När ska jag ge upp om hennes utveckling...?? Nästa steg?

lady_vip

Trådstartare
Mitt ena halvblod har en brokig histotia (dock lycklig:smirk: ), vilket har medfört att hon är något svårriden.

Från 3 - 9 års ålder var det aldrig någon som krävde att hon skulle gå i form, samla sig eller bära sig. När hon var 9 köpte jag henne och tänkte att det var en lätt match att lära henne, tji fick jag... Hon var då riden i perioder, aldrig särskilt hårt eller blivit tävlad eller liknande.

Dock har hon en fantastisk hopptalang, älskar hinder och har tillochmed hoppdiplom. Därför köpte jag henne.

Men inga tävlingar förrän hon kunde bära sig själv... Idag är hon 12 år och klarar det nåt sånär.

Jag inser ju att hon inte är purung och har sin kropp emot sig (lätt och fin i typen, men lång och överbyggd bak) och vi kommer aldrig komma länge än LA dressyrnivån, hon klarar helt enkelt inte mer samling.
Min 5-åring som knappt är riden har lätt för sig och har redan nu kommit mycket längre:smirk:

Nu ska jag ju inte tävla dressyr på henne, det är hoppning som gäller, men även där måste jag ha en viss lydnad. Jag kan korta och länga henne lätt, hon är lyhörd, flyttar sig för hjälper osv. Men hon tappar ryggen så lätt, detta mycket pga hennes kroppsbyggnad.

Hon har kapacitet, är ärlig och hoppar allt som ställs framför henne, men jag är rädd att kroppen inte håller och framförallt att hennes brister i markarbetet stoppar henne i hoppningen.

Har börjat kika lite på akademisk ridkonst, kan det hjälpa henne?

Hon har svårt för samling, men ännu svårare för "lång och låg", lång är inga problem, men då försvinner överlinjen och hon tappar steg... Det känns som att om vi missar en så lätt sak så måste vi fortsätta där, grunderna måste sitta.

Så för att motsäga mig själv lite:o Hur lönt är det att fortsätta jobba på detta och hela tiden pressa på när hon ändå är så gammal som hon är?

Här är en gammal tråd som kanske kan förklara henne lite till (hon är idag frisk och pigg som en nötkärna, superfräsch) :
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=652101&highlight=kan+du+se+felet+p%E5+min+h%E4st

Har ni några råd, tankar och idéer?

//E
 
Sv: När ska jag ge upp om hennes utveckling...?? Nästa steg?

Akademisk ridning kan vara jättekul och är bra för din egen och din hästs kroppsuppfattning- det viktiga är ju att du hittar en bra sådan tränare.

Du kan ju komplettera med en annan hopptränare om du haft samma nu i 3 år och inte kommit så långt med en hopptalang. Inte att nuvarande är dålig ni kanske bara kört fast så ni ser problemen med din häst istället för möjligheterna!

Då kan det vara bra med "nya ögon" och kanske även nya lösningar.
 
Sv: När ska jag ge upp om hennes utveckling...?? Nästa steg?

Fast min hopptränare är inga problem, han tar mig framåt hela tiden och jag byter inte. Likadant är det med min dressyrtränare, det går framåt hela tiden, men nu åker jag dit med min unghäst i stället.

Med 2 tränare är det svårt att ha råd med en tredje, men man kan ju åka på nån kurs eller så...

//E
 
Sv: När ska jag ge upp om hennes utveckling...?? Nästa steg?

Men är det ett så himla stort problem då?

Hästen är tolv år och frisk (?), dvs den har klarat av att leva med sin kropp ganska länge och det har gått bra. Det är en hopphäst som är lydig och reglerbar och hoppar glatt och villigt det man ber om.

Ibland kanske man måste leva med att hästar har olika begåvningar och kroppsliga förutsättningar. Hade du velat tävla dressyr så hade ju en sån häst varit direkt olämplig, men som hopphäst verkar den ju funka, åtminstone upp till en viss nivå. Hur lång vill du tävla den?

Jag skulle nog ta ett djupt andetag och köra på.
 
Sv: När ska jag ge upp om hennes utveckling...?? Nästa steg?

Det är väl ungefär det jag själv har konstaterat, att hon har en gräns, hennes kropp säger nej sen.

Men så pratade jag med min dressyrtränare häromdagen och hon tyckte att det var helt fel inställning, "det går". Hon menade också att om jag vill ha upp henne i klasserna så måste jag ha dressyren... Det är jag väl medveten om, men så börjar jag fundera på dessa undantagen...

Ta typ Mynta, hon är väl ingen direkt dressyrhäst, i mina ögon hoppar hon på ren vilja, sån är väl min häst också.

Det jag funderar på är då vad jag absolut måste fortsätta kämpa med? Måste hon kunna "lång och låg"?

Jag skulle nog vilja försöka ta upp henne i iaf 130, vilket lär vara en utmaning då hon inte är så stor och dessutom inte har nån lång galopp...

//E
 

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 273
Senast: Sixten
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
Träning Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta... Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 070
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp