när ska du bli vuxen ?

V

vickis-pajala

ja om några veckor fyller jag ju tant :crazy:(30 år).

igår kväll när vi var ute på en stillsam ridtur så åkte två arbetskollegor förbi och stannade och pratade med oss och den första kommentaren jag fick var "är det inte dags för dig att sluta leka med hästar och bli vuxen du fyller ju snart 30"

ja jag vart så paff, så jag kunnde inte komma på något att säga, och jag vet att på något sätt så hjälper det inte även om detta nu inte är baland de första kommentarerna gällande mitt intresse

jag anser ju själv att jag sammlat ganska mycket "vuxenpoäng"
3 barn
jobbar 50%
resten hjälper jag till i företaget
bor i villa
har volvo
åker på semster
har lån
och har ett brinnande intresse för hästar.

denna kommentar och alla andra kommentarer man får gjorde mig i alla fall fundersam

anser folk att man fortfarnade leker när man har häst :confused:
vad ska jag göra i stället springa runt och jaga en golfboll:confused:

så bukare hur regarerar ni när ni får en nedlåtande kommentar :confused:

// vickis som ska ut och leka med sina hästar

Sv: när ska du bli vuxen ?

hahahah jag leder med 10 år och jag får ofta den frågan, har du inte vuxit ifrån hästarna ännu
släpp in mej i en hästaffär o jag e 14 år igen
grattis på dagen!

hahahah jag leder med 10 år och jag får ofta den frågan, har du inte vuxit ifrån hästarna ännu
släpp in mej i en hästaffär o jag e 14 år igen
grattis på dagen!

tackar tackar detta ger ju mig hopp

Ja, ibland undrar man....
Ända sedan jag började rida (vi 9 års ålder) så har mina föräldrar tjatat och frågat om när jag ska sluta. "När du fyller 15 slutar du nog" "När du börjar studera kommer du inte att ha råd" "När du börjar jobba kommer du inte att hinna"
Jag är nu "bara" 25, men jobbar och studerar och rider samtidigt och det går alldeles utmärkt. Jag har inte heller några planer på att sluta. Jag är tvärtom jätteglad att ridning är en av de sporter som man kan utöva även när man blir äldre. Se på gubbarna i eliten, deras söner tävlar i samma klasser som de själva. Hur häftigt som helst!!

Nu är jag bara 22 år men skulle jag få den komentaren skulle jag bara svara: "om det innebär att jag inte är vuxen förren jag slutat med hästarna...tja då får jag vara barn resten av mitt liv då!"

Är det inte märkligt att ridsport ofta anses vara för barn/tånåringar??? Jag har tur som lever med en man som utövar samma yrke som jag, vi har det inte bara som hobby, för oss är det en livsstil och jag tänker då ALDRIG sluta! Jag blir knäpp bara av att vara utan hästar i en vecka!:crazy:
Roligt att se att det faktiskt finns fler än jag som lever för denna otroliga sport! Ibland känns det ensamt, när alla en kompisar i samma ålder för länge sedan övergett häst-livet....

igår kväll när vi var ute på en stillsam ridtur så åkte två arbetskollegor förbi och stannade och pratade med oss och den första kommentaren jag fick var "är det inte dags för dig att sluta leka med hästar och bli vuxen du fyller ju snart 30"

I så fall ska jag aldrig bli "vuxen"!!!

Nyligen passerat 40 strecket och tänker då inte sluta med hästar för att jag blivit vuxen. Tycker faktiskt hästintresset växer med åren. I och med att barnen blir äldre och klarar sig själva får man ju mer tid över för sin hobby :). Känner mig också mer rörlig än andra i min ålder som inte håller på med någon speciell sport. Tycker att antalet vuxenryttare ökar på ridskolor och det startas grupper med vuxennybörjare i större utsträckning också.
Bjud med dina "tråkiga" arbetskamrater på en ridtur så kanske deras inställning ändras.

det var bra det snor jag, jag ska alllltid vara barnslig

Jag blir butter av såna kommentarer, vadå leka?

Kom och stängsla en hage, brodda två häst, rid en träning och lassa in 200 höbalar så får vi se om "leken" är lika barnslig då!
Folk har nån slags my-little-pony-syn på hästar och hästmänniskor, varför vet jag inte.

Kanske sticker i ögonen när någon har möjlighet att ägna så mkt tid och pengar åt sin sport?

Precis - vad är det som är barnsligt med att hantera stora starka flyktdjur på ett halvt ton eller mer? Att kunna få sådana djur att samarbeta med oss, ska det vara en sorts lek? Och så alla tunga sysslor som omger hästeriet, det är ingen barnlek.
Som du skriver så tror jag det beror på avundsjuka, att man har något man brinner så starkt för och möjlighet att utöva det.

Senast ändrad:

skönt att man inte är själv :D

jag har en kompis och hennes man sysslar med motorcross/skoter cross på vintern jag ser inget barnsligt i detta, men enligt arbetskompisarna är det helt legitimt att en full vuxen karl sysslar med motorsport
men jag som kvinna ska vara hemma STÄDA ,baka, sy gardiner, laga mat, tävtta ,sköta om ungar och sluta leka i stallet

undra vart dagens jämstelldhet tog vägen:confused:

Jag började rida när jag var 34. Jag lärde mig åka snowboard eftter jag fyllt 30. Jag får inga nedlåtande kommentarer, eller så kanske jag är döv för dem...

men undra om detta med nedlåtande kommentarer gällande vuxna och ridning är lite beroende på vart i landet man bor :confused:

det är kanske vanligare att vuxna rider i storstan än ute på landsbyggden :confused:

Jag är om man säger så liiiite äldre än dig eller ja i alla fall inte 30.
Jag har aldrig fått den kommentaren, tack och lov. Stackars den som hade sagt ngt sådant!
Då rider jag dessutom en ponny. Det kanske beror på det - alla blir så förvånade att det inte är en ung tjej så de kommer av sig. Inte vet jag och ärligt talat så bryr jag mig inte ett dugg. Jag är så pass gammal så jag bryr mig inte om vad folk tycker. Mina barn är stora och jag börjar att få massor av tid för mig själv. Resten av familjen har gett upp och insett att det är lika bra att hon får hålla på med hästarna och det gör jag.
Det är klart att du ska fortsätta rida.

Jag tycker att det sved mer för några år sen, när min MAMMA sa;

är det inte dags för dig att sluta leka med hästar och bli vuxen du fyller ju snart 40

Det roliga är ändå att nu sen jag var med om en bilolycka förra hösten och har slagits med synproblem, slagits med kommun, stat och landsting om färdtjänst och allt vad det nu är, så har pappa skött det mesta i stallet ända fram till nu i sommar... Och inte ett PIP om "ska du inte sluta leka med hästar och bli vuxen"... Pappa smet ofta iväg till stallet, utan att fråga om jag ville följa med... "Det är riktigt mysigt att gå i stallet och mysa...." :love:

Ja, det är ju det jag försökt säga i alla år, så nu känner jag att jag fått mer förståelse även från de närstående, för min livsstil. :bow:

Jag blir butter av såna kommentarer, vadå leka?

Kom och stängsla en hage, brodda två häst, rid en träning och lassa in 200 höbalar så får vi se om "leken" är lika barnslig då!
Folk har nån slags my-little-pony-syn på hästar och hästmänniskor, varför vet jag inte.

Kanske sticker i ögonen när någon har möjlighet att ägna så mkt tid och pengar åt sin sport?

Håller med, folk ser hästar och hästmänniskor som några my little pony, helt SJUKT. :eek:
Som du skrev, kom och testa lyft höbalar och rid ett ordentliigt dressyr pass, så ska vi se vem som snackar mest! :devil:

jag kan ju berätta om en händelse på jobbet då vi diskuterade gällande friskvård och fritidsaktiviteter.

en arbetskompis berättade hur hon hadde promenerat drygt en mil på förmiddagen innan jobbet och tyckde att det var minnsan motion i högklass att jag suttit på två hästar och ridit dressyr var ju inget att ens nämna för det var ju INTE jag personligen som hadde jobbat i alla tre gångarter utan det var ju hästarna så någon motion det hadde jag minnsan INTE fått

Min arbetsgivare har en annan syn på saken. Vi får 500:- i friskvårdsbidrag och jag har alltid kunnat lämna in ett kvitto från mitt terminsinbetalningskort på ridskolan och fått pengarna till det.

Här ute på landet är det faktiskt lika många vuxna som har häst som det är barn med egen ponny.

:laugh::laugh:När jag för så där en 15 år sedan hade varit utsatt för tröghetslagen(en kropp fortsätter i samma riktning tills något stoppar den) i kombination med tyngdlagen(jordens dragningskraft) vilket resulterade i en gipsad arm fick jag kommentaren :"vuxna ska inte hålla på med barnsporter".Jag lyckades med nöd o näppe behärska impulsen att slå vederbörande i huvudet med gipset.:angel:
Låt oss hålla oss unga! Själv vill jag aldrig bli riktigt vuxen. Det är så skönt att inte bli mossig. TILLÅT DIG ATT VARA UNG! Det är så himla kul:banana::banana::banana::banana::bow:

Grattis i efterskott!
Jag har precis passerat tant-strecket jag också, och får också ibland oförstående blickar och frågor på temat "när ska du bli stor och sluta leka med maten?" :rofl:

Jag skrattar bara och säger att jag VILL inte bli vuxen om det innebär att man blir stelbent och tråkig och inte kan leka mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka