när ska du bli vuxen ?

Sv: när ska du bli vuxen ?

igår kväll när vi var ute på en stillsam ridtur så åkte två arbetskollegor förbi och stannade och pratade med oss och den första kommentaren jag fick var "är det inte dags för dig att sluta leka med hästar och bli vuxen du fyller ju snart 30"
Premisserna är felaktiga. Givetvis så är ridning något vuxet. Det heter infanteri för att riddarna ansåg att fotsoldaterna var barnsliga.

Premisserna är felaktiga. Givetvis så är ridning något vuxet. Det heter infanteri för att riddarna ansåg att fotsoldaterna var barnsliga.

:rofl::rofl::rofl: Jaaa!!! Där har du inte bara en poäng - utan ett konkret bevis ju! Det här ska jag komma ihåg, så jag kan "trakasseras tillbaka" nästa gång någon barnslig "infanterist" vädrar sina åsikter!:D

:rofl::rofl::rofl: Jaaa!!! Där har du inte bara en poäng - utan ett konkret bevis ju! Det här ska jag komma ihåg, så jag kan "trakasseras tillbaka" nästa gång någon barnslig "infanterist" vädrar sina åsikter!:D
Visserligen så finns det dock inte speciellt många som associerar "infanteri" med stamordet "enfants", men benämningen "fotgängaraktig/fotgängarmässig/pedestrian" har ju överlevt in i våra dagar.

För att förtydliga mig själv: Börja inte med historielektionen, för det verkar påklistrat. Börja istället med att vifta bort belackarnas attityd som fotgängaraktig och kom sedan med förklaringen om de frågar.

Hej och grattis till "många år" och alla kommande med hästintresset i behåll. Är själv 47, haft egna hästar sedan 1975, haft det som yrke i snart 20, skulle inte byta för allt smör i Småland ! Semestern går till Falsterbo, unghäst vm på zangersheide eller annan intressant hästaktivitet. Det är fantastiskt med hästar, då ålder, kön, bakgrund och utbildning bland oss utövare kan vara helt skilda men det gemensamma intresset gör att man får träffa människor man aldrig skulle mött annars. Insnöad ?! Javisst men varför inte - jag lever i alla fall min dröm. Ha det gott alla "ovuxna" hästtjejer/killar.

Låter som att dina arbetskompisar lever ett lite tråkigt liv:angel:
Är 36 och har ett hbl och en shettis och med hästar kommer jag att hålla på så länge jag orkar.Jag är inte den sorten som har hushållet som fritidsintresse:D
Äsch,hästarna håller ju en ung och det är ju kul att vara barnslig ibland.

Låter som att dina arbetskompisar lever ett lite tråkigt liv:angel:

Äsch,hästarna håller ju en ung och det är ju kul att vara barnslig ibland.

ja jag håller fullständigt med gällande arbetskompisar och tråkigt liv
en arbetskompis till mig hon tar två veckor semester till jul för att JULBAKA och städa
tar en vecka semester på våren för att BYTA gardiner och städa
tar en vecka på hösten för att BYTA gardiner och städa

och hon kan absolut inte riktigt förstå hur jag kan ta en vecka semster för att åka och träna med häst

jag kännde mig jätte ung och barnslig i går när vi ver med hästarna ner till sjön och badade, de lever jag länge på :D

Jag fyller också 30 om några veckor.

Brukar förklara för alla jag möter att jag aldrig tänker bli vuxen :D

Hade jag fått en liknande kommentar hade jag nog bitit tillbaka på ett eller annat sätt. Alla gör vi ju något som andra inte räknar som "vuxet".

/M

Låt oss hålla oss unga! Själv vill jag aldrig bli riktigt vuxen. Det är så skönt att inte bli mossig. TILLÅT DIG ATT VARA UNG! Det är så himla kul:banana::banana::banana::banana::bow:
Exakt!:banana:

Jag har ju fyllt 50 men det skiter jag i, jag fortsätter som 15-åring iallafall.:D

Det är synd om dom som förlorat sitt barnasinne.

tar en vecka semester på våren för att BYTA gardiner och städa
tar en vecka på hösten för att BYTA gardiner och städa
Jobbar ni på Samhall eller bor hon i en viktoriansk feberdröm? ;) Normala gardiner kan man byta på ett par timmar om man vill vara noga.

Och idén att det är "barnsligt" att vara entusiastisk inför något är helt fel. Att kunna ägna sig åt något såpass dyrt och tidskrävande som ridning kräver en hög grad av vuxenhet. Visst så går det att arbeta som kassör eller hantverkare och rida. Men kassörer har inte speciellt hög kontroll över sin arbetstid och hantverkare är ofta väldigt trötta när arbetsdagen är slut.

På Bullshido.net så finns det en tråd som jag tror kan vara intressant i sammanhanget: Professional fighting. Post #9 är riktigt manyttig:
To do well in school, you must work hard, no matter how intelligent you are. And to train hard, you need time as well. There are only 24 hours a day, and 7 days a week. How you manage your time, $$$ and effort, that's something you will have to discover yourself given your physical and mental strenghts and weaknesses and resources ($$$ and time) that you have available.

That you can have a degree and train, of course you can. Chuck Liddel has an MBA. Carlos Newton is a freaking doctor for Christ's sake. And Josh Koscheck is/was studying accounting or law or some other high paying shit.

But then again, Carlos Newton's fighting career was affected due to his constant obligations in med school. Props to him that he's been able to juggle between the ring and school. He is the perfect example of a bright, discipline individual and the challenges that he has to face in pursuing his goals.

Whether you graduate and have a high paying job and/or do well as a pro-fighter will depend on you. It is possible that you can do it, and it is possible that you will end up quitting school, quitting martial arts and make a living serving french fries in a drive-through.​
Någon som vill hävda att Liddel, Newton och Koscheck är barnsliga?

*kl*
Jag har har fått många kommentarer om våra hästar men aldrig hört att det skulle vara barnsligt.
Det kan ha och göra med att jag och sambon har hästar tillsammans (dvs en MAN finns med i bilden vilket gör det hela mer accepterat i vårt samhälle) plus att vi har stora, starka nordsvenskar som vi både kör och rider.

Jag tycker det verkar som att körning uppfattas som mer "nyttig" precis som arbetshästar ses som mer "nytta" och ett halvblod/en ponny som mer "nöje". Visst använder vi våra pållar till en del jobb på gården med till 99 % är det ju nöje (även om allt arbete skötsel av en gård innebär inte alltid är kul...) och vi både kör och rider och tävlar.

Slutsats: Något som ses som typiskt kvinnligt och "onyttigt" (dvs kostar VÄLDIGT mkt pengar och tar mkt tid) är lågt värderat i dagens samhälle och kan alltså ses som barnsligt.
Ingen skulle nånsin kalla någon som spelar hockey för barnslig. Men det är en typsikt manlig sport som inte tar lika mkt tid som att ha egen häst.
Vi är ju väldigt lutherska och duktiga i Sverige. Att lägga tid på sin häst istället för att städa, byta gardiner eller påta i trädgården - det KAN ju bara inte vara riktigt rätt?! Vuxna människor ska ju ägna sig åt viktiga saker, inte år sånt de tycker är KUL! (Obs! ironi)

Nu är jag bara 22 år men skulle jag få den komentaren skulle jag bara svara: "om det innebär att jag inte är vuxen förren jag slutat med hästarna...tja då får jag vara barn resten av mitt liv då!"

:bow::bow::bow:
Håller med dig helt och hållet:D

Till TS, forsätt du..de är hästarna som förgyller våra dagar;)

:laugh::laugh:När jag för så där en 15 år sedan hade varit utsatt för tröghetslagen(en kropp fortsätter i samma riktning tills något stoppar den) i kombination med tyngdlagen(jordens dragningskraft) vilket resulterade i en gipsad arm fick jag kommentaren :"vuxna ska inte hålla på med barnsporter".

Ja, lämna alla brutna armar till barnen i stället, det passar dom... :rofl:

Vi är ju väldigt lutherska och duktiga i Sverige. Att lägga tid på sin häst istället för att städa, byta gardiner eller påta i trädgården - det KAN ju bara inte vara riktigt rätt?! Vuxna människor ska ju ägna sig åt viktiga saker, inte år sånt de tycker är KUL! (Obs! ironi)
Det är faktiskt ett utbrett missförstånd.

Luther själv menade att man kan finna glädje och tillfredsställelse i även de enklaste arbeten. Och om man kände sig nedstämd så rådde Luther att man skulle ta sig några öl i goda vänners lag eller varför inte tänka på en vacker flicka och vad man kan göra med henne?

Det var efter Luthers död som "den lutherska ortodoxin" gjorde sig gällande. Man sade att Luther egentligen menade att arbete alltid skall utföras oavsett vad det gjorde med en - dvs raka motsatsen till vad Luther själv sade.

Senast ändrad av en moderator:

men undra om detta med nedlåtande kommentarer gällande vuxna och ridning är lite beroende på vart i landet man bor :confused:

det är kanske vanligare att vuxna rider i storstan än ute på landsbyggden :confused:

Eller om det kanske är mer accepterat at män "leker" än att kvinnor gör det?

haha, den är ju klassisk!!
"vänta bara tills hon kommer upp i tonåren, då är det killar som gäller istället!!"
mina föräldrar sa väl så nån gång, men lik förbaskat fick de fortsätta skjutsa mig till ridskolan! Nu är jag 19, har både foderhäst och pojkvän, o har tydligen inte "vuxit ifrån" dessa hästar än.. ;)

KL
hee.. jo.. det fick man höra då..
Några år senare; ''Ska du inte skaffa häst snart?" - hästsugen pappa ;)

Jag är betydligt äldre än så, inte f*n "gick det över*. :laugh:
Vill gärna höra en definition på "vuxen" från vederbörande frågare.
Fråga nästa gång, jag är nyfiken på svaret!

Brukar ge en halvspydig kommentar att hästarna håller en ung samt att man håller sej smärt och smidig:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka