gäller för alla är att sätta sina egna erfarenheter i centrum och inte bry sig om hur andra jobbar med sina djur.
Det finns hästar som klarar av att få godis utan att bli nafsiga eftersom de lärt sig låta bli att nafsa och fattat det MEN det finns även hästar som glömmer bort att de int får tigga/nafsa och fortsätter hela sitt liv. Det viktigaste där enligt mig är att man anpassar sig till hästen. Jag kan ge min häst godis utan att han nafsar men gör X samma sak så blir han tiggig.

Precis som att vissa mäniskor kan uppföra sig tillsammans med mamma och pappa men när de kommer i kompisgänget så spelar de allan och beter sig som rikspuckon. Andra uppför sig alltid som trevliga typer oberoende av vem de är med.

Dert handlar hela tiden om att anpassa sig till hästen beteende precis som man anpassar sig till hur man rider den. Vi har lättare att ändra oss mellan de olika hästarna så då är det väl OK att vi gör det eller hur? Vi är själv experter på våra djur och vet hur och vad de förstår och gör. :confused:

*KL*
Ni får ursäkta mig alla här men att säga att just era upplevelser gäller för alla är att sätta sina egna erfarenheter i centrum och inte bry sig om hur andra jobbar med sina djur.
Det finns hästar som klarar av att få godis utan att bli nafsiga eftersom de lärt sig låta bli att nafsa och fattat det MEN det finns även hästar som glömmer bort att de int får tigga/nafsa och fortsätter hela sitt liv. Det viktigaste där enligt mig är att man anpassar sig till hästen. Jag kan ge min häst godis utan att han nafsar men gör X samma sak så blir han tiggig.

Precis som att vissa mäniskor kan uppföra sig tillsammans med mamma och pappa men när de kommer i kompisgänget så spelar de allan och beter sig som rikspuckon. Andra uppför sig alltid som trevliga typer oberoende av vem de är med.

Dert handlar hela tiden om att anpassa sig till hästen beteende precis som man anpassar sig till hur man rider den. Vi har lättare att ändra oss mellan de olika hästarna så då är det väl OK att vi gör det eller hur? Vi är själv experter på våra djur och vet hur och vad de förstår och gör. :confused:

:bow: Mycket bra skrivet!

Jag ger min häst godis ur handen efter att jag klickat med min klicker. Med klicker lär man ju, som första grej, in att det inte lönar sig att tigga utan att godis endast kommer efter klickljud. Det är jättebra tycker jag! Min häst är inte det misnta nafsig eller bitig. Innan jag började klickerträna så gav jag honom vid ett enda tillfälle en äppelskrutt ur handen... En enda gång. Det gjorde jag inte igen, för i en vecka efter det blev han bufflig och nafsig! Men klickerregeln kopplade han på bara några minuter.

Man måste ju inte klickerträna jämt om man inte vill, men jag vill verkligen rekommendera det just om man vill belöna med godis. Väldigt effektivt :)

Jag undrar varför ge godiset ur handen?
Har själv inte hittat någon anledning till det.. Skulle isåfall vara att man vill förstärka ett visst beteende.. men efter ridturen vad är det man vill lära hästen med att mata den med godis? :confused:

Jag undrar varför ge godiset ur handen?
Har själv inte hittat någon anledning till det.. Skulle isåfall vara att man vill förstärka ett visst beteende.. men efter ridturen vad är det man vill lära hästen med att mata den med godis? :confused:

Den kanske var duktig som stod still medan man satt av?;)

Jag håller med, godiset ska ges i samband med ett specifikt utfört beteende.
Att ge hästen godis när man suttit av har jag svårt att förstå i de flesta fall, för oftast blir det så att hästen till sist förväntar sig godis, den vänder på huvudet, kanske puffar lite, och då blir det ju DET beteendet som belönas, inte att hästen skött sig allmänt under ridpasset.

Vill jag belöna väl utfört arbete så gör jag det precis när det utförts, dvs ett berömmande ord eller en klapp vid galoppfattningen etc. Och eftersom det är svårt att ge godis vid vissa moment i ridningen så använder jag personligen inte gärna godis som belöning vid något tillfälle.

Hästen jag rider är ibland lite svårfångar i hagen och då är ljudet av när man "bryter" en morot perfekt, han får det ur handen... Men är noga med att det inte blir varje gång, märker jag att han blir lite tiggig gör jag "godisuppehåll" tills det avtar.
Men jag tycker att en morot ibland är perfekt i syfte att förstärka en positiv stund... befästa bra minnen både efter träning och i hantering, att man har roligt ihop lixom. Självklart ska det räcka men klapp och mys, skulle det inte göra det blir det heller inget godis :)

Har fortfarande inte förstått varför man ska ge godis ur hand:confused: Hur vet hästen att det är för att den stått still som den får godis? Avsittning & uppsittning tycker jag ska förberedas så att hästen är avslappnad i den situationen att man gör den redo för det, inte att man tränar avsittning, för när det är läge så är det..
Tror att vi vill ge våra hästar godis mest för våran egen skull eller ta en genväg då vi inte vet hur vi ska gå tillväga.. bara en tanke..
Genomtänkt positiv förstärkning verkar klokt ;)
Känns viktigt för mig i allefall att ifrågasätta mig själv varför jag gör vissa saker i hanteringen av min häst & vad jag igentligen lär den..

*skrattar* infekterat ämne detta!
Du ska ge godiset när och om du vill!
Men vill du slippa en tiggig häst får du vara noga med att aldrig ge hästen något när den tigger, stökar eller försöker råna dej. Det är så de lär sig att tigga respektive lär sig AV med att tigga.
Att hästar blir tiggiga nafsiga beror på att det har LÖNAT sig att tigga/nafsa. Ett beteende som ignoreras upphör ganska snabbt, ett beteende som ger NÅGON slags effekt kommer att upprepas...enkel inlärningspsykologi för samtliga djurarter inkl människor;-)
Det enda sättet att ge godis så att hästen kopplar ihop det med ett visst beteende är att ge det direkt i anslutning till beteendet, en ljudsignal är en god hjälp, tex ett klick från en klicker. Att ge godis efter ridpasset är bara gott och trevligt men saknar annan betydelse för hästen än att ibland får den goda saker av dej.

Du läser väldigt mycket mellan raderna.
Du är ju också kategoriskt övertygad om att en häst blir naffsig av att få godis ur handen.

FEL!
Finns säkert de som blir det. Men MINA har inte blivit det!
Därför tycker jag det är dumheter att ha sådana förutfattade meningar om ALLA hästar, vilket du uttryckt i mer än ett inlägg.

Under mina 40 år med hästar har jag säkert missat en del, men just detta har jag inte upplevt som ett problem.
Att ge godis ur handen är inte en isolerad handling. Det hör ihop med hästens övriga fostran OM man låter den bli naffsig.

Det måste vara väldigt trist att ha ett sånt förhållande till sin häst.
Att inte kunna hantera sin häst, vara avslappnad med den utan att den måste lära sig något.
Undrar vad det är för hästar ni har som inte vet skillnad på att uppföra sig på ett fint sätt och på ett odrägligt.
En häst blir vad man gör den till, och vill man ha ett avslappnat förhållande till den ska man kunna göra vad som helst utan att hästen ska uppföra sig illa.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 131
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är less på livet just nu, men vill inte ge upp än. Det jag vill göra är att försöka komma i form. Jag var i kontakt med vården, men...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
12 588
Senast: ainasoja
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 100
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama