När ska exemtäcket av?

E

EvensPila

Jag har en exemhäst som jag satte på sitt exemtäcke någon gång i april, och efter det har jag smörjt hennes man och svans, varje dag, utan undantag. :banana:

Min rädsla är att hon kommer klia av sig allt när jag tar av täcket och slutar smörja henne.

Finns det npgon säkerhetsperiod, då man kan vara helt säker att det inte finns några knott ute?:confused:

Jag hade planerat att ta av täcket i början av oktober. Är det för tidigt?
:o

Sv: När ska exemtäcket av?

Jag brukar ta av täcket när det har varit minst tre riktiga frostnätter.
Men sen måste man ha "knottögon", dvs vara observant och kolla så att det ej finns knott kvar.
Att bestämma en månad kan vara svårt, beror på väder.
Vet ej vart du bor, men med de milda vintrar vi haft i mellansverige de senaste åren har förlängt knottsäsongen betydligt.

Det varierar mycket beroende på hur vädret är och hur kallt det är. Förra hösten kom ett par riktigt kalla nätter och jag trodde knottsäsongen var över. 2 veckor senare så kom värmen igen och det fullkomligt exploderade med knott. Jag tror vi hade täcket på in i november - december nån gång. Så det är svårt att säga någon månad utan det får vädret bestämma!

Kolla temperatuten det sägs att konotten är aktiva runt +8 grader. Men det gäller att kolla med knott ögon som tidigare inlägg skriver. Fortsättt att smörja fast du tagit av täcket. Jag missade förra året att knotten kom till baka efter 14 dagar med (kyligare väsderlek) utan täcke och vips var det stora kli sår.

Liknande trådar

Hästvård I höstas bröt knottallergi ut på min häst. En kraftig sådan. Tidigare har vi bott på en blåsig slätt utan knott och därav har vi inte...
2
Svar
35
· Visningar
3 856
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 626
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 271
Senast: AmandaJ
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 184
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka