När ska jag sätta mig på banan och vad ska jag träna?

Lillypilly

Trådstartare
Eftersom jag har problem med allt så har jag nu ytterligare ett problem :O)

Så nu ska ni få hjälpa mig. Har ju min kära häst hemma nu som jag köpte för några månader sedan. Han är 5år och i princip bara inriden. Innan jag köpte honom så hade han gått på bete och vilat i 6 månader så det jag gör nu är att jag är ute i skogen och flänger och i upp och nedförsbackarna och försöker lägga en grundkondition på honom. Han är 178cm så jag tar det försiktigt så jag inte går för fort fram.


Men nu undrar jag - När ska jag börja sätta mig på banan med honom? Hur långa ska passen vara i början? Vad ska jag göra i början?

Alltså missförstå mig rätt , om jag sätter mig i en paddock så kommer jag rida följande

Tempoväxklingar(lånsidorna)
Serpentiner
volter
snett i genom
Större volter som blir mindre och tvärtom.

Jag har så himla svårt att veta vad jag ska göra på banan. Sen tänker jag så här. Där jag bor är vintrarna jävliga så jag försöker att inte rida ( inte gjort en enda gång sedan jag köpte honom) på utebanan eller i ridhuset för jag kommer ju ändå få sitta där hela vintern. Jag vill gärna rida ute så mycket som möjligt och lägga en sorts grundkondition och få det mesta naturligt, han söker sig i fin låg unghästform när jag är ute i skogen så jag "slö"rider inte enbart.

Men någon gång måste jag ju sätta mig i paddocken och då får jag hjärnsläpp, vad ska jag göra? Jag kommer ta hjälp av en tränare här längre fram men det är NU jag behöver hjälp.

Vad övar/gör ni när ni sitter med era unghästar på banan? Måste jag vara på banan med honom redan nu? Eller ska jag köra min taktik, tar vara på skogen så länge det går.

Jag tränar i skogen - flytta sig för skänkeln,att han uppmärksammar mina halvhalter, tempoväxklingar, fattningar, ökad skritt, ja men allt sånt lixom.

Hoppas ni fattar vad jag menar!
 
Sv: När ska jag sätta mig på banan och vad ska jag träna?

Varför kan du inte ta hjälp av tränare nu? Du behöver ju inte rida lektion varje vecka för det men det kan vara bra med lite vägledning :)
 
Sv: När ska jag sätta mig på banan och vad ska jag träna?

Du har helt rätt, tyvärr är det så att den tränaren som ska hjälpa mig som jag känner att jag enbart vill träna för, genomgår just nu en svår skilsmässa och så gick hennes mamma bort precis. Jag känner att jag inte vill direkt tränga mig på henne just nu.

Det är hon och en till som finns här i närheten där jag bor, och den andra kvinnan är lite av principen " Piska fram hästen och sätt gärna sporrarna rakt i sidan" och det vill jag INTE träna.
 
Sv: När ska jag sätta mig på banan och vad ska jag träna?

Jag hade nog ridit 1 gång i veckan på banan minus uppvärmning och nedvärmning så hade jag kört 20 minuter på övningarna, alltså det du skrev att du tänkte träna. Uppvärmningen och nedvärmningen hade jag gjort utanför banan så den får en kul upplevelse :)

Annars hade jag väldigt gärna tagit vara på skogen, det finns ju massvis man kan göra där ute :D
Lycka till!
 
Sv: När ska jag sätta mig på banan och vad ska jag träna?

gör det du gör i skogen, dvs flytta för skänklen, tempoväxling, lite jobb på volt och kanske skutta över några enstaka bommar?
lägg gärna in lite finlir i paddocken efter en skogstur för att få det lite mer inramat och mer finlir i 10 min sen skritta av ut igen. så det inte blir lika tråkigt eller för mycket upprepning (finns inget värre än att sitta 40 min på banan utan att komma på ngt att göra, man rider bara runt runt och bråkar med det gamla vanliga då :( )

sen så kan du ju fråga tränaren om den har lust att komma ut en dag och få tips och idéer så du klarar dig 2 veckor tills nästa idé torka :p.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp